Tämän artikkelin aihe kuuluu Legendsiin.Tämän artikkelin aihe esiintyi vanhan Tasavallan aikakaudella.

Jedien sisällissota

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 22. kesäkuuta 2017
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Syy, miksi jedien sisällissota nimettiin tuolla tavalla johtuu siitä, että harvat osaavat erottaa jedin sithistä. Heille molemmat ryhmät ovat jedejä erilaisilla filosofioilla.
Mical[lähde]

Jedien sisällissota (joka myös tunnettiin toisena sith-sotana tai Vanhan tasavallan kansannousuna, ja mandalorialaisten keskuudessa Tähtiahjon sotana) oli tuhoisa pitkin galaksia raivonnut sota, joka alkoi kun Revan johti Vanhan Tasavallan sotavoimat voittoon Mandalorialaissodissa, perusti uuuden Sithien Imperiumin ja julisti itsensä sithin mustaksi valtiaaksi. Sota alkoi kun Revan erään ystävänsä ja sithoppilaansa, Darth Malakin kanssa johti Galaktisen Tasavallan invaasiota vuonna 3959 eYt. Monet jedit kääntyivät pimeälle puolelle sodan johdosta.

Sodan aikana Darth Revan melkein onnistui syöksemään tasavallan hallinnosta, mutta jedit asettivat hänelle ansan ja vielä Malakin jätettyä hänet ongelmiin hänen mielensä tuhoutui melkein kokonaan. Bastila Shan, jonka taidot meditaatiossa ja Voimassa antoivat tehtävän tapahtua, vei tuskin elossa olevan Revanin Dantooinelle jedien keskukseen, missä hänet hoidettiin kuntoon ja jedineuvosto uudelleenohjasi hänet uskomaan, että hän oli lojaali Tasavallan agentti sekä Bastila Shanin alainen, joka laitettiin toimimaan Endar Spirelle.

Historia[muokkaa]

Varhaiset kampanjat[muokkaa]

Foerostin telakat[muokkaa]

Galaksin ytimessä sijainneet Foerostin telakat olivat yksi suurimmista Tasavallan laivaston tehtaista. Neljäkymmentä vuotta aikaisemmin Suuren sithsodan aikana Krathin ja mandalorialaisten yhdistyneet joukot olivat hyökänneet telakoille varastaen noin kolmesataa taistelualusta, joita käytettiin hyökkäyksessä Coruscantiin.[9] Kun Revan ja Malak, joita nyt kutsuttiin Darth Revaniksi ja Darth Malakiksi, julistautuivat uusiksi sithien valtiaiksi, yksi heidän ensimmäisistä toimistaan oli toistaa hyökkäys. Saul Karathilta saatujen koodien avulla sith-pommittajat pääsivät uloimpien sensoreiden ohitse huomaamatta ja aloittivat sisemmän puolustuslinjan tuhoamisen. Tasavallan ryhtyessä jäjestämään puolustustaan heidän sota-aluksiinsa tunkeuduttiin ja sith-joukot saivat ne haltuunsa. Vasta valloitetut alukset liittyivät nopeasti sithien laivastoon, joka saapui paikalle varmistamaan hyökkäyksen onnistumisen. Näin aseistautuneina kahden entisen jedin johtama armeija aloitti hyökkäyksensä pahaa-aavistamatonta galaksia vastaan.[4][2]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]