Imperiumin turvallisuusvirasto

Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
Imperiumin turvallisuusvirasto kyllä huomaa kuviot.
―Agentti Kallus Cumberlayne Areskolle[lähde]

Imperiumin turvallisuusvirasto (ISB), joka tunnettiin myös turvallisuusvirastona, oli Galaktisen Imperiumin lainvalvonta- ja tiedusteluviranomainen, joka vastasi valtiollisesta turvallisuudesta ja varmisti kansalaisten uskollisuuden Imperiumille.[1] Tämän lisäksi se oli yksi suurempaan Uuden järjestyksen säilyttämisen komiteaan kuuluneista järjestöistä ja isompi kuin Imperiumin tiedustelupalvelu.[2][10]

Historia[muokkaa]

Galaktinen keisari Palpatine muodosti Imperiumin turvallisuusviraston salaiseksi poliisiksi, jonka tehtävänä oli löytää Uuden järjestyksen viholliset ja säilyttää vakaus Imperiumin alueilla, hieman Uuden järjestyksen julistuksen jälkeen. Neljäntoista vuoden aikana järjestö kasvoi muutamista agenteista Imperiumin tiedustelupalvelua kaksi kertaa suuremmaksi.[10]

Keisarin valtakauden kuudentena vuonna sotilastiedustelun agentit löysivät viestintälaitteiden kätkön kaukaiselta Murkhanan planeetalta ja kertoivat siitä ISB:lle, joka toi asian keisarin ja hänen Imperiumin hallintoneuvoston tietoon. Lopulta päätettiin lähettää Wilhuff Tarkin ja Darth Vader tutkimaan kätköä, jonka oli todellisuudessa tehnyt pieni kapinallissolu, vaikka ISB halusi saadan täyden tutkinnan valvonnan sotilastiedustelulta ja laivaston tieduselupalvelulta.[2]

Eräs ISB:n huippujäsenistä oli agentti Kallus, joka toimi järjestössä sekä tutkinnan että sisäisten asioiden haaroissa ja etsi merkkejä epäluotettavasta toiminnasta ja kapinasta. Hänen päätehtävänsä oli varmistaaa, että se ei leviäisi täysimittaiseksi kapinaksi Imperiumia vastaan.[11] Imperiumin viidentenätoista vuonna Imperiumin turvallisuusvirasto kiinnostui erityisesti Lothalissa toimineisiin varkaisiin, joiden hyökkäykset Imperiumin etuvartioihin paljastivat kansankiihotusken riskejä ja varoittivat kapinasta.[12]

Ensimmäisen Kuolemantähden tuhoutumisen jälkeen ISB:stä tuli kiireisempi kuin koskaan aiemmin historiassaan, suorittaen useita tehtäviä kitkeäkseen alkavan kapinan.[4] Operaatioihin kuului matemaattisen neron Drusil Bephorinin saaminen Imperiumin palvelukseen pitämällä häntä eräänlaisessa ylellisessä vankeudessa Denonissa,[13] tai Projekti Hidden Eye, jonka tavoitteena oli lähettää torkkuagentteja ympäri galaksia levittämään propagandaa ja raportoimaan salaisesti kansalaisista. Projekti loppui kuitenkin lyhyeen, kun siihen puuttui komentaja Luke Skywalker, Kapinaliiton sankari.[14]

20 päivää Endorin taistelun jälkeen ISB:llä oli hallussaan tietoa keisarin valmiusuunnitelmasta eräällä sen "mustista paikoista", Wretch of Tayronissa. Kuitenkin Kapinaliiton kenraali Han Solo ja hänen tienraivaajansa valtasivat tukikohdan. Tukikohdan komentaja ei onnistunut poistamaan tiedostoja ja kapinalliset pystyivät saamaan tietoja Operaatio: Cinderistä.[15]

Organisaatio[muokkaa]

Komentohierarkia ja hallinto[muokkaa]

Agent Kallus, joka käyttää ISB:n kypärää

Imperiumin turvallisuusvirasto toimi läheisesti keisari Palpatinen kanssa hänen valtakaudellaan, ja sitä johti virastopäällikkö, jonka alaisuudessa toimi varajohtajat Harus Ison ja eversti Wullf Yularen, jotka toimivat usein yhteistyössä komentajien liiton kanssa.[2] ISB:n jäsenet työskentelivät ISB:n keskustoimistossa, joka sijaitsi Coruscantin Liittovaltion alueella, kun kenttäagentit antoivat jatkuvasti tiedustelupäivityksiä. Korkea-arvoiset ISB:n agentit pystyivät komentamaan iskusotilasryhmiä, kumoamaan siviili- ja sotilasviranomaisten määräyksiä, korvaamaan epäilyttäviä upseereita sekä komentamaan Imperiumin sotilaskalustoa, mukaan lukien tähtituhoajia.[10] Eräillä ISB:n agenteilla oli erityinen kypärä, jonka tarkoituksena oli kuvata heidän asemaansa ja herättää pelkoa vastustajissa.[1] ISB:n luottamusupseerien[6] tehtävänä oli varmistaa, että tavalliset sotilaat ja upseerit noudattivat käskyjä sekä Imperiumin ideologiaa, ja heitä pelättiin ja arvostettiin suuresti.[16]

Valvonta[muokkaa]

Valvonnalla oli eniten henkilöstöä ja sen jäsenet keskittyivät salatun tiedon purkamiseen ja datan analysointiin etsiäkseen mahdollisia uhkia uudelle järjestykselle.[10]

Kuulustelu[muokkaa]

Kuulustelu oli ISB:n toiseksi suurin haara, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa useilta henkilöiltä saadakseen arvokasta tietoa. Se väitti onnistuvansa 95-prosenttisesti hyödyllisen tiedon keräämisessä kuulustelluilta.[10] Siihen liittyen ISB käytti IT-O kuulusteluyksiköitä, [17] jotka oli kehittänyt Imperiumin sotilastutkimusosasto.[18]

Uudelleenkoulutus[muokkaa]

Uudelleenkoulutus keskittyi siihen, mitä jotkut kutsuvat kohteiden 'aivopesuksi' tukemaan Galaktista Imperiumia ja sen toimintaa ympäri galaksia.[10]

Toimeenpano[muokkaa]

Toimeenpano toimi taustatukena ISB:n kenttäagenteille ja sen jäsenet olivat saaneet erikoiskoulutuksen auttaa tarvittaessa.[10]

Tutkinta[muokkaa]

Tutkinta käytti aikaisemmin kerättyä dataa kapinallistoiminnan tukahduttamiseen.[10]

Sisäiset asiat[muokkaa]

Sisäisten asioiden osasto säilytti järjestyksen tutkimalla mahdollista niskoittelua Imperiumissa, ja eversti Wullf Yularen johti hetken aikaa sen jaostoa, jonka tehtävä oli paljastaa kapinan lietsomista Imperiumin senaatissa ennen nousuaan laivaston tiedustelupalvelun varajohtajaksi.[2][10]

Sanasto[muokkaa]

ISB:n jäsenet käyttivät usein erityistä sanastoa estääkseen ulkopuolisia ymmärtämään heidän keskustelujaan. Nimitystö "tarkastus" käytettiin ilmoittamaan, että epäillyt tiesivät olevansa tutkittavina. Epäiltyjen provosoimista rikoksen tekemiseen kutsuttiin "kuorenrikkomiseksi", ja oletetun viattoman kuulustelua toivoen, että hän reagoisi epäilyttävästi, kutsuttiin "levittämiseksi." Etsityn epäillyn lavastaminen rikokseen varmistaakseen, että hänet pidätettäisiin, kutsuttiin "Jabbaksi".[10]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]