DSD1-kääpiöhämähäkkidroidi

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 25. maaliskuuta 2019
Tämä artikkeli kertoo Separatistien hämähäkkidroidista. Saatat olla etsimässä muita hämähäkkidroideja.
Dwarf-spider-droid negtd.jpg
DSD1-kääpiöhämähäkkidroidi
Tuotannolliset tiedot

Valmistaja

Baktoidipanssaripajat

Tuotantolinja

DSD hämähäkkidroidi

Malli

DSD1 kääpiöhämähäkkidroidi

Luokka

Taisteludroidi

Tekniset tiedot

Korkeus

1.98 metriä (ilman antennia)

Aseistus
Varusteet

Itsestääntoimivat droidiaivot

Kronologiset tiedot
Aikakaudet
Liittoutuma
Olet taistellut sitä vastaan, tiedät sen heikkoudet ja mikä tärkeämpää, mikä tappaja se voi olla. Rouva, tapaa uusimmat lisät Imperiumin iskujoukkoihin.
TK-342 Ghormanin taisteluun viitaten[lähde]

DSD1-kääpiöhämähäkkidroidi, joka myös tunnettiin nimellä kaivajahämähäkkidroidi sillä sitä käytettiin ensimmäiseksi tuhoamaan vihollisten kaivostunnelit, oli Kauppakillan valmistama pieni hämähäkkimäinen taisteludroidi, jonka se teki tukemaan Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation droidiarmeijaa.

Ominaisuudet[muokkaa]

Kääpiöhämähäkkidroidi Kashyyykillä.

DSD1 kääpiöhämähäkkidroidi oli teknisesti samankaltainen kuin yleensä tyypillinen taistelukulkuneuvo. Kauppakilta käytti sitä ennen kloonisotia rankaisemaan asiakkaita, jotka kieltäytyivät verojen maksusta.

Sen pääase oli sen "pään" keskeltä sojottava laserkanuuna. Droidin pieni runko ja neljä kaikkimaastoista jalkaa teki siitä kätevän taisteluvälineen ankeissa ja vaarallisissa kaivoksissa. Kuitenkin kiinnitetyn laserkanuunan takia se ei kyennyt kääntymään ympäri jäljittämään vihollisia, tehden siitä siis heikomman kuin vihollisen nopeat joukot. Tämän kanuunan pituus myös heikensi sitä ahtailla alueilla. Tämä oli heikkous, jota Anakin Skywalker hyödynsi Escartella.

Tämä droidi kykeni kommunikoimaan piipittävällä Binaryn tapaisella droidikielellä. Sillä nähtiin olevan myös peruskielen emootioita, kuten epäonnistumista, jota "esiteltiin" Escartella.

Historia[muokkaa]

Kloonisotien aikana kääpiöhämähäkkidroideja käytettiin etulinjalla, taisteludroidiryhmien ja muiden Separatistijoukkojen edessä. Kääpiöhämähäkkidroidit työskentelivät yhdessä myös suurempien OG-9 -jäljityshämähäkkidroidien kanssa ja kykenivät toimimaan aseistettuina tiedustelijoina tutkimassa taistelukenttiä ja vihollislinjoja. Infrapunakuvareseptorit ja tehokkaat skannerit auttoivat droidia analysoimaan maastoa ja lähettämään kohteen tiedot takaisin jäljityshämähäkkidroideille.

Kääpiöhämähäkkidroidi Geonosisin taistelussa.

Kun se tunnisti kohteen, se lähetti jäljitysviestin takalinjoille jäljittäjähämähäkkidroidille, joka sitten liikkui kohti signaalia tuottamaan tappavan räjähdyksen. Droidissa oli myös itsetuhomekanismi. Jos klooniyksikkö liikkui lähelle droidia tuhotakseen sen, se tavallisesti laukaisisi mekanismin tuhoten minkä tahansa vihollisen ympärillään.

Kääpiöhämähäkkidroidista nähtiin toiminnassa useita malleja kloonisodissa, kuten amfibisellä mallilla, joka oli varustettu raskaalla tykillä sekä kahdella raskaammalla mallilla—Raskas kääpiöhämähäkkidroidi ja Edistynyt kääpiöhämähäkkidroidi. Tämä malli otti osaa moniin kloonisotien taisteluihin, joista yksi oli Kashyyykin taistelu, jossa sitä käytettiin vastaamaan Tasavallan All Terrain Recon Transport -pientalsijoille.

Vaikka Separatistineuvoston teloituksen ja sodan lopun jälkeen suurimmalle osalle Separatistien droideista lähetetään deaktivointikäsky, Galaktinen Imperiumi käyttää yhä kääpiöhämähäkkidroideja pakottamaan entiset Separatistien maailmat Imperiumin alaisuuteen. Niitä pidettiin käytössä Imperiumin kalustossa sen hallintokaudella, eikä ollut ollenkaan epätavallista nähdä kääpiöhämähäkkidroidia iskusotilaiden rinnalla Imperiumin etuvartioasemilla ja vartiopisteillä.

Esiintymiset[muokkaa]

DSD1 kääpiöhämähäkkidroidi.

Lähteet[muokkaa]