CT-19-7409

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 24. huhtikuuta 2019
Paina tästä lukeaksesi artikkelin kaanonversiota.  Tämä on artikkelin Legends-versio. 
Oniner.png
CT-19-7409
O'Niner
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Kamino[1]

Kuollut

n. 21 eYt,[2] Rishin kuu[3]

Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen (klooni)[3]

Sukupuoli

Mies[3]

Pituus

1,83 metriä[1]

Hiusten väri

Musta (harmahtava)[3]

Silmien väri

Ruskea[3]

Kronologiset ja poliittiset tiedot
Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi[2]

Liittoutuma(t)
Lähettäkää viesti laivueelle! Meidän täytyy varoittaa—
―O'Ninerin viimeiset sanat[lähde]

CT-19-7409, lempinimeltään O'Niner, oli kloonisotilaskersantti, joka palveli Galaktista Tasavaltaa kloonisotien aikaan. Vuonna 22 eYt hän osallistui sekä sodan avaustaisteluun Geonosisissa, sekä Celestial Waken taisteluun. Myöhemmin hänet siirrettiin radioasemalle Rishin kuulle, mikä palveli tähystyspaikkana, jonka tarkoituksena oli etsiä merkkejä mahdollisista Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation hyökkäykseen viittaavasta toiminnasta. Kun asema joutui separatistien taisteludroidien hyökkäyksen kohteeksi, O'Niner käski muita klooneja lähettämään viestin Tasavallan laivueelle varoittaakseen heitä. Droidit kuitenkin häiritsivät lähetyksiä, ja O'Niner sai surmansa suojellessaan tukikohtaa.

Elämäkerta[muokkaa]

Vaikka olette kaikki uusia täällä, minun ei pitäisi muistuttaa siitä, että tämä sektori on avainasemassa Ulkokehän sodankäynnin kannalta.
―O'Niner puhuttelee joukkojaan Rishi-asemalla[lähde]

Kloonisotilaskersantti CT-19-7409, lempinimeltään O'Niner, oli syntynyt ja kasvanut Kaminon planeetalla. Hän palveli Tasavallan suurarmeijassa kloonisotien aikana, ja vuonna 22 eYt hän osallistui sodan avaustaisteluun, Geonosisin taisteluun, ja hän taisteli myös Celestial Waken taistelussa.[4] Myöhemmin sodan aikana hän sai siirron Rishi-asemalle, radioasemalle, joka sijaitsi Rishi-planeetan kuulla. Asema toimi puolustusasemana Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatiota vastaan, ja samalla vartioasemana, jolla voitiin varoittaa lähistöllä olleita aurinkokuntia mahdollisista separatistien hyökkäyksistä. O'Niner oli aseman komentajana, ja hänen alaisuudessaan toimineet kloonisotilaat olivat suurin osa "kiiluja"—uusia ja kokemattomia sotilaita, joiden haarniska oli naarmuton ja kiiltävä.[3]

O'Niner Rishi-asemalla.

Sodan toisena vuonna[2] ryhmä separatistien BX-sarjan droidikommandoja hyökkäsi asemalle yllättäen kloonit täydellisesti. O'Niner määräsi klooneille, että nämä lähettäisivät viestin Tasavallan laivastolle varoittaakseen heitä lähestyvistä Konfederaation joukoista, mutta droidit häiritsivät signaaleja, estäen näin kaikenlaisen viestien lähettämisen. O'Niner menetti pian henkensä vihollisten tulituksessa, ja droidit valtasivat aseman, jättäen vain neljä sotilastaFivesin, Echon, Cutupin ja Hevyn—eloon varoittamaan Tasavallan laivuetta separatistien hyökkäyksestä. Kapteeni CT-7567 ja komentaja CC-2224, lempinimiltään Rex ja Cody samassa järjestyksessä, olivat tulossa tarkistuskierrokselle tukikohtaan, mutta tilanteen selvittyä heille he auttoivat alokasklooneja, ja yhdessä he saivat hälytetyksi paikalle Tasavallan laivueen, ja separatistien hyökkäys estettiin.[3]

Persoonallisuus ja taidot[muokkaa]

Hevy: ”Et ehkä vielä tajua sitä, Fives, mutta olet tullut koko Ulkokehän tylsimmälle etuvartioasemalle.
O'Niner: ”Ja eräälle niistä tärkeimmistä.
―Hevy ja O'Niner[lähde]

Kersantti O'Niner oli ehdottoman uskollinen Tasavallalle, ja hänen ylin huolenaiheensa oli Tasavallan ja muiden kloonien, erityisesti vielä Kaminossa olleiden yksilöiden, turvallisuus. Hän myös ymmärsi Rishi-aseman taktisen merkityksen, vaikka monet sotilaat olivat sitä mieltä, että siellä ei ollut toimintaa eikä jännitystä.[3] Hänen ruumiinsa oli arpeentunut lukuisissa taisteluissa, joissa hän oli ollut mukana sodan aikana[4] ja hänen otsansa alkoi jo tulla uurteiseksi sodan aiheuttaman stressin takia.[1]

Kulissien takana[muokkaa]

O'Niner kuolee kommandodroidien tulituksessa.

O'Niner teki ainoan esiintymisensä Star Wars: The Clone Wars -televisiosarjan ensimmäisen tuotantokauden viidennessä jaksossa "Alokkaat". Jaksossa hänen äänessään toimi Dee Bradley Baker, joka toimii kaikkien sarjan kloonisotilaiden ääninäyttelijänä.[5] O'Ninerin klooninumero paljastui Star Wars: The Clone Wars: Visual Guide Ultimate Battles -lähdekirjassa, joka julkaistiin vuonna 2009.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]