Lippulaiva

Lippulaiva oli laivaston komentajan käyttämä komentoalus, minkä seurauksena komentaja useinmiten matkusti sillä. Tästä syystä useimmat komentajat valitsivat lippulaivakseen laivaston vahvimman ja parhaiten aseistetun aluksen, koska tämä tarjosi parasta suojaa ja lisäsi aluksen pelottavuutta. Esimerkiksi supertähtituhoajat olivat suosittuja lippulaivoja. Tässä säännössä oli myös mielenkiintoisia poikkeuksia, kuten suuramiraali Thrawn, jonka komennossa oli Imperial-luokan tähtituhoojia suurempiakin aluksia komennossaan, mutta joka silti valitsi tähtituhoaja Chimaeran lippulaivakseen. Samoin amiraali Ackbar ei koskaan käyttänyt Lusankyaa lippulaivanaan, vaikka hän oli monia vuosia Uuden tasavallan puolustusvoimien komentaja. Myös kenraali Garm Bel Iblis käytti vanhaa Dreadnaughtiaan Peregrineä lippulaivanaan liityttyään Uuteen tasavaltaan, vaikka alus oli pienempi ja heikommin aseistettu.

Jotkin lippulaivat, kuten Allianssin laivaston Home One 3 jYt, olivat koko laivaston komentoaluksia. Tärkeätä oli, että lippulaiva saattoi vaihtua laivaston liikkeiden mukaan tai jopa keskellä taistelua, koska lippulaivaksi yleensä nimettiin se alus, jonka kyydissä oli korkeimmassa arvoasemassa ollut upseeri. Tähtihävittäjät tai muut pienemmän alukset, esimerkiksi Millennium Falcon, eivät yleensä kuitenkaan olleet lippulaivoja, vaikka niiden kyydissä olisi ollut miten korkeita laivaston komentajia.

Vaikka lippulaivat olivat tyypillisesti koko galaktisen historian ajan voimakkaita sotalaivoja, jotka saattoivat tuhota minkä tahansa muun aluksen taistelussa, Uusi tasavalta ja ssi-ruukit kehittivät eriävän käytön tähtihävittäjien kuljetusaluksille lippulaivoina. Tämä johtui siitä, että tähtihävittäjillä oli erityisen tärkeä rooli sekä Uuden tasavallan että ssi-ruukien laivastoissa.

Kuuluisia lippulaivoja kronologisessa järjestykssessä[muokkaa]

Sithien imperiumi[muokkaa]

Sithien veljeskunta[muokkaa]

Sithien imperiumi jedien sisällissodan aikaan[muokkaa]

Sithien kolmiliitto[muokkaa]

Uusi sithien imperiumi / Pimeyden veljeskunta[muokkaa]

Starkin kaupallinen yhdistys[muokkaa]

Chissien valtakunta[muokkaa]

Galaktinen Tasavalta[muokkaa]

Pelagian suku[muokkaa]

Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatio[muokkaa]

Kauppaliitto[muokkaa]

Centrality[muokkaa]

Hirmuvaltias Ximin imperiumi[muokkaa]

Zannin konsortio[muokkaa]

Hapesin konsortio[muokkaa]

Galaktinen Imperiumi[muokkaa]

Imperiumin jäänteet[muokkaa]

Felin imperiumi / Darth Kraytin sithien imperiumi[muokkaa]

Kapinaliitto / Vapaiden planeettojen liitto / Uusi tasavalta / Vapaiden liittojen galaktinen allianssi[muokkaa]

Ssi-ruuvien imperiumi[muokkaa]

Hiromien imperiumi[muokkaa]

Tofien laivasto[muokkaa]

Duskhanin liiga[muokkaa]

Yuuzhan vongien imperiumi[muokkaa]

Siirtokunta (Pimeyden pesän vaikutuksen alaisena)[muokkaa]

Viisi maailmaa[muokkaa]