Hyperavaruusreitti

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 18. kesäkuuta 2019
Galaksin kartta, jossa näkyvät tärkeimmät reitit

Hyperavaruusreitti, jonka muita nimiä olivat hyperreitti, hypertie, hyperväylä, hyperavaruusväylä, avaruusväylä, tähtireitti, kauppareitti ja hyppyreitti, oli avaruuden alue, joka oli todettu turvalliseksi hyperavaruudessa matkustamiseen. Suurimmat niistä tunnettiin super-hyperreitteinä.

Yleiskatsaus[muokkaa]

Hyperavaruusreitit olivat avaruuden reittejä, joita pitkin tähtialukset pystyivät kulkemaan turvallisesti törmäämättä avaruuden kappaleeseen tai muuhun ilmiöön, kuten mustaan aukkoon.[1] Galaksissa oli viisi pääreittiä sekä satoja toissijaisia ja tuhansia pieniä reittejä. Uusien hyperavaruusreittien tiedustelu oli erittäin vaarallinen tehtävä.

Monessa paikassa galaksia hyperavaruusreiteiltä oli hetkeksi palattava reaaliavaruuteen ohjaamaan alus käsin seuraavaan hyperpisteeseen. Piraattien hyökkäykset olivat tavallisia näissä paikoissa. Galaktinen Imperiumi ja muut hallitukset yrittivät usein vähentää tätä uhkaa rakentamalla avaruusasemia hyperpisteisiin. Myös miinakenttiä ja luotaindroideja[2] käytettiin.

Tärkeimmät reitit[muokkaa]

  • Hydian tie oli ainoa hyperavaruusreitti, joka kulki koko galaksin poikki.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]