Politiikka

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 15. joulukuuta 2018
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Paina tästä lukeaksesi artikkelin kaanonversiota.  Tämä on artikkelin Legends-versio. 
Leia holo.png

Auta minua, Obi-Wan. Olet ainoa toivoni!

Tämä artikkeli tarvitsee lähdekäytännön mukaisia viitteitä.

Tässä artikkelissa on lähteet, mutta artikkelia tai sen osaa ei ole viitattu. Voit auttaa artikkelin parantamisessa viittaamalla lähteisiin.

[+/–]
Mon Mothma ja Bail Prestor Organa, kaksi kuuluisaa poliitikkoa
Poliitikoilla on aina jotain salattavaa, ja se palaa aina vainoamaan heitä, olenko oikeassa? Voi, keiltä minä kysynkään. Huoneelta täynnä poliitikkoja.
CSF:n luutnantti Tan Divo[lähde]

Politiikka oli järjestelmä, jolla hallintoelintä hallittiin. Hallinnossa ja julkisen käytännön teossa osallisia kutsuttiin poliitikoiksi. Useimmilla planeetoilla oli oma poliittinen järjestelmänsä. Useimmissa poliittisissa järjestelmissä oli oma perustuslakinsa ja oikeusjärjestelmänsä, tosin sen oli noudatettava galaktista perustuslakia, jos se kuului Galaktiseen Tasavaltaan.

Useimmilla planeetoilla oli valtionpäämies. Se oli yleensä kuningas, kuningatar, presidentti, pääministeri tai kansleri. Valtionpäämies saatettiin valita vaaleilla, tai asema saattoi olla periytyvä.

Monissa intergalaktisissa hallituksissa politiikasta oli tullut erittäin korruptoitunutta johtuen poliitikoista, jotka keskittyivät omaan etuunsa ja ahneuteensa. Tätä käytivät hyväkseen ainakin kaksi sithlordia (Darth Plagueis ja Darth Sidious).

Esiintymiset[muokkaa]

Tämä luettelo on epätäydellinen. Voit auttaa Jedipediaa täydentämällä sitä.

Lähteet[muokkaa]

Wiki.png

Tämä artikkeli tarvitsee lisää lähteitä ja/tai esiintymisiä.

Ole hyvä ja päivitä lähteet ja esiintymiset, ja poista sitten tämä huomautus.

Aiheesta muualla[muokkaa]