Suuren manifestin aikakausi

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 13. joulukuuta 2017
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]
ShawkenSpire.jpg
Suuren manifestin aikakausi
Kronologiset tiedot
Vuodet

20000 eYt17018 eYt[1][2][3]

Hallinto

Galaktinen Tasavalta[2]

Edellinen

Laajennusten aikakausi[2]

Seuraava

Indectan aikakausi[3]

Päivämäärät muissa järjestelmissä

Vuodet 16347–13365 eCs[4]

Tiedot ja tilastot
Tärkeät tapahtumat
Tasavallan suuren manifestin aikakausi (20000–17000 eYt) merkitsi lisääntynyttä liikettä Viipaleen Kehänsuuntaisille alueille, jotka tulivat tunnetuksi Laajentumisalueena.
Voren Na'al The New Essential Chronologyn tekstissä[lähde]

Galaktisen Tasavallan suuren manifestin aikakausi oli ajanjakso vuosien 20000 eYt ja 17018 eYt välillä. Aikakaudella esiintyi lisääntynyttä liikettä Viipaleen alueelle sekä Laajentumisalueen perustaminen sen Kehänsuuntaisille alueille. Kun Tasavalta laajeni astrografisesti, hallinto laajensi byrokratiaansa. Viidenkymmenen aurinkokunnan rajaa sektoria kohden, jonka varhainen Tasavalta oli asettanut, ei edelleenkään noudatettu, mikä sai jatkuvasti kasvavat galaktisen avaruuden uusille asutetuille alueille perustetut sektorit olemaan käytännössä hallitsemattomia. Lisäksi aikakaudella luotiin Metellosin kauppareitti, joka yhdisti Coruscantin Metellosiin ja muihin paikkoihin länteen galaksin keskuksesta. Uusi hyperavaruusreitti lisäsi kauppaa yhdistettyjen aurinkokuntien keskuudessa. Noin 2000 vuotta myöhemmin byrokratia laajeni, kun Alus- ja palveluvirasto perustettiin sääntelemään ja hallinnoimaan galaktisen yhteisön liikennettä.

Tasavalta muuttui myös kulttuurisesti. Vianismi, Keskusmaailmoissa kehittynyt uskonto, hävisi syntyplaneetoiltaan, mutta se levisi galaksin laajeneville alueille ja säilyi Kanzin sektorissa. Lisäksi tunnettu Shawkenin torni tuhoutui suuren manifestin aikakaudella, mikä muistettiin yli 8000 vuotta myöhemmin. Samaan aikaan Tasavallan alueen ulkopulella planeetoilla Neona ja Kamino tapahtui merkittävät ilmastonmuutokset. Nämä tapahtumat, jotka alkoivat suuren manifestin aikakaudella, johtivat Neonan alkuperäislajin sukupuuttoon ja kaminolaisten pakotettuun mukautumiseen. Joka tapauksessa aikakausi ja sen noste loppuivat äkillisesti sisäiseen riitaan ensimmäisen Alsakanin konfliktin muodossa.

Tausta[muokkaa]

Galaktisen Tasavallan perustamisen jälkeisellä laajennusten aikakaudella oli vakaata, mutta rajallista kasvua Tasavallan avaruudessa ennen sen päättymistä 20000 eYt. Suurin osa tunnetusta galaktisesta yhteisöstä oli rajoittunut Keskusmaailmoihin ja muille planeetoille, jotka olivat olemassa olevien hyperavaruusreittien, Perlemian kauppareitin ja Corellian tien alkuosien, varrella. Kuitenkin Tasavallan alueen ulkopuolella oli tähtienvälisiä liittoja, kuten huttien avaruus, herglicien kauppaimperiumi ja Tionin klusteri, sekä lukuisia tuntemattomia, mutta asutettuja maailmoja.[2]

Vuosien kuluessa Tasavallan laajeneminen jatkui. Yleisesti "villinä avaruutena" tunnettujen alueiden tutkimista ja uusien hyperavaruusreittien kartoittamista pidettiin vaarallisina tehtävinä. Riskeistä huolimatta Tasavalta laajeni avaruuden alueelle, joka myöhemmin tultiin tuntemaan "Viipaleena." 100 vuotta ennen suuren manifestin aikakauden alkamista monet planeetat Sisäkehällä ja Siirtokunnissa oli asutettu.[2] Lisäksi eräät kulttuurit olivat aloittaneet muuton Kehälle tähän aikaan. Heihin kuuluivat ettit, jotka olivat lähteneet Keskusmaailmoistaan vastauksena vainoihin Tasavallan heidän mielestään sortavalta ja tyranniselta hallinnolta. He olivat muokanneet planeetta Etti IV:n ja muuttaneet pois Tasavallan alueelta—sekä Coruscantin byrokratialta.[5]

Galaksi suuren manifestin aikakaudella[muokkaa]

Kaupankäynti ja politiikka[muokkaa]

Atticon.png

Tätä osiota ei vielä ole aloitettu. Voit auttaa Jedipediaa aloittamalla sen.

Kulttuuri[muokkaa]

Atticon.png

Jedien asiat[muokkaa]

Suunnilleen suuren manifestin aikakauden alussa, miespuolinen ihminen nimeltään Roni von Wasaki syntyi. Hänestä tuli myöhemmin jediritari, joka auttoi säilyttämään rauhan ja vakauden kasvavan Tasavallan rajaseuduilla. Hänen vahva vaikutusvaltansa sai monet rikollisjohtajat asettamaan hänestä palkkion. Vaikka hän torjui monet häntä jahdanneista, hän joutui lopulta Leshy Drobon ja XT-8:n vangiksi. Wasaki jäädytettiin karboniittiin ja siirrettiin kuljetusalus Starkilleriin. Kuitenkin kuljetuksen aikana aluksen hyperajo hajosi. Wasaki jäi karboniitin sisälle 20 000 vuodeksi, kunnes Starkiller löydettiin.[6]

Ennen vuotta 19000 eYt jedi nimeltään Humat tuli hulluksi ja lähti jediritarikunnasta. Jätettyään ritarikunnan hän pakeni arvokkaimpien aarteidensa kanssa Coruscantiin. Siellä Humat hautasi omaisuutensa syvään maanalaiseen holviin, jota alettiin kutsua Imun soluksi. Siellä oli paljon erilaista teknologiaa, joita suojasivat ansat sekä luurangot, jotka oli tehty eläviksi pimeän puolen magialla. Hänen kokoelmansa kohokohta oli sielunvarastajaksi kutsuttu talismaani.[7]

Tasavallan alueen ulkopuolella[muokkaa]

Suuren manifestin aikakauden alussa kahdella Tasavallan ulkopuolisella planeetalla tapahtui merkittävät ilmastonmootokset.[2][8] Noin 19997 eYt tulevassa Tapanin sektorissa planeetta Neonan jäätiköt alkoivat sulaa ja tulvia planeetan pinnalla. Kun pinta joutui veden alle, planeetan asluperäinen älyllinen laji kuoli sukupuuttoon.[8] Tuohon aikaan Tapanin sektorin planeettoja ei tunnettu Tasavallassa, tosin ne olivat Herglicien kauppaimperiumin ulottuvilla.[2]

Vastaavasti Villin avaruuden Kamino-planeetalla alkoi ilmastonmuutos noin 19000 eYt. Siellä planeetajn jäätiköiden pinta alkoi sulaa. Matalat marskit ja kapeat valtameret alkoivat tulvia, pakottaen kaminolaiset siirtymään kotimailtaan. Ajan myötä maa oli kokonaan veden peitossa ja kaminolaiset joutuivat elämään nousevan vedenpinnan yläpuolella. Kuten Neonassakin, tämä tapahtui planeetalla, jota Tasavalta ei vielä ollut löytänyt.[2]

Suuren manifestin aikakauden aikajana[muokkaa]

  • n. 20000 eYt[2]
    • Galaktisen Tasavallan suuren manifestin aikakausi alkoi[2]
    • Metellos loi Metellosin kauppareitin, joka toi hieman kauppaa Coruscantiin, mutta merkittävästi enemmän Orooturoohon[7]
  • Muinainen jediritari Roni von Wasaki syntyi[6]
  • 20000 eYt jälkeen[9]
    • Vianismi hävisi Keskusmaailmoista mutta levisi Kanzin sektorin planeetoille[9]
  • n. 19997 eYt[8]
    • Neonassa tapahtui dramaattinen ilmastonmuutos, jonka seurauksena planeetan pinta joutui veden alle[8]
    • Neonan alkuperäislaji kuoli sukupuuttoon ilmastonmuutoksen seurauksena[8]
  • ennen 19000 eYt[7]
    • Hullu jedi nimeltään Humat jätti jediritarikunnan, paeten aarteidensa kanssa Coruscantiin ja haudaten ne syvälle maan alle holviin, joka tultiin tuntemaan Imun soluna[7]
  • n. 19000 eYt[2]
    • Kaminon jäätiköt alkoivat sulaa ilmastonmuutoksen seurauksena[2]
  • 18780 eYt[2]
    • Shawkenin torni, erittäin korkea rakennelma Shawkenissa, joka ylsi matalalle kiertoratakorkeudelle, tuhoutui[2]
  • 18000 eYt mennessä[10]
    • Alus- ja palveluvirasto luotiin,[2] tosin vaihtoehtoisia päivämääriä vuoden 18000 eYt on annettu[10]
  • 17018 eYt[3]
    • Ensimmäinen Alsakanin konflikti alkoi Tasavallan hyökättyä Virujansiin[3]
    • Suuren manifestin aikakausi päättyi ja Indectan aikakausi alkoi[2][1]
    • Aurebesh-kirjoitusjärjestelmä alkoi levitä ympäri galaksia[11]

Kulissien takana[muokkaa]

Suuren manifestin aikakausi esiintyi ensimmäisen kerran vuoden 2005 kirjassa The New Essential Chronology.[1] Se esiintyi myöhemmin The Complete Star Wars Encyclopediassa[12] jaThe Essential Atlasissa.[2] Lähteet, kuten Coruscant and the Core Worlds,[7] Death in the Slave Pits of Lorrd[9] ja Atlas kertoivat taustatietoa suuren manifestin aikakauden tapahtumista, tosin vain viimeisin mainitsi aikakauden nimeltä.[2] Suuren manifestin aikakaudesta kerrotaan kaanonissa lisää Lords of the Expansessa[8] ja Platt's Starport Guidessa,[10] joissa annetaan tapahtumille päivämääriä, jotka sijoittuvatt tälle aikakaudelle.[10][8] Lisäksi Challenge 66, jonka kaanonisuus on epäselvä, sisältää suuren manifestin aikakauden alkuun sijoittuvia tapahtumia.[6] Maaliskuussa 2010 suuren manifestin aikakausi mainittiin John Hazlettin in-universe-artikkelissa The Written Word, joka on kirjoitettu tohtori Milanda Vorganin näkökulmasta.[11]

Suuren manifestin aikakauden lopuksi kerrottiin Alsakanin konfliktit The New Essential Chronologyssä ja The Essential Atlasissa, joissa molemmissa kerrottiin aikakauden loppuneen 17000 eYt galaktisten historioitsijoiden mukaan.[1][2] The Essential Guide to Warfaren julkaisu 2012 mainitsi ensimmäisen Alsakanin kriisin aluksi 17018 eYt. Kuitenkaan Warfare ei mainitse suoraa yhteyttä päivämäärien välillä aiempien julkaisujen tapaan.[3] Artikkelin päivämäärät on saatu yhdistämällä nykyiset lähteet.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 The New Essential Chronology
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 2,14 2,15 2,16 2,17 2,18 2,19 2,20 2,21 2,22 The Essential Atlas
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 The Essential Guide to Warfare
  4. The New Essential Chronologyn mukaan Suuri hyperavaruussota alkoi 5000 eYt, joka on 1347 eCs Star Wars: The Old Republicin galaktisessa aikajanassa, joten Yavinin taisteluun ja Coruscantin sopimukseen perustuvien kalenterien ero on 3653 vuotta. Tämä päivämäärä on laskettu käyttäen muihin varmistettuihin päivämääriin perustuvia laskuja.
  5. Shadows of the Empire Sourcebook
  6. 6,0 6,1 6,2 ChallengeLogo.png ”Disturbance in the Force”—Challenge 66
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 Coruscant and the Core Worlds
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 Lords of the Expanse
  9. 9,0 9,1 9,2 Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä DSPL ei löytynyt
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä PSG ei löytynyt
  11. 11,0 11,1 The Written Word
  12. The Complete Star Wars Encyclopedia
Suuren manifestin aikakausi
(20000 eYt17018 eYt)
Galaktinen aikajana

Edellinen: Laajennusten aikakausi (2505325000 eYt)

Seuraava: Indectan aikakausi (1701815000 eYt)

Suuren manifestin aikakauden vuosia
20000 eYt · 19997 eYt · 19000 eYt · 18780 eYt · 17018 eYt
  [Lähde]