Theedin kapina

(Ohjattu sivulta Naboon taistelu)
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Edellinen

Theedin ensimmäinen taistelu

Samanaikainen

Kaksintaistelu Tatooinessa

Seuraava

Yhteenotto Naboon yllä

Theedin kapina
Sota

Naboon invaasio

Päivämäärä

32 eYt

Paikka

Theed, Naboo

Lopputulos

Kauppaliiton voitto

Osanottajat

Naboon kapinalliset

Kauppaliitto

Komentajat
Joukot
  • Naboon vapautta kannattavat kansalaiset
  • Useita kiitureita
Menetykset
  • Useita vapaustaistelijoita
  • Useita kiitureita
  • Useita droideja
  • Muutamia STAP-koneita
  • Muutamia AAT-tankkeja

Theedin kapina oli Naboon pääkaupunginssa, Theedissä, käyty kapina Kauppaliiton vallattua kaupungin ensimmäisen Theedin taistelun seurauksena. Kansalaiset suuttuivat, kun Kauppaliitto kertoi tappaneensa kuningatar Amidalan.

Useat suuttuneet kansalaiset vannoivat Kauppaliitolle kostoa murhasta ja kaupungin valtauksesta. He päättivät vallata kaupungin takaisin omatoimisesti ja useat kansalaiset alkoivat yhdessä suunnitella juonta droidiarmeijan tuhoamiseksi.

Liikkeen johtajat pysyttelivät tuntemattomina ja liike aloitti hyökkäyksensä kaupungin pohjoisosassa. He onnistuivat tuhoamaan useita taisteludroideja ennen kuin Kauppaliiton toimihenkilöt saivat tietää kapinasta.

Pian Armored Assault Tankit saapuivat leveille kaduille, missä kapina käytiin, alkaen tulittaa vapaustaistelijoita. Jalkaväellä ei ollut mahdollisuuksia tankkeja vastaan ja useita vapaustaistelijoita kuoli. Eloonjääneet hajaantuivat ympäri kaupunkia ja osallistuivat myöhemmin toiseen Theedin taisteluun yhdessä planeetalle palanneen kuningattaren kanssa.

Esiintymiset[muokkaa]