Ord Mantell

Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
Ord Mantell EotECR.png
Ord Mantell
Astrograafiset tiedot
Alue

Keskikehä[1]

Sektori

Bright Jewelin sektori[1]

Aurinkokunta

Bright Jewelin aurinkokunta[1]

Auringot

Bright Jewel[1]

Kuut
Koordinaatit

L-7[4]

Kauppareitit

Burken reitti[5]

Fyysiset tiedot

Ilmakehä

Hengityskelpoinen[6]

Maasto yleisesti

Vuorijonoja[1]

Yhteiskunnalliset tiedot
Syntyperäiset lajit

Mantellilaiset savripit[7]

Muut lajit
Tärkeimmät kaupungit

Ord Mantell City[9]

Liittoutuma
Palkkionmetsästäjä, jonka kohtasimme Ord Mantellissa, muutti mieleni.
Han Solo[lähde]

Ord Mantell oli planeetta, joka sijaitsi galaksin Keskikehällä Bright Jewelin aurinkokunnassa ja oli mantellilaisten savripien lajin kotiplaneetta. Galaktisen Tasavallan viimeisinä päivinä rikollisjärjestö Mustan Auringon tukikohta oli Ord Mantell Cityssä. Myöhemmin se oli Galaktisen Imperiumin hallinnassa ja sinne perustettiin keisarillinen telakka.

Kuvaus[muokkaa]

Ord Mantell City.

Ord Mantellin planeetta kiersi Bright Jeweliä, galaksin Keskikehän alueella Bright Jewelin sektorissa sijainneen Bright Jewelin aurinkokunnan sinistä keskustähteä,[1] ja se sijaitsi melko lähellä jättiläisplaneetta Wynkahthua.[11] Planeetta oli yksi väliasemista Burken reittinä tunnetun, salakuljettajien käyttämän hyperavaruusreitin varrella ja se liitti reitin Jedhaan.[5] Ord Mantellia kiersi ainakin kolme kuuta,[2] joista yksi oli Quantxi, tai "Ord Mantellin romukuu".[3] Planeetan paksut pilvet hohtivat avaruuteen vaaleanpunaisina ja sen maa-alueiden hallitsevia pinnanmuotoja olivat vuorijonot. Vuoristojen lisäksi planeetan pinnanmuotoihin kuului paljon metsiä, tasankoja, autiomaita ja suuret napa-alueet.[1]

Historia[muokkaa]

Johda laivueesi Ord Mantelliin. Liittolaisillasi—Mustalla Auringolla—on siellä linnoitus.
―Äiti Talzin Darth Maulille[lähde]

Galaktisen Tasavallan viimeisinä päivinä[12] Ord Mantell Cityssä[9] oli rikollisjärjestö Mustan Auringon tukikohta. Kloonisotien aikaan Ord Mantellissa käytiin taistelu Varjokollektiivin, johon Musta Aurinko kuului, ja Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation välillä.[2] Galaktisen Imperiumin hallitessa Ord Mantell kuului Imperiumin hallitsemiin planeettoihin ja sinne perustettiin keisarillinen telakka.[10] Ennen Hothin taistelua[13] Kapinaliiton kenraali ja entinen salakuljettaja Han Solo törmäsi palkkionmetsästäjään Ord Mantellissa.[12]

Asukkaat[muokkaa]

Ord Mantell oli mantellilaisten savripien kotiplaneetta—lajin edustajien ulkomuotoa käytettiin yhtenä dejarik-pelin holonappulana.[7] Heidän lisäkseen siellä asui falleeneja ja ihmisiä.[8]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Wiki.png
Jedipediassa on 3 kuvaa Ord Mantellista.

Viitteet[muokkaa]