Demetrius Zaarin

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 20. kesäkuuta 2018
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Zaarin2.jpg
Demetrius Zaarin
Elämäkerralliset tiedot

Kuollut

4 jYt

Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Mies

Hiusten väri

Ruskea

Silmien väri

Sininen

Kronologiset ja poliittiset tiedot
Aikakaudet

Kapinallisten aikakausi

Liittoutuma(t)

Demetrius Zaarin oli keisarillinen amiraali, joka yritti ylentää itsensä keisariksi Galaktisen sisällissodan aikana. Alun perin suuramiraalina toiminut Zaarin oli Imperiumin laivaston tähtihävittäjätutkimuksen johtaja. Hänen tuotantolaitoksensa kehittivät muun muassa TIE/ad tähtihävittäjän sekä TIE/D puolustajan. Hän myös pelasti tekniikkaa joutumasta kolmansien osapuolien haltuun. Suunnittelutaitojensa ohella hän oli myös taitava strategi. Jossain vaiheessa uraansa hänestä tuli tyytymätön keisari Palpatinen hallintoon ja hän ryhtyi suunnittelemaan Galaktisen Imperiumin valtaamista.

Liittouduttuaan pettyneen keisarin käden Arden Lynin kanssa, Zaarin päätti lopulta siirtyä keisaria vastaan rikollisherra Xizorin kuoltua 3 jYt. Hänelle uskolliset joukot nappasivat keisarin Coruscantin yllä, mutta sithlordi Darth Vaderin ja vara-amiraali Thrawnin vahvistusjoukot tekivät hänen suunnitelmansa tyhjiksi. Paettuaan hän alkoi häiritsemään TIE Advanced -tuotantolaitoksia Omarin aurinkokunnassa ja yritti lamauttaa Imperiumin TIE puolustajien tuotannon. Lopulta Thrawn sai hänet ansaan Tuntemattomilla alueilla ja hän kuoli korvettinsa kyydissä tämän räjähdettyä toimintahäiriön vuoksi.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Galaktisen Imperiumin suuramiraalit
Martio Batch · Nial Declann · Octavian Grant · Josef Grunger · Ishin-Il-Raz
Afsheen Makati · Mitth'raw'nuruodo · Danetta Pitta · Peccati Syn
Miltin Takel · Osvald Teshik · Rufaan Tigellinus · Demetrius Zaarin
[+/–] [muokkaa]