Tyyli III: Soresu

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 20. kesäkuuta 2018
(Ohjattu sivulta Soresu)
Loikkaa: valikkoon, hakuun
TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

[+/–]
Tuo on niin sinun tapaistasi Obi-Wan kenobi! Minua kutsutaan usein suureksi miekkailijaksi, koska kehitin uuden tappavan valosapelitaistelutyylin. Kumpi onkaan lopulta suurempi mestari; tappavan tyylin luoja vai klassisen tyylin mestari?
Mace Windu Obi-Wan Kenobille[lähde]

Tyyli III eli Soresu oli kolmas seitsemästä jedien ja sithien käyttämästä valosapelitaistelutyylistä.

Historia[muokkaa]

Soresu kehitettiin kolmantena valosapelitaistelutyylinä vasta useita tuhansia vuosia kahden ensimmäisen jälkeen. Ensimmäsiet merkit sen käytöstä ovat n. vuoden 5000 eYt tienoolta, vaikka sen esiasteita on todennäköisesti käytetty jo vuosia tätä ennen.

Tyylin käyttö ei päässyt kunnolla ensaitsemaansa parrasvaloon, kunnes kloonisotien aikana. Kloonisodissa jedit joutuivat usein taistelutilanteeseen, jossa he joutuivat puolustautumaan rankalta lasertulitukselta. Tähän tilanteeseen Soresu oli oiva tyyli. Kloonisotien aikaan Jedien korkein neuvosto lisäsi Soresun opiskelua padawan-ikäisille ja sitä nuoremmille.

Soresu tuneetiin myös nimillä Resilience Form (suom. Sinnikäs tyyli) ja Way of Mynock (suom. Mynockin tapa/-keino)

Kuvaus[muokkaa]

Alunperin Soresu on kehitetty torjumaan lasertulitusta. Tyyli ei koskaan ollut ennen kloonisotia kovin ajankohtainen, sillä sitä aiempien sotien vähäisemmästä lasertulituksesta selvisi hyvin hengissä myös Shii-Chon avulla. Tyyliä ei oltu suunniteltu valosapelein käytävään kaksintaisteluun kuten Makashia. Tällaisissa taistelutilanteissa Soresun käyttäjä jäi usein hieman alakynteen. Jos kuitenkin tämän teknisesti haastavan tyylin taitoi, pystyi sillä torjumaan valosapelihyökkäyksetkin tehokkaasti. Soresun hallinneen mestarin puolustus oli siis lähes aukoton, jonka ainoa heikko kohta oli Makashi.

Tunnettuja käyttäjiä[muokkaa]

Katso myös[muokkaa]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]