Kal'Shebbolin taistelu

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 19. elokuuta 2018
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]
Pagen kommandot tekivät sen taas.
―Syla Tors, Pagen kommandojen sammutettua Kal'Shebbolin puolustuskilven[lähde]

Kal'Shebbolin taistelu käytiin moffi Kentor Sarnelle uskollisten joukkojen ja Uuden tasavallan välillä vuonna 8 jYt. Uusi tasavalta yritti aktiivisesti neutralisoida Endorin taistelun jälkeisiä keisarillisia sotalordeja ja kiinnitti huomionsa moffi Sarneen, joka hallitsi syrjäistä Katholin sektoria. Uusi tasavalta oli kuullut huhuja, että Sarnella olisi hallussaan vaarallisia eksoottisia aseita, joten se suunnitteli operaation, jonka tavoitteena oli syrjäyttää Sarne va vapauttaa hänen pääkaupunkinsa, planeetta Kal'Shebbol. Pitkäkestoinen kampanja moffia vastaan ei tullut kuitenkaan kysymykseen, sillä Uuden tasavallan asevoimat olivat tiukilla. Lupa myönnettiin nopeaan nopeaan iskuun, jossa kommandot hyökkäsivät sammuttamaan suojakilvet samalla, kun taisteluosasto kohtasi Sarnen laivueen.

Osa Pagen kommandoista, joita johti luutnantti Judder Page, soluttautui planeetalle ennen muita hyökkäysjoukkoja. Ryhmä eteni keisarilliseen hallintokompleksiin ja päästyään tukikohdan sisälle sai selville, että Sarnella oli Carrack-luokan kevyt risteilijä piilossa maanalaisessa hangaarissa pakoa varten. Pääteltyään, että hangaarissa olisi puolustuskilven hallintalaitteet, Page jakoi joukkonsa. Page johtaisi ryhmän hangaariin sammuttamaan kilven ja mahdollisesti vangitsemaan Sarnen, kun toinen ryhmä pelastaisi mahdolliset vangit kompleksin pidätyskeskuksesta. Kun Page ja hänen kommandonsa lähestyivät hangaarisa, Sarne teki heidät toimintakyvyttömäksi käyttäen useita muukalaisesineitä, joihin huhut eksoottisesta teknologiasta pohjautuivat. Sarne käytti harhautusta paetakseen kevyen risteilijän kyydissä, mutta eräs Pagen ryhmän jäsen, Keleman Ciro, onnistui sammuttamaan puolustuskilvet toivuttuaan esineen vaikutuksista.

Kiertoradalla Sarne käski joukkojaan vetäytymään ja pakeni syvälle Katholin sektoriin. Uuden tasavallan taisteluosasto suoritti Kal'Shebbolin vapauttamisen loppuun ja asetti kuvernöörin valvomaan väestön etuja. Koska Sarne oli edelleen vapaana hallussaan vaarallista teknologiaa, Uusi tasavalta lähetti CR90-korvetti FarStarin Katholin sektoriin jäljittämään sotalordia ja poistamaan hänen mahdollisesti aiheuttamansa uhka.

Tausta[muokkaa]

Atticon.png

Tätä osiota ei vielä ole aloitettu. Voit auttaa Jedipediaa aloittamalla sen.

Taistelu[muokkaa]

Atticon.png

Seuraukset[muokkaa]

Amiraali: ”Jos minulta kysytään, niin koko juttu vaikuttaa tavalliselta Ulkokehän hölynpölyltä. Tai Imperiumin tarkoitukselliselta harhaanjohtamiselta.
Page: ”Se ei ole väärää tietoa, herra amiraali. Olen nähnyt nämä aseet itse.
―Taisteluosaston amiraali ja luutnantti Page Kal'Shebbolin vapauttamisen jälkeen[lähde]

Uusi tasavalta valtasi keisarillisen hallintokompleksin ja muutti sen tukikohdakseen sekä nimitti elomin Monjain planeetan kuvernööriksi. Vaikka Uusi tasavalta voitti taistelun, Sarnen pako joukkojensa kanssa huolestutti joitain upseereita, kuten luutnantti Pagea. Lisäksi Sarnella oli mukanaan eksoottista teknologiaa, jota hän oli käyttänyt Pagen kommandoja vastaan, ja hän oli ennen lähtöään tyhjentänyt tukikohdan tietokoneiden muistin kokonaan. Henkilörekisteri, sotilastiedot ja jopa Katholin sektorin tutkimukset ja tähtikartat oli pyyhitty, mikä haittasi Uutta tasavaltaa, jolla ei ollut nyt mitään tietoa Kal'Shebbolin jälkeisestä alueesta. Page pyysi taisteluosaston amiraalilta resursseja Sarnen jahtaamiseen, mutta tilanne Bozhneen sektorissa merkitsi, että taisteluosaston oli määrä lähteä muutaman päivän kuluttua, eikä siinä ollut ylimääräisiä aluksia.[4]

Muokattu CR90-korvetti FarStar

Page tapasi Imperiumin upseerin Jessa Dajusin—joka väitti olevansa moffin "uskollisuuspuhdistusten" uhri—ja sai tietää Sorbiss-laaksossa olevasta salaisesta telakasta, jossa CR90-korvettia nimeltään Renegade remontoitiin laajasti. Page otti aluksen käyttöönsä ja sai luvan koota miehistön siihen sekä lähettää sen etsimään Sarnea ja neutralisoimaan hänet. Koska Uudella tasavallalla oli rajallisesti resursseja, Page joutui kasaamaan miehistönsä Uuden tasavallan henkilöstöstä sekä Kal'Shebbolin siviileistä.[4] FarStariksi uudelleen nimetty alus lähti Kal'Shebbolista pian taisteluosaston lähdön jälkeen.[3]

Kulissien takana[muokkaa]

Kal'Shebbolin taistelu esiintyi Timothy Zahnin kirjoittamassa novellissa The Saga Begins, jonka West End Games julkaisi The DarkStryder Campaignin johdantona. Taistelun seurauksena moffi Sarne joutuu pakenemaan Katholin sektoriin, mikä käynnistää tapahtumasarjan, josta DarkStryder Campaign koostuu.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]