Pazaak

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 17. syyskuuta 2019
Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]

Pazaak oli vanha korttipeli, jota pelattiin jo Vanhan tasavallan aikana. Sen tavoitteena oli muodostaa korteilla tulos, joka oli mahdollisimman lähellä lukua 20, menemättä sen ylitse. Pelaaja, jonka tulos oli lähimpänä kahtakymmentä voitti kierroksen, ja kolmen kierroksen voittaja voitti pelin. Jos molempien pelaajien tulokset olivat tasan, kierrosta ei laskettu.

Kuuluisia pelaajia[muokkaa]

Kulissien takana[muokkaa]

  • Pazaak on pienoispeli, joka kehitettiin Star Wars: Knights of the Old Republic -tietokonepeliä varten, ja joka esiintyi myös pelin seuraajassa.
  • "Pöydän täyttämisellä" tapahtuva voitto kaipaa vahvistusta. Sääntö esiintyy vain Knights of the Old Republic II: The Sith Lords -pelissä. Kyseessä saattaa olla pelissä oleva vika. Pelin esikuvassa ventissä kuitenkin on mahdollista voittaa samoin, ellei tavoiteltu summa täyty viidennellä kortilla. Pelaaja voittaa siitä huolimatta, vaikka summat olisivat tasan tai hänen summansa olisi alhaisempi. Tästä syystä voidaan olettaa, että kyseessä on vain erilainen tapa voittaa, mutta sitä ei koskaan lisätty virallisiin sääntöihin.
  • Pazaak oli luultavasti $abaccin edeltäjä, joka oli kuuluisa korttipeli, jolla Han Solo voitti Millennium Falconin Lando Calrissianilta alkuperäisessä trilogiassa.

Esiintymiset[muokkaa]