501. legioona

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 16. tammikuuta 2019
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 

501. legioona, joka tunnettiin myös 501. pataljoonana, oli kloonisotilaidet eliittiyksikkö Tasavallan suurarmeijassa kloonisotien aikaan.[3] Sitä johti jediritari Anakin Skywalker,[4] joka kääntyi Voiman pimeälle puolelle ja muuttui sithlordi Darth Vaderiksi.[5]

Eräs tärkeä tämän yksikön jäsen oli ARC-sotilas "Fives", joka löysi kaikkiin kloonisotilaisiin asennetun salaisen estosirun, joka saisi heidät suorittamaan käskyn 66 epäröimättä. Fives tapettiin estäämään häntä paljastamasta totuutta, joka liittyi sithien salaliittoon, jedeille tai hänen veljilleen. Kuitenkin ennen hänen kuolemaansa hän sai varoitettua kapteeni Rexiä klooneihin piilotetuista estosiruista. Rex noudatti Fivesin varoitusta ja poisti sirunsa ennen käskyä 66.

Kun käsky 66 toteutettiin, juuri 501. legioona seurasi Skywalkeria - nyt tunnettu Darth Vaderina - Coruscantin jeditemppeliin puhdistamaan sen. Tästä tuli ensimmäinen onnistunut tehtävä vastamuodostetulle Galaktiselle Imperiumille.

Imperiumin valtakaudella 501. legioona sai lempinimen "Vaderin nyrkki" ja siitä tuli Vaderin henkilökohtainen pataljoona; heidän tunnettuihin tehtäviinsä kuului Hothin taistelu.[6][7] Tähän aikaan Imperiumi korvannut kloonit värvätyillä sotilailla.[2]

Kulissien takana[muokkaa]

"501st Legion" on myös fanijärjestö, jonka perustivat vuonna 1997 Albin Johnson ja Tom Crews. Ryhmän alkuperäinen tarkoitus oli luoda tarkkoja iskusotilaiden pukuja, mutta se on laajentunut sisältämään sithlordeja, palkkionmetsästäjiä ja muita elokuvasarjan pahiksia, sekä Legendsiin että kaanoniin kuuluvista lähteistä. Ryhmä käyttää lempinimeä "Vader's Fist" ja se oli inspiraatio George Lucasille lisätä järjestö viralliseen Tähtien sodan kaanoniin. Ryhmä tekee aktiivisesti hyväntekeväisyyttä ja vapaaehtoistyötä lukuisille järjestöille, ja tällä hetkellä siinä on yli 8000 jäsentä maailmanlaajuisesti.

Esiintymiset[muokkaa]

Tämä luettelo on epätäydellinen. Voit auttaa Jedipediaa täydentämällä sitä.

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]