Karyn Faro

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 15. syyskuuta 2019
Thrawn 4 Karyn Faro.jpg
Karyn Faro
Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen[1]

Sukupuoli

Nainen[1]

Hiusten väri

Tummanruskeat[2]

Silmien väri

Tummat[2]

Ihon väri

Vaalea[2]

Kronologiset ja poliittiset tiedot

Liittoutuma(t)
Thrawn: ”Kommodori: kääntäkää Chimaera neljäkymmentä astetta paapuuriin.
Faro: ”Kyllä, sir. Saanko tehdä ehdotuksen?
Vader: ”Amiraalinne on antanut teille käskyn.
Thrawn: ”Jatkakaa, kommodori.
Faro: ”Olen tehnyt joitakin laskelmia, sir. Matka Batuun hyppy hypyltä vie arviolta kolmekymmentäyhdeksän tuntia. Jos sen sijaan suuntaamme Mokivjiin, voimme sieltä valita toisen hyperreitin Batuun, jolloin säästämme neljätoista tai viisitoista tuntia.
Thrawn: ”Näytä minulle. [tauko] Erinomainen ehdotus, kommodori. Kääntäkää kurssi kohti Mokivjia.
―Karyn Faro tasapainoilee Thrawnin ja Darth Vaderin erilaisten johtamistyylien välillä[lähde]

Karyn Faro oli naispuolinen ihminen, joka toimi upseerina Imperiumin laivastossa. Kapteeniluutnantti Faron asemapaikka oli 96. iskuryhmään kuuluneella ISD Chimaeralla, jolla hän toimi toimeenpanoupseerina kommodori Thrawnin ja tämän edeltäjän alaisuudessa. Ylennyttyään komentajaksi Farosta tuli myös Chimaeran kapteeni[1] ja vielä myöhemmin hän itse saavutti kommodorin arvonimen, vaikka jatkoi vielä suuramiraaliksi kohonneen Thrawnin alaisuudessa palvelemista.[3]

Atollonin taistelun jälkeen, jossa Thrawn onnistui vain osittain tavoitteessaan tuhota planeetalle asettuneet kapinalliset, Faro yhä jatkoi Chimaeran kapteenina, vaikka hänelle oli kommodorin arvonimen myötä luvattu oma iskuryhmä. Keisari Palpatinen lähettäessä Thrawnin ja Darth Vaderin Tuntemattomille alueille tutkimaan Voimassa aistimaansa häiriötä Faro seurasi näiden mukana, hieman epävarmana omasta asemastaan ja tulevaisuudestaan. Chimaeran kapteenina Faro osallistui taisteluun gryskejä vastaan.[3]

Elämäkerta[muokkaa]

Donassius: ”Amiraali Thrawn?
Thrawn: ”Sammun on myös rauhoitettu. Kaksi vihollisten alusta tuhottiin, neljä alusta vangittiin. Myös huomattava määrä pienempiä taisteluvarusteita saatiin kaapattua.
Donassius: ”Ilman, että te itse olisitte olleet siellä, olen kuullut?
Faro: ”Taistelu käytiin minun johdollani, amiraali.
Jok Donassius, Thrawn ja Faro keskustelevat Sammunin tapahtumista[lähde]

Karyn Faro palveli keisarillisessa laivastossa aikana ennen Yavinin taistelua. Hänen toimiessaan ensimmäisenä upseerina Imperial-luokan tähtituhoaja Chimaeralla aluksen edellinen komentaja siirrettiin ja kommodori Thrawn määrättiin tämän tilalle 93. iskuryhmän komentoon. Palveltuaan asemaansa suhteilla nousseiden upseereiden alaisuudessa Faro oli aluksi epäluuloinen chiss-komentajaansa kohtaan, mutta tämän taktinen ja strateginen nerous pian voitti kapteeniluutnantti Faron hyväksynnän. Vastaavasti Faron suorapuheisuus ja naisen oma taktinen kyvykkyys saivat Thrawnin hyväksynnän.[1]

ISD Chimaera, jolla Faro palveli

Thrawnin noustua amiraaliksi Faro kohosi komentajaksi ja Chimaeran kapteeniksi. Pian ylennyksen jälkeen iskuryhmä määrättiin tukahduttamaan Sammunilla ilmennyt vastarintaliike, jonka tehtävän amiraali Thrawn uskoi Faron suoritettavaksi antaen tälle vain yleisiä ohjeita tarpeellisesta strategiasta. Faro suoritti tehtävänsä onnistuneesti, tuhoten kaksi ja vangiten neljä vihollisten aluksista, minkä lisäksi hän sai huomattavan määrän pienempää aseistusta Imperiumin haltuun. Sammunin tehtävän jälkeen Faro osallistui Scrim-saaren valtaukseen Batonnilla sekä sitä seuranneeseen Creekpathin kaivoksen piiritykseen ja siihen liittyneeseen avaruustaisteluun.[1]

Myöhemmin, suunnilleen Atollonin taistelun aikoihin, Faro sai ylennyksen kommodoriksi. Ylennyksen yhteydessä hänelle luvattiin oma iskuryhmä, mutta vielä kuusi viikkoa ylennyksen jälkeen Faro yhä palveli Chimaeralla, hieman epävarmana tulevaisuudestaan. Kun keisari Palpatine lähetti Thrawnin ja Chimaeran Batuun yhdessä Darth Vaderin kanssa, Faro seurasi näiden mukana komentaja Woldarin jäädessä johtamaan 7. laivastoa. Faro ei ollut erityisen ihastunut siihen, että hänen aluksellaan oli matkustajia, etenkään matkustajia, jotka tuntuivat ottaneen sen valtaansa. Faro kuitenkin pyrki myöntymään "vieraiden"—kuten Thrawn näitä kutsui—toivomuksiin.[3]

Kun salaperäinen häiriö hyperavaruusreitillä keskeytti Chimaeran matkan, Faro ehdotti heidän käyttävän toista reittiä, joka säästäisi matka-ajassa ehkä jopa viisitoista tuntia. Thrawn hyväksyi kommodorin ehdotuksen, vaikka Vader ennustikin oikean ajan säästön jäävän vain yhteentoista tuntiin. Faron uskaliaisuus edes ehdottaa kurssin vaihtamista, sekä hänen uteliaisuutensa suuramiraali Thrawnin menneisyyden suhteen, herättivät Vaderissa selvää ärtymystä kommodoria kohtaan, mutta Thrawn oli kiinnostunut kuulemaan miehistönsä ehdotuksia eikä loukkaantunut myöskään näiden kysymyksistä.[3]

Suuramiraali Thrawn

Thrawnin ja Vaderin lähtiessä suorittamaan tutkimuksia Batuun pinnalle, Faro jätettiin vastuuseen Chimaerasta tehtävänään tarkkailla planeettaa ympäröivää avaruutta passiivisilla sensoreilla ja toimia tarvittaessa oman harkintansa mukaan. Kun vihollisten aluksia ilmestyi aurinkokuntaan, Vader määräsi mukana olleen ensimmäisen legioonan kuljetusaluksen hyökkäämään näiden kimppuun, jolloin Faro lähetti neljä TIE Defenderiä tukemaan Darkhawkin hyökkäystä. Ensimmäinen yhteenotto gryskeinä tunnettuja muukalaisia vastaan meni vain puoliksi keisarillisten toiveiden mukaisesti, sillä nämä saivat kaapattua yhden vihollisten aluksista, vaikka gryskit ehtivät tuhota aluksensa lastin. Thrawnin ja Vaderin palattua Chimaeralle tähtituhoaja suuntasi takaisin häiriöistä kärsineelle Batuun hyperavaruusreitille ja Thrawnin johdolla ryhtyi etsimään hyperavaruusväylässä ilmenneen häiriön lähdettä. Usean edestakaisen hyperavaruushypyn jälkeen Thrawn onnistui päättelemään paikan, jossa häiriön lähde oli ja he löysivät laitteen, joka vuorotellen loi keinotekoisen painovoimakentän katkaisemaan alusten matkan ja aluksen pudotessa normaaliavaruuteen piiloutui ympäryssuojan avulla näkymättömiin.[3]

Selvitettyään hyperavaruusreitin häiriön syyn, Thrawn, Vader ja ensimmäisen legioonan iskusotilaat kiersivät häiriön toiseen päähän, jossa laukaisivat gryskien ansan pienikokoisemmalla aluksella ja käänsivät ansan sen kehittäjiä vastaan. Thrawnin ja Vaderin suunnitelmana oli myöhemmin päästää joitakin gryskejä pakoon jäljityslaitteella varustetulla aluksella, mutta suunnitelma meni pieleen muutamien ensimmäisen legioonan jäsenten majoituttua väliaikaisesti Darkhawkille, jonka gryskit koettivat kaapata. Lyhyen yhteenoton jälkeen Thrawn, Vader, ensimmäisen legioonan komentaja Kimmund ja Faro pohtivat tilannetta Darkhawkin ohjaamossa, ja päätyivät ratkaisuun, että saatuaan legioonan kuljetusaluksen haltuunsa gryskit olisivat suunnaanneet Mokivjiin. Chimaeran saavuttua paikalle Thrawn suunnitteli jättävänsä avaruustaistelun johtamisen Faron tehtäväksi, mutta Vader vaati, että suuramiraali jäisi itse komentamaan aluksia sillä välin kun hän ja ensimmäine legioona huolehtisivat planeetan pinnalle suuntautuneesta tehtävän osasta. Gryskien vangiksi joutuneita chiss-lapsia kuljettanut alus onnistui kaikesta huolimatta livahtamaan pakoon taistelun aikana.[3]

Chimaera seurasi gryskejä näiden tukikohtaan hyödyntäen Darth Vaderin yhteyttä Voimaan sekä hyperavaruudessa navigoimisessa että oikean paikan löytämisessä. Heidän saavuttuaan perille ja Faron nähtyä siellä odottaneiden kahden grysk-aluksen olevan suunnilleen samaa kokoluokkaa Chimaeran kanssa, kommodori ilmaisi huolensa odotettavissa olevasta taistelusta suuramiraalille—tähtituhoaja ei pystyisi taistelemaan yhtä aikaa kahta vihollista vastaan. Thrawn kuitenkin onnistui hajauttamaan gryskien voimat lähettämällä TIE hävittäjänsä taistelemaan toista alusta vastaan, Darth Vaderin johtaman TIE Defender -lentueen tukemina, sillä välin kun Chimaera valmistautui käymään vihollisten toisen aluksen kimppuun. Taistelun alkaessa kääntyä keisarillisten eduksi Faro ilmaisi luottavansa siihen, että suuramiraali Thrawnin johdolla he voisivat selviytyä aivan mistä tahansa, mitä gryskit vain keksisivät heitä vastaan.[3]

Persoonallisuus ja ominaisuudet[muokkaa]

Kommodori Faro on enemmän kuin kykenevä huolehtimaan hyökkäyksestä itsenäisesti.
―Suuramiraali Thrawn[lähde]

Faro oli ulkoisesti melko kyyninen ja toisinaan hänen suorapuheisuutensa lähenteli jopa niskurointia ylempiä upseereita kohtaan. Hänen kyynisyytensä ja arvaamaton käytöksensä kumpusi syvästä halveksunnasta, jota hän tunsi sellaisia upseereita kohtaan, jotka olivat nousseet asemaansa suhteidensa ansiosta sen sijaan, että olisivat ylenneet omien saavutustensa perusteella.[1] Joutuessaan Chimaeralla tekemisiin suhteilla edenneiden upseereiden kanssa, Faro ei epäröinyt ojentaa näitä, vaikka tiesi, että nämä luultavasti kantaisivat kaunaa.[3]

Farolla itsellään oli hyvin kehittynyt kyky ymmärtää taktiikkaa ja hän tunnisti saman kyvyn myös muissa upseereissa. Kuten monet muutkin laivaston upseerit, myös Faro oli aluksi epäluuloinen Thrawnin suhteen, mutta havaitsi tämän pian nerokkaaksi strategikoksi ja erinomaiseksi johtajaksi. Luottamus Thrawnin ja Faron välillä kehittyi molemminpuoliseksi ja Thrawn lähetti Faron suorittamaan tehtävää Sammuniin itsenäisesti neuvottuaan tälle, miten parhaiten kukistaa sinne asettunut kapinallisten yksikkö. Faro tunnisti taktiset kyvyt ja taipumuksen johtajuuteen myös Thrawnin avustajassa, Eli Vantossa, jota Faro kehui siitä, että tämä oli yksi harvoista upseereista, jotka todella pystyivät ymmärtämään Thrawnin suunnitelmat.[1]

Vietettyään vuosia Imperiumin palveluksessa Faro oli oppinut lukemaan iskusotilaiden valkoisella valkoiselle kirjoitettuja tunnistemerkkejä, joiden lukeminen paljain silmin oli äärimmäisen hankalaa. Thrawnin alaisuudessa palvellessaan hän oli myös alkanut lähes nauttia siitä, miten suuramiraali ohjasi kyselemällä häntä oikeisiin päätelmiin strategisissa ja taktisissa tilanteissa—joskin välillä Faro koki, ettei aivan yltänyt vastauksissaan Thrawnin odottamalle tasolle.[3]

Faro suhtautui epäileväisesti Voimaan ja sen suomiin erityiskykyihin, arvellen osan niistä olevan pelkästään erinomaisen, kaikessa hiljaisuudessa suoritetun tiedustelutoiminnan seurausta. Kun Thrawn suostutteli Darth Vaderin ohjaamaan Chimaeraa Voiman avulla gryskien tukikohtaan, Faro kuitenkin vain kuunteli suunnitelmaa osallistumatta keskusteluun.[3]

Esiintymiset[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]