Saleucamin taistelu

Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]
Tämä artikkeli kertoo vuoden 21 eYt taistelusta. Saatat olla etsimässä muita Saleucamin taisteluita.
Edellinen

Taistelu Ardan aurinkokunnan lähellä[1][2]

Samanaikainen
Seuraava

Hyökkäys Tasavallan risteilijälle[4]

Saleucamin taistelu
Saleucamin taistelu.jpg
Sota

Kloonisodat[1]

Päivämäärä

21 eYt[5]

Paikka

Saleucami[1]

Lopputulos

Tasavalta onnistuu pelastamaan Eeth Kothin, mutta ei saa vangittua Grievousia[1]

Osanottajat

Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatio[1]

Komentajat
Joukot
Menetykset
  • Monia kloonisotilaita[1]
    • CT-7567 haavoittui vakavasti[6]
  • 1 AT-TE[6]
  • 1 Arquitens-luokan kevyt risteilijä[1]
Siviilimenetykset

Vahinkoa Cut Lawquanen maatilalle[6]

Jonkun on viimeinkin aika tuhota tuo hirviö.
―Anakin Skywalker kenraali Grievousista — (ääni)Kuuntele (englanniksi) (kuvaus)[lähde]

Galaktisen Tasavallan ja Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation välisten kloonisotien aikana käytiin Saleucamin taistelu osapuolten välillä Ulkokehän alueiden Saleucami-planeetan kiertoradalla ja pinnalla. Taistelu oli seurausta jedien korkeimman neuvoston jäsenen Eeth Kothin vangitsemisesta ja kidutuksesta Konfederaation ylikomentajan kenraali Grievousin käsissä. Otettuaan jedimestarin vangikseen Grievous lähetti neuvostolle Coruscantiin viestin, jossa hän kidutti brutaalisti Kothia näyttääkseensä vihansa jediritarikuntaa kohtaan. Kyborgikenraalin tietämättä Koth käytti salaisia käsimerkkejä ilmoittaakseen neuvostolle sijaintinsa. Käyttäen Kothin antamia tietoja jedimestarit Obi-Wan Kenobi ja Adi Gallia sekä jediritari Anakin Skywalker järjestivät hyökkäyslaivaston taistelemaan Konfederaatiota vastaan Saleucamissa, pelastamaan Kothin ja vangitsemaan kenraali Grievousin.

Kenobi oli ensimmäinen Saleucamiin saapuneista jedeistä ja hyökkäsi Grievousin joukkojen kimppuun tähtituhoajista sekä Consular-luokan fregateista koostuneella laivueella, jota komensi amiraali Wullf Yularen. Taistelun alkuvaiheessa Kenobin kevyt risteilijä joutui Grievousin Recusant-luokan kevyen tuhoajan vetosäteeseen ja taisteludroidijoukot sekä kyborgikenraali itse nousivat alukseen. Kun Grievous taisteli Kenobia vastaan risteilijällä, Skywalker ja Gallia liittyivät taisteluun ja tunkeutuivat kenraalin tuhoajalle pelastaakseen Eeth Kothin. Vaikka Grievous oli valmistautunut siihen, jedikaksikko onnistui pelastamaan vangitun mestarin ja viemään hänet pois alukselta. Samaan aikaan Grievous, joka tajusi, että Kenobi oli paremmassa asemassa kaksintaistelussa, vetäytyi tuhoajalleen ja johti taisteludroidinsa laskeutumisalukseen, joka suuntasi kohti Saleucamin pintaa. Laskeutumisen aikana alus törmäsi taistelussa muodostuneeseen romuun, minkä vuoksi Grievous joutui jättämään aluksen pakokapselissa.

Kun Skywalker jatkoi taistelua kiertoradalla, Kenobi johti kloonisotilaiden joukon planeetan pinnalle etsimään Grievousia. Kyborgikenraali pakeni Tasavallan joukkoja ja toivoi löytävänsä pakokapselin, jossa oli toimiva lähetin, kutsuakseen paikalle evakuointikuljetuksen. Grievousin etsinnän aikana kloonikapteeni CT-7567 haavoittui vakavasti, joten hän tarvitsi apua paikalliselta maanviljelijältä Cut Lawquanelta. Lawquane oli klooni, joka oli karannut Tasavallan suurarmeijasta. Kapteenin ollessa Lawquanen maatilalla droidikommandot, jotka olivat aiemmin paenneet laskeutumisalukselta, hyökkäsivät maatilalle, mutta CT-7567 ja entinen sotilas onnistuivat torjumaan hyökkäyksen. Samaan aikaan Kenobi sai Grievousin kiinni ja taisteli kyborgia vastaan, mutta tämä pakeni taistelusta, kun Sheathipede-luokan sukkula saapui viemään hänet pois.

Tausta[muokkaa]

Kenraalin uhkaus[muokkaa]

Mutta mestari Koth ei koe helppoa kuolemaa. Laitan hänet kärsimään loputtomasti, koska tiedän sen olevan tuskallisempaa teille kaikille!
―Kenraali Grievous[lähde]
Grievous kiduttaa Kothia viestissä jedineuvostolle.

Vuonna 21 eYt kloonisotien aikana[5] kenraali Grievous, Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation droidiarmeijoiden ylikomentaja, päätti vangita jediritarikunnan korkeimman neuvoston jäseniä. Grievous, joka vihasi suuresti jedejä, valitsi mestari Eeth Kothin kohteekseen.[1] Syvällä Ulkokehän alueilla Grievous johti Konfederaation sota-alusten laivueensa taisteluun Kothia ja hänen Tasavallan joukkojaan vastaan.[11] Noustuaan jedimestarin tähtituhoajaan Grievous kohtasi Kothin valosapelitaistelussa, joka päättyi, kun kenraalin IG-100-magnavartijat antoivat toistuvia sähköiskuja jedille. Taistelun jälkeen Grievous otti Kothin vangikseen Recusant-luokan kevyelle risteilijälleen ja kohdisti häneen tuskallista kidutusta. Kyborgikenraali esitteli Kothia jedineuvostolle Coruscantiin lähetetyssä videoviestissä, jossa Grievous ilmaisi vihansa ritarikuntaa kohtaan ja kertoi suunnitelmastaan antaa vangitulle jedimestarille pitkitetty ja kivulias kuolema.[1]

Jeditemppelin viestintäkeskuksessa neuvoston jäsenet Yoda, Mace Windu, Obi-Wan Kenobi ja Adi Gallia katsoivat lähetystä yhdessä neuvoston jäsenten Kit Fiston, Ki-Adi-Mundin ja Plo Koonin sekä mestari Luminara Undulin hologrammien kanssa. Neuvoston seuraan liittyivät jediritari Anakin Skywalker sekä useat muut temppelissä olleet jedit, jotka katsoivat, kun Grievous nautti Kothin vangitsemisesta ja antoi jedimestarille jälleen uuden sähköiskun. Lähetyksen päätyttyä jedineuvoston jäsenet ja Skywalker keskustelivat tarpeesta eliminoida Grievous, vaikka he eivät kyenneet löytämään häntä. Plo Koonin kloonikomentaja CC-3636 oli myös katsomassa lähetystä ja huomasi, että muuten liikkumaton mestari Koth käytti salaisia käsimerkkejä ennen lähetyksen päättymistä. Ylin jedikenraali Kenobi sai tulkittua Kothin merkeistä, että Grievous oli matkalla Saleucamin aurinkokuntaan. Kenobi, Skywalker ja Gallia tarjoutuivat vapaaehtoiseksi käyttämään tätä tietoa väijyttääkseen kenraalin ja pelastaakseen Kothin.[1] Tämä oli juurikin Grievousin toivoma lopputulos, sillä hän toivoi käyttävänsä Kothia syöttinä houkutellakseen paikalle Skywalkerin ja Kenobin, kaksi jediä, joita hän vihasi eniten.[12]

Hyökkäyssuunnitelma[muokkaa]

Tasavallan laivaston joukkoja matkalla Saleucamiin
Kenobi: ”Kenraali. Tiesin, että jonain päivänä saisin sinut kiinni.
Grievous: ”Kenobi, mikä yllätys. Oletan, että tulit tänne viemään minut oikeuteen?
Kenobi: ”Tunnet minut liian hyvin.
―Kenobi ja Grievous, ennen taistelun avauslaukauksia[lähde]

Jedit organisoivat laivueen, joka koostui kolmesta Venator-luokan tähtituhoajasta, kolmesta Consular-luokan fregatista,[1] yhdestä Acclamator-luokan hyökkäysaluksesta[6] sekä yhdestä Arquitens-luokan kevyestä risteilijästä.[10] Heidän suunnitelmansa oli, että amiraali Wullf Yularenin tähtituhoaja Resolutesta johtama laivue[11] taistelisi Grievousin joukkoja vastaan Saleucamin yllä samalla, kun kenraali Kenobi ja komentajamarsalkka CC-2224, lempinimeltään "Cody", antaisivat tarkoituksella Grievousin ja hänen taisteludroidijoukkojensa nousta Tasavallan kevyeen risteilijään. Konfederaation kenraalin ollessa muualla Skywalker, Gallia ja kloonikapteeni CT-7567, lempinimeltään "Rex", suorittaisivat hyperavaruushypyn aurinkokuntaan Eta-luokan sukkulallaan ja tunkeutuisivat Grievousin tuhoajalle etsimään ja pelastamaan mestari Kothin samalla, kun Kenobi vangitsisi kyborgikenraalin risteilijällä.[1]

Samaan aikaan Grievous saapui Saleucamiin mukanaan kolmen Munificent-luokan tähtifregatti ja hänen oman separatistituhoajansa muodostama laivue.[1] Yhdessä T-sarjan taktiikkadroidinsa TV-94:n[11] kanssa kenraali valmistautui planeetan invaasioon, mutta ennen kuin hän ehti lähettää joukkonsa pinnalle, Tasavallan laivue saapui Saleucamin aurinkokuntaan ja eteni kohti Konfederaation sota-aluksia. Grievous kerskaili mestari Kothille, joka oli vangittu eristyskenttään tuhoajan komentosillalla, että hän oli odottanut tällaista tapahtumaa ja valmistautunut Tasavallan välittömään yritykseen pelastaa jedimestari. Grievous avasi tämän jälkeen viestiyhteyden kenraali Kenobin kanssa, ja lyhyen keskustelun jälkeen kyborgi katkaisi yhteyden ja käski aluksiaan avaamaan tulen Tasavallan laivuetta kohti.[1]

Taistelu[muokkaa]

Konflikti kiertoradalla[muokkaa]

Kenobi: ”Amiraali Yularen, pitäkää Grievousin laivue kiireisenä, niin Anakinin saapumista ei huomata.
Yularen: ”Kyllä, kenraali. Aloittakaa hyökkäys. Kaikki alukset, tuli vapaa.
―Kenraali Kenobi ja amiraali Yularen[lähde]

Konfederaation alusten avattua tulen Tasavallan risteilijöitä ja fregatteja kohti Kenobi käski amiraali Yularenia taistelemaan Grievousin laivastoa vastaan suojatakseen Skywalkerin ja Gallian saapumista. Yularen totteli ja antoi tähtituhoajille sekä fregateille käskyn ampua vapaasti, minkä jälkeen alukset liittyivät kahakkaan nopealla tulenavauksella. Nopeat ja ketterät Consular-luokan fregatit syöksyivät Konfederaation linjojen läpi, häiriten Grievousin pääaluksia, ja suuremmat Venator-luokan tähtituhoajat ampuivat separatistien joukkoja kauempaa. Kun Kenobin ja Codyn kevyt risteilijä lähestyi Grievousin tuhoajaa, kloonikomentaja välitti kyborgikenraalin aluksen tarkat koordinaatit Skywalkerille, Gallialle ja Rexille, jotka odottivat kloonien tunkeutumisryhmän kanssa taistelualueen ulkopuolella. Saatuaan koordinaatit Skywalker loikkasi sukkulallaan hyperavaruuteen, tarkoituksenaan poistua Grievousin sota-aluksen läheisyydessä. Taistelun jatkuessa Grievous, joka kantoi kaunaa Kenobia kohtaan useiden kohtaamisten jälkeen, vaati nousta jedimestarin alukseen ja tappaa hänet henkilökohtaisesti. Kun Tasavallan risteilijä otettiin kiinni vetosäteeseen ja hinattiin kohti Grievousin alusta, Kenobi esti Codya ampumasta säteen lähteeseen, sillä Konfederaation kenraalin hyökkäys alukselle oli tärkeä osa suunnitelmaa tämän vangitsemisesta.[1]

Tasavallan ja Konfederaation joukot taistelevat Saleucamin yllä.

Samaan aikaan Skywalkerin sukkula poistui hyperavaruudesta aivan Tasavallan linjojen takana. Käyttäen loistavia pilotin taitojaan Skywalker ohjasi aluksen taistelukentän halki ja Grievousin risteilijän onttojen runkolevyjen läpi. Päästyään tuhoajan kapeaan peräosaan Skywalker laskeutui sukkulallaan aluksen alapuolelle, pysyttyään onnistuneesti piilossa Konfederaation joukoilta. Hän, Gallia ja Rex johtivat sotilasryhmänsä tuhoajalle reiästä, jonka Skywalker leikkasi valosapelillaan aluksen rakenteisiin. Rex ja sotilaat saivat tehtävän vartioida uloskäyntiä sukkulalle samalla, kun jedikaksikko lähti pelastamaan Kothia, jonka Gallia oli todennut pidettävän aluksen komentosillalla. Grievous oli juuri lähtenyt sillalta noustakseen Kenobin risteilijälle panssaroidulla telakointiputkella, joka oli yhdistetty tuhoajasta alusten välille.[1]

Risteilijällä Kenobi, Cody ja heidän kloonisotilasosastonsa valmistautuivat Grievousin hyökkäykseen. Kyborginekraali leikkasi kulkutien Tasavallan alukselle valosapeleillaan ja lähetti ensimmäisessä aallossa neljä BX-sarjan droidikommandoja risteilijälle. Vaikka yksi droideista tuhoutui välittömästi, loput kolme onnistuivat tappamaan useimmat aluksen puolustajista, jättäen Kenobin yksin kohtaamaan Grievousin ja kaksi hänen IG-100-magnavartijoistaan. Jedimestari vetäytyi valtausryhmän saapumispaikasta risteilijän komentosillalle, joka oli tyhjennetty henkilöstöstä. Siellä magnavartijat ja Grievous ympäröivät hänet, mutta hän onnistui tuhoamaan yhden droideista. Ennen hyökkäämistä Grievous kertoi Kenobille, että hän oli odottanut Tasavallan hyökkäyssuunnitelmaa ja valmistautunut Skywalkerin yritykseen pelastaa Koth. Tällöin toinen magnavartijoista hyökkäsi Kenobin kimppuun, mutta tämä jatkoi keskusteluaan Grievousin kanssa häiriöstä huolimatta. Kaksikko väitteli kyborgin roolista sodassa ja perusteista tämän tekojen takana, ennen kuin jedi tuhosi magnavartijan ja otti itselleen sen sähkösauvan. Tämän jälkeen Grievous ja Kenobi aloittivat kaksintaistelun valosapeleilla.[1]

Samaan aikaan Skywalker ja Gallia olivat tuhonneet B1- ja B2-taisteludroidien partioita matkallaan Konfederaation tuhoajan komentosillalle. Päästyään sillalle heitä vastassa olivat vangittu mestari Koth, TV-94 ja ryhmä droidikommandoja, jotka oli jätetty sinne odottamaan jedien pelastustehtävää. TV-94 antoi Kothille useita sählöiskuja rannepaneelissaan olleen ohjaimen välityksellä, mutta ennen kuin droidi pystyi tappamaan jedimestarin, Skywalker käytti Voimaa vetääkseen TV-94:n luokseen ja katkaisemaan sen käden. Tämän seurauksena kommandodroidit hyökkäsivät jedien kimppuun samalla, kun taktiikkadroidi yritti noutaa katkenneen kätensä. Vaikka jedien ja kommandojen välinen taistelu esti droidia useita kertoja, TV-94 sai lopulta haettua kätensä ja yritti tappaa mestari Kothin sähköllä, mutta ei onnistunut siinä, sillä droidi ei voinut aktivoida sähköiskujen ohjainta pitäessään irronnutta kättä kiinni olleessa kädessään. Skywalker ja Gallia päihittivät viimeisen kommandon ennen TV-94:n tuhoamista ja Kothin vapauttamista. Tämän jälkeen jedikolmikko palasivat sukkulalle.[1]

Komplikaatioita[muokkaa]

Grievous: ”Avatkaa tuli Tasavallan alusta kohti! Tähdätkää moottoreihin.
Komentodroidi: ”Mutta sir, alukset ovat edelleen kiinnitettynä.
Grievous: ”Se ei haittaa. Valmistelkaa kaikki joukot Saleucamiin laskeutumista varten.
―Grievous ja OOM-komentodroidi[lähde]

Kenobin kevyellä risteilijällä jedikenraali onnistui saavuttamaan etulyöntiaseman Grievousiin nähden käytettyään Voimaa heittääkseen tuhotuista magnavartijoista irronneet osat kyborgia päin. Iskun voimasta Grievous lensi kohti komentosillan etuikkunaa ja putosi sitten pilotin tuolille. Kenobi vaati Grievousin antautumista, mutta kyborgi syöksyi jediä kohti ja pakotti tämän maahan, minkä jälkeen Grievous pakeni komentosillalta ja sulki luukun takanaan. Kenobin leikatessa luukkua auki valosapelillaan hän otti yhteyttä Skywalkeriin kertoakseen tilanteesta. Skywalker päätti saattaa haavoittuneen mestari Kothin takaisin sukkulaan samalla, kun Gallia yrittäisi kohdata Grievousin ennen kuin tämä pakenisi Kenobin risteilijältä. Samaan aikaan risteilijän komentosillan miehistö palasi komentokonsoleilleen saatuaan Kenobilta käskyn irrottautua Konfederaation tuhoajasta ennen kuin Grievous poistuu alukselta. Kenobi, joka oli paennut sillalta, lähti ottamaan kyborgikenraalia kiinni samalla, kun komentaja Cody arvioi menetyksiä, joita hänen yksikkönsä kärsi Grievousin aluksennousun aikana. Kloonikomentaja ja hänen miehensä olivat suoraan Grievousin pakoreitillä ja avasivat tulen kenraalia kohti saatuaan tähän näköyhteyden. Grievous ryntäsi kloonien ohi ja otti yhteyttä tuhoajansa komentosillalle, käskien alusta ampumaan risteilijän moottoreita ja aloittamaan valmistelut Saleucamiin laskeutumista varten.[1]

Kenobi ja Grievous taistelevat telakointiputkessa.

Ennen kuin Grievous pääsi telakointiputkeen ja pakenemaan takaisin tuhoajalleen, yksi Codyn miehistä laukaisi sädekiväärinsä kaapelin kenraalia päin ja antoi hänelle sähköiskun, mikä antoi klooneille tilaisuuden vetää kyborgia taaksepäin ja kasaantua hänen päälleen. Grievous heitti sotilaat pois päältään ja suuntasi kohti telakointiputkea, mutta häntä seurasivat sinne Kenobi, Cody ja useat kloonit. Samaan aikaan separatistien risteilijä oli alkanut ampua risteilijän moottoreita, minkä seurauksena alus alkoi heilua hallitsemattomasti. Tämä liikutti telakointiputken jyrkkään kulmaan, heittäen Grievousin, Kenobin ja kloonit lattiaan. Kyborgi pakeni putkesta lyhyen kaksintaistelun jälkeen ja yritti varmistaa Kenobin kuoleman sulkemalla tämän vanhingoittuneeseen telakointiputkeen. Grievousia esti Gallia, joka aloitti hänen kanssaan kaksintaistelun. Yhteenoton aikana raskaasti vaurioitunut putosi kauas Konfederaation tuhoajan alapuolelle, mikä aiheutti telakointiputken repeämisen ja sen sisällö olleiden altistumiseen avaruuden tyhjiölle.[1]

Kun Grievous pakeni hämmentyneiltä jedeiltä, Gallia veti Kenobin ja Codyn turvaan tuhoajalle tarttumakaapelilla. Kenobi suostui vastentahtoisesti luopumaan Grievousin jahdista paetakseen risteilijältä, ja otti yhteyttä Skywalkeriin järjestääkseen noudon alukselta. Hän, Gallia ja Cody tapasivat Skywalkerin yhdessä tuhoajan hangaareista ja pakenivat alukselta Eta-luokan sukkulalla. Kun Kenobin risteilijän vauriot aiheuttivat sen räjähtmäisen, Grievous nousi C-9979-laskeutumisalukseen, joka suuntasi Saleucamin pinnalle. Tuhoutuneesta risteilijästä peräisin ollut romu osui alukseen laskeutumisen aikana, mikä sai sen söyksymään hallitsemattomasti kohti Saleucamia.[1] Grievous ja laskeutumisaluksella olleet droidit hylkäsivät tuhoontuomitun aluksen ja pakenivat lukuisilla pakokapseleilla, jotka levisivät suurelle alueelle Saleucamissa.[6] Jedit palasivat Tasavallan laivueeseen valmistautuakseen taistelun seuraavaan vaiheeseen, jossa Kenobi johti Grievousin etsintää pinnalla ja Skywalker komensi taistelua avaruudessa.[1]

Tuhotakseen loput Konfederaation laivaston joukot kenraali Skywalker käski lähettää kaikki tähtihävittäjät keskitetyssä yrityksessä tuhota Grievousin Recusant-luokan tuhoaja. Tasavallan BTL-B Y-siipiset ja V-19 Torrent-tähtihävittäjät kohtasivat Vulture-droideja, Hyena-luokan pommittajia sekä kolmihävittäjiä matkalla Konfederaation joukkoja kohti, mutta onnistuivat tuhoamaan hyökkääjät ja vaurioittamaan tuhoajan sekä sitä saattaneiden fregattien turbolasertykit. Kun Tasavallan pilotit onnistuivat tuhoamaan täysin yhden fregateista, kolme uutta Munificent-luokan fregattia saapui hyperavaruudesta tukemaan heikentyviä separatistijoukkoja. Näiden alusten tukena oli useita aaltoja Vulture-droideja, mutta Skywalkerin hävittäjät pystyivät tuhoamaan droidit. Kun droiditähtihävittäjät oli neutralisoitu, Konfederaation fregatit kohtasivat lähes saman tien neljä juuri saapunutta Tasavallan Venator-luokan tähtituhoajaa, mikä merkitsi kiertoradan taistelun loppua. Skywalker kutsui hävittäjänsä takaisin, kun hänen vahvistuksensa tuhosivat loput separatistien alukset.[8]

Jahti pinnalla[muokkaa]

Seuraukset[muokkaa]

Suu: ”Kapteeni Rex, aiotko ilmiantaa mieheni?
Rex: ”Valitan, Suu, se on velvollisuuteni…mutta tässä kunnossa en varmaankaan muista mitään tapahtumista.
―Suu ja kapteeni Rex[lähde]
Kapteeni Rex hyvästelee Lawquanen perheen.

Seuraavana aamuna Saleucamin pinnalla olleet Tasavallan joukot ryhmittyivät ja alkoivat nousta Acclamator-luokan hyökkäysalukseen, joka kuljetti heidät pois planeetalta. Lawquanen maatilalla kapteeni Rex oli valmistautumassa lähtöön ja miestensä joukkoon palaamiseen. Kun hän lastasi perheen lainaamaa eopieta, Suu kysyi, aikoiko hän ilmoittaa Cutin karkuruudesta Tasavallan viranomaisille. Rex myönsi, että se oli edelleen hänen velvollisuutensa, mutta hän ei todennäköisesti "muistaisi" kohtaamista vammojensa vuoksi. Rex sai kiitokset päätöksestään ennen kuin kenraali Kenobi otti häneen yhteyttä. Jedi valitteli, että Rex oli jäänyt paitsi taistelusta Grievousia vastaan, mutta kloonikapteeni vakuutti Kenobille, että hänellä itselläänkin oli ollut varteenotettava yhteenotto. Tämän jälkeen kapteeni lähti maatilalta palatakseen suurempaan sotaan ja jättääkseen Lawquanen perheen rauhaan.[6]

Grievousin tappiosta huolimatta Saleucami päätyi jälleen Konfederaation kohteeksi Ulkokehän piiritysten aikana sodan loppuvaiheessa .[13]

Kulissien takana[muokkaa]

Saleucamin taistelu esiintyi Star Wars: The Clone Wars -televisiosarjan toisen tuotantokauden yhdeksännessä ja kymmenennessä jaksossa. Nämä jaksot, nimeltään "Vangitkaa Grievous" ja "Sotilaskarkuri", olivat tuotantokauden ainoat, joissa kenraali Grievous esiintyi, vaikka hän oli esiintynyt toistuvasti ensimmäisen tuotantokauden aikana. Jaksot ja taistelu toimivat myös keinoina tuoda kaksi olemassaollutta hahmoa sarjaan—jedimestarit Adi Gallia ja Eeth Koth. Koth, jonka oli aiemmin vahvistettu kuolleen Geonosisin ensimmäisen taistelun aikana,[14] muutettiin selvinneeksi taistelusta, jotta hän voisi esiintyä jaksossa "Vangitkaa Grievous".[15]

Hahmojen lisäksi taistelussa esiintyi kolme sarjassa uutta tähtialusmallia. Jaksossa "Vangitkaa Grievous" esiintynyt separatistien tuhoaja perustui Konfederaation Recusant-luokan tuhoajaan, joka nähtiin ensimmäisen kerran Tähtien sota: Episodi III – Sithin kostossa. Kaksi muuta alusta—Tasavallan kevyt risteilijä ja jedien sukkula—olivat täysin uusia sekä The Clone Wars -sarjassa että Tähtien sodan kaanonissa.[11]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,20 1,21 1,22 1,23 1,24 1,25 1,26 1,27 1,28 1,29 1,30 1,31 1,32 1,33 1,34 1,35 1,36 1,37 1,38 1,39 1,40 1,41 1,42 1,43 1,44 1,45 1,46 1,47 1,48 1,49 1,50 1,51 TCW mini logo.jpg Star Wars: The Clone Wars – ”Vangitkaa Grievous
  2. 2,0 2,1 Star Wars: The Clone Wars: New Battlefronts: The Visual Guide
  3. 3,0 3,1 The New Essential Chronology
  4. Star Wars Blog.png ”Chronicling The Clone Wars #10,” virallinen Tähtien sota -blogi (linkki)
  5. 5,0 5,1 The Official Star Wars Fact File Part 21 (21 BBY 3–4, The Capture of Master Eeth Koth)
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 TCW mini logo.jpg Star Wars: The Clone Wars – ”Sotilaskarkuri
  7. Encyclopedia-Logo.jpg Adi Gallia Encyclopediassa (linkki ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 TCWA.png Star Wars: Clone Wars Adventures – "Starfighter"
  9. Encyclopedia-Logo.jpg Jesse Encyclopediassa (linkki ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)
  10. 10,0 10,1 Star Wars: The Clone Wars Official Episode Guide Series 1 & 2
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 11,4 StarWars.com The Clone Wars Episode Guide: Grievous Intrigue StarWars.comissa (sisältö ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)
  12. Star Wars: The Clone Wars: New Battlefronts: The Visual Guide
  13. Star Wars: Republic: Siege of Saleucami
  14. Inside the Worlds of Star Wars: Attack of the Clones
  15. StarWars.com Episode Commentary #2.9: Grievous Intrigue StarWars.comissa (sisältö ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)