Ansa

UnderConstruction.png

HUOM!
Tämä artikkeli on tuotu vieraskielisestä lähteestä ja sen käännös on keskeneräinen.
Voit auttaa Jedipediaa tekemällä käännöksen loppuun.

[+/–]
Yoda, Thire, Rys, Jek.jpg
Ansa
Tuotannolliset tiedot
Sarja

Star Wars: The Clone Wars

Tuotantokausi

Tuotantokausi 1

Jakso

1

Tuotantonumero

1,08

Lähetyspäivä

3. lokakuuta 2008

Ohjaaja

Dave Bullock

Käsikirjoittaja(t)

Steve Melching

Jaksoaikajana

Seuraava jakso

"Pahuuden armeija nousee"

Suuret johtajat tuovat suuruuden esiin muissa
―Jakso-opetus[lähde]

"Ansa" on ensimmäinen jakso Star Wars: The Clone Wars-sarjan ensimmäisessä tuotantokaudessa. Ennen jakson TV-ensiesiintymistä jakso esitettiin "Television Critics Associationin" lehdistökiertueella 11. heinäkuuta 2008 ja jakso esitettiin myös Atlantassa ennen jakson julkaisua Cartoon Networkilla 3. lokakuuta 2008. Suomessa jakso esitettiin 17. tammikuuta 2009.

Lyhyt selostus[muokkaa]

Jedimestari Yoda on mukana salaisessa tehtävässä yrityksenään rakentaa sopimus Toydarian kuninkaan kanssa, kun kreivi Dookun joukut väijyttävät hänen aluksensa. Yodan ja kolmen kloonisotilaan pitää kohdata kasvotusten kreivi Dookun pelätty salamurhaaja Ventress sekä hänen massiviinen droidiarmeijansa osoittaakseen, että jedit ovat tarpeeksi voimakkaita suojelemaan kuningasta ja hänen kansaansa.

Juoni[muokkaa]

Jedimestari Yoda on lähetetty Rugosalle pyytämään Toydarian kuningas Katuunkolta lupaa rakentaa Toydariaan Tasavallan tukikohta. Assajj Ventress saapuu paikalle ja esittää kreivi Dookun hologrammin kautta Katuunkolle. Dooku kysyi kuninkaalta, että kuinka jedit voisivat suojella häntä, kun eivät voi suojella edes itseään? Kuun kiertoradalla kaksi Pankkiklaanin alusta väijyttävät Yodan aluksen, pakottaen jedimestarin pakenemaan pakokapseleilla ja kapteeni Zakin poistumaan paikalta. Kolme kloonia - luutnantti Thire, Jek ja Rys - seuraavat häntä kuun pinnalle. Yoda saa selville, että Ventress yrittää saada kuninkaan separatistien puolelle luvaten, että droidiarmeijan suojelu on paljon tehokkaampaa kuin jedien. Ventress ehdottaa vedonlyöntiä; jos Yoda onnistuu pakenemaan hänen parhailta droideiltaan, Toydaria liittyy Tasavaltan. Jos taas Yoda saataisiin vangittua, Toydaria liittyisi separatisteihin.

Yoda ja hänen miehensä valmistautuvat kohtaamaan droidit ja tankit, mutta tankit eivät kokonsa vuoksi mahdukaan Rugosan maakorallien sekaan. Droidikomentaja 224 lähettää droidit jalkaisin vihollisen kimppuun, mikä helpottaa Yodan ja kloonien työtä paljon. Thiren loukkaannuttua Yoda ja kloonit vetäytyvät pieneen luolaan, jossa Yoda antaa klooneille pientä opetusta siitä, että vaikka he ovat klooneja, he ovat silti yksilöitä ja että heidän mielensä tekee heidät voimakkaiksi, ei määrä tai aseet.

Yoda tuhoaa Ventressin etujoukot aivan yksin. Suuttuneena Ventress lähettää droidekat tuhoamaan jedimestarin rikkoen näin sääntöjä. Havaittuaan droidit Thire ampuu raketinheittimellään kanjonin seinään, joka sortuu ja tuhoaa droidit.

Katuunko on vihdoin päättänyt liittyä Tasavaltaan. Dookun kehottaessa kuningasta harkitsemaan päätöstään kuningas kertoo ettei pidä niistä, jotka rikkovat sääntöjä. Raivostuneena lopputuloksesta Dooku käskee Ventressiä tappamaan kuninkaan, sanoen toivovansa että neuvottelut Katuunkon seuraajan kanssa ovat parempia. Ventress voittaa kuninkaan vartijat ja valmistautuaa tappavaan iskuun. Kuninkaan onneksi Yoda saapuu juuri ajallaan estämään Ventressin aikeet. Alivoimainen Ventress räjäyttää kallion päällä olevat räjähteet aiheuttaen näin maanvyöryn ja käyttäen hämmennystä hyväkseen paeten. Yoda pelastaa kloonit ja kuninkaan, mutta joutuu katselemaan sivusta kun Ventress pakenee aluksellaan. Katuunko kertoo liittyvänsä Tasavaltaan. Tasavallan tykkialukset tulevat hakemaan joukon ja Katuunko viedään takaisin Toydariaan.

Esiintymiset[muokkaa]

Henkilöt[muokkaa]

Olennot[muokkaa]

Droidimallit[muokkaa]

Tapahtumat[muokkaa]

Sijainnit[muokkaa]

Organisaatiot ja tittelit[muokkaa]

Lajit[muokkaa]

Alukset ja kulkuneuvot[muokkaa]

Teknologia[muokkaa]

Muut[muokkaa]

Kielet[muokkaa]

Voima[muokkaa]