Iskuohjus

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 18. syyskuuta 2019
Iskuohjus.

Iskuohjus oli lyhyen kantaman kulkuneuvoja vastaan suunnattu ohjus, joka suunniteltiin aluksiin, joissa oli raketinlaukaisimet. Iskuohjuksia oli paljon eri malleja, joiden nopeus, ohjattavuus sekä tuhovoima vaihtelivat. Iskuohjus kehittyi vanhoista iskupalloista, jotka olivat perinteisiä pommeja muistuttavia, suurempia, hitaampia ja vähemmän tuhoisia aseita.

Ominaisuudet[muokkaa]

Kolme iskuohjusta.

Asevalmistajat tuottivat yleensä sekä laukaisimia että ohjuksia, ja myivät näitä yksiköinä. Maajoukot käyttivät niitä kaikkia nopeasti liikkuvia ajoneuvoja vastaan. Avaruudessa iskuohjukset olivat käytössä tähtihävittäjätorjunnassa, mutta kuitenkin isot ydinkärjet kykenivät lamaannuttamaan jopa puolustusasemista laukaistavia isoja emoaluksia.

Jokainen ohjus oli pakattu paineistettuun säiliöön, josta se myös laukaistiin. Se suojasi ohjuksia kuljetuksen, varastoinnin ja latauksen aikana, mutta toimi myös laukaisuputkena. Säiliöt oli sijoitettu lippaisiin, jotka ladattiin kulkuneuvoihin. Lippaat olivat lieriömäisiä ja ohjukset laukaistiin ulos poikittain ennen sytytystä ja kohteeseen matkustusta. Tämä koski vain maassa olevia laukaisimia.

Jokainen iskuohjus sisälsi panssarinmurtavan kärjen joka osui kohteen runkoon ennen ohjuksen kompaktin energialatauksen räjähtämistä, tehden enemmän tuhoa kuin turbolaserien ammukset. Törmäys sytyttäisi ohjuksen ydinkärjen. Iskuohjuksen ei välttämättä tarvitse räjäyttää mitään, vaikka jotkut voitiin asettaa räjähtämään ennalta lasketulla etäisyydellä maalista. Ilmakehässä ohjus loi hirveän yliäänipamauksen ja aiheutti merkittäviä tuhoja ympäröivälle alueelle.

Historia[muokkaa]

Iskuohjuslaukaisin.

Tähtihävittäjät, kute Kapinaliiton RZ-1 A-siipinen torjuntahävittäjä ja Imperiumin ohjusveneet käyttivät runsaasti iskuohjuksia kaksintaisteluissa.

Victory I -luokan tähtituhoaja oli tunnettu iskuohjuspatteristaan, vaikka uudemmat Imperiumin isoissa aluksissa, kuten Imperial-luokan tähtituhoajissa, laukaisimet korvattiin ionikanuunoilla, sillä ohjukset olivat kalliita ja niitä voitiin tehdä vain rajoitettuja määriä. Jotkut ohjukset oli varustettu monilukitusjärjestelmällä.

Lando Calrissian käytti iskuohjuksia Endorin taistelun aikana. Tällaisen ohjuksen hän ampui toisen Kuolemantähden pääreaktoriin antaen kuoliniskun, kun siipimies Wedge Antilles käytti protonitorpedoja tuhotakseen aseman tehonsäätimen.

Huomattavia malleja[muokkaa]

Kulissien takana[muokkaa]

Varhaisissa LucasArtsin peleissä, kuten pelissä Star Wars: X-wing, iskuohjuksista käytettiin yksinkertaisesti nimitystä ”ohjus”. Tällaisia ydinkärkiä oli käytössä yleisesti kaikissa X-wing -sarjan peleissä.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]