Massavarjogeneraattori

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 17. elokuuta 2018
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.   Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota.  
Mass Shadow Generator Rebel Files.jpg
Massavarjogeneraattori
Tuotannolliset tiedot

Tyyppi

Superase[1]

Käyttö ja historia

Liittoutuma

Galaktinen Imperiumi (huhuttu)[1]

Yksi historian keksityistä jutuista? Ehkäpä. Mutta samanaikaisesti normaaliavaruudessa ja hyperavaruudessa oleva generaattori olisi huono juttu. Onneksi mikään ei viittaa siihen, että Imperiumi olisi tehnyt läpimurtoja.
―Haxen Delto, raportissa Airen Crackenille[lähde]

Massavarjogeneraattori oli huhujen mukaan Galaktisen Imperiumin kehittämä superase, joka pystyi olemaan samanaikaisesti normaaliavaruudessa ja hyperavaruudessa. Generaattori oli osa Haxen Delton raporttia Imperiumin aseprojekteista, joka lisättiin Kapinallistiedostoihin.

Ominaisuudet[muokkaa]

Massavarjogeneraattori oli superase, joka pystyi väitetysti olemaan samanaikaisesti normaaliavaruudessa ja hyperavaruudessa. Vaikka Kapinaliiton raportti totesti, että generaattori saattoi olla vain keksitty juttu, sen kuvattiin samassa raportissa olevan akselin suhteen symmetrinen. Keskellä oli kaksi katkaistua neliöpohjaista pyramidia, joiden pohjat olivat vastakkain ja niiden välissä oli syvennys. Kummankin pyramidin huipulla oli pienempi katkaistua pyramidia, joiden kummankin huipulla oli vastaavasti lautanen.[1]

Historia[muokkaa]

Jossain vaiheessa vuosien[1] 5 eYt ja 0 eYt[2] välillä Kapinaliiton tiedustelupalvelun viestintäyksikön johtaja, eversti Haxen Delto, lähetti raportin Kapinaliiton tiedustelupalvelun päällikölle kenraali Airen Cracken koskien Imperiumin superaseprojekteja. Raportissa oli huhuttua massavarjogeneraattoria koskeva osio, ja vaikka mahdollisuus generaattorista huolestutti Deltoa, hänen mielestään vaikutti, että Imperiumi ei ollut tehnyt läpimurtoja sen kehityksessä. Delto toi esiin myös mahdollisuuden, että massavarjogeneraattori oli yksi historian keksityistä jutuista.[1]

Delton raportti lisättiin lopulta Kapinallistiedostoihin, keskustietovarastoon, joka oli ei-elektorininen kopio arkaluontoisesta tiedosta. Vuonna 34 jYt[3] Kapinallistiedostot löydettiin Tak-Beamin kompleksin raunioista, joka oli ollut Kapinaliiton tukikohta Keskikehän planeetta Durkteelissä.[1]

Kulissien takana[muokkaa]

Massavarjogeneraattori esiintyi ensimmäisen kerran uudessa kaanonissa Daniel Wallacen kirjoittamassa tietokirjassa Star Wars: The Rebel Files, joka julkaistiin 21. marraskuuta 2017.[1] Se oli aiemmin esiintynyt Star Wars Legendsiin kuuluvassa videopelissä Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, joka julkaistiin 2004.[4] Kaanonissa esiityvä massavarjogeneraattori on ulkoisesti samankaltainen kuin Galaktisen Imperiumin painovoimakuoppa-asema, joka esiintyi vuoden 2006 Legendsiin kuuluvassa videopelissä Star Wars: Empire at War.[5]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Star Wars: The Rebel Files
  2. Star Wars: The Rebel Filesissa kerrotaan, että 14 jIp ja 19 jIp Imperiumin kalenterissa tarkoittavat 14 ja 19 vuotta Uuden järjestyksen julistuksen jälkeen. Koska Star Wars: Galactic Atlas sijoittaa julistuksen vuoteen 19 eYt, voidaan päätellä, että 14 jIp vastaa vuotta 5 eYt ja 19 jIp vastaa vuotta 0 eYt.
  3. Star Wars: The Rebel Filesissa kerrotaan, että Kapinallistiedostot haudattiin samana päivänä kuin Endorin taistelu, joka tapahtuu 4 jYt Star Wars: Galactic Atlasin mukaan. Koska Star Wars: The Rebel Filesissa kerrotaan myös, että tiedostot löydettiin 30 vuotta myöhemmin, voidaan päätellä, että ne löydettiin vuonna 34 jYt.
  4. Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords
  5. Star Wars: Empire at War