Pimeyden veljeskunta

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 26. kesäkuuta 2019
Pimeyden veljeskunta
Yleiset tiedot
Perustaja(t)

Skere Kaan

Johtaja(t)

Sithneuvosto

Tukikohta

Korriban

Paikat
Historialliset tiedot
Perustettu

1010 eYt

Tuhoutunut

1000BBY

Muut tiedot
Aikakaudet

Vanhan tasavallan aikakausi

Liittoutuma

Uusi Sithien imperiumi

Pimeyden veljeskunta on vain kieroutunut kopio jediritarikunnasta, pelkkä parodia siitä mitä vastustamme
Darth Bane[lähde]

Pimeyden veljeskunta, joka tunnettiin myös nimellä Pimeä armeija, oli Skere Kaanin ja muiden sithlordien johtama järjestö, joka nousi valtaan 1010 eYt hajanaisen Sithien uuden imperiumin keskuudessa. Veljeskunta tuhoutui 1000 eYt Ruusanilla taistelussa Valon armeijaa vastaan.

Historia[muokkaa]

Perustaminen ja tuhoutuminen[muokkaa]

Kaan on petturi. Hän johti veljeskunnan eroon antiikin sithien opetuksista. Hän käänsi selkänsä pimeän puolen ajatusten ytimelle
Darth Bane[lähde]

Lähes tuhat vuotta, hyvin organisoitu Sithien uusi imperiumi oli hallinnut huomattavaa osaa galaksista. Pitkä taistelu Galaktista Tasavaltaa ja jediritarikuntaa vastaan oli kuitenkin heikentänyt sen hajoamisen partaalle. Sekavasta tilanteesta Imperiumin yritti pelastaa Jedien korkeimman neuvoston entinen jäsen,sithlordi Skere Kaan 1010 eYt Kaan perusti Pimeyden veljeskunnan, ja sen neuvoston. Veljeskunta ei kuitenkaan tuonut sitheille Kaanin toivomaa voittoa Tasavallasta. Veljeskunta ja koko Sithien uusi imperiumi hajosivat 1000 eYt Ruusanin seitsemännen taistelun ja Kaanin kuoleman seurauksena.

Perintö[muokkaa]

Ainoa Pimeyden veljeskunnan tuhoutumisen jälkeen, ainoa henkiin jäänyt sith, Darth Bane, perusti oman ohjenuoransa sithien opetuksille: kahden säännön. Tämä järjestelmä osoittautui varsin tehokkaaksi, sillä se säilyi vuoteen 4 jYt asti, ja sen avulla Darth Sidious nousi lähes koko tunnetun galaksin hallitsijaksi.

Organisaatio ja rakenne[muokkaa]

Emmekö me kaikki olekin saman arvoisia Pimeyden veljeskunnassa?
Kopecz[lähde]

Skere Kaanin johdolla perustettu Pimeyden veljeskunta pyrki keräämään Sithien uuden imperiumin voimat yhden johtajan alle, poiketen vanhasta järjestelmästä, jossa useat sotalordit johtivat omia joukkojaan muista välittämättä. Veljeskuntaa johti kuudestatoista sithlordista koostunut, keskenään tasa-arvoinen neuvosto.

Tunnettuja jäseniä[muokkaa]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]