Kultainen johtaja

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 20. elokuuta 2019

Kultainen johtaja tai Kultainen ykkönen oli kutsutunnus jota käytettiin Kultaisen lentueen komentajasta. Useista tähtihävittäjälentueista käytettiin kyseistä nimeä, jonka seurauksena monia eri henkiköitä nimitettiin "Kultaiseksi johtajaksi".

Historia[muokkaa]

Galaktinen Tasavalta[muokkaa]

Muunilistin taistelun aikana 22 eYt Kultainen johtaja komensi Galaktisen Tasavallan Kultaista lentuetta. Hän menehtyi taistelun aikana geonosislaisen tähtihävittäjän hyökkäyksessä.

Bothawuin taistelun aikana Anakin Skywalker toimi Kultaisena johtajana.

Boz Pityn taistelussa Kultaisen lentueen johtajana toimi jedikenraali Sesee Tiin.

Kapinaliitto[muokkaa]

Jon "Dutch" Vander lensi Kapinaliiton Kultaisen lentueen johtajana Yavinin taistelussa. Vander menehtyi hyökkäyksessä ensimmäistä Kuolemantähteä vastaan.

Crix Madine toimi Kultaisena johtajana vuonna 1 jYt, kun Gerrard V vapautettiin.

Lando Calrissian oli Kultainen johtaja Endorin taistelussa, missä hän komensi Kultaista lentuetta, jonka tehtävänä oli hyökätä toisen Kuolemantähden rakenteisiin ja tuhota taisteluasema.

Vapaiden planeettojen liitto[muokkaa]

Calrissian toimi Kultaisena johtajana myös Endorin toisen taistelun aikana, kun Vapaiden planeettojen liitto vastusti Lumiyan johtamia nagaiden tähtihävittäjiä.

Kulissien takana[muokkaa]

Rogue Squadron -sarjan peleissä Kultainen johtaja oli nimitys, joka oli annettu avattavissa olleelle kenttätasolle, joka avautui kun pelaaja sai 61-70 pistettä.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]