Tehtävä Rugosaan

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 19. joulukuuta 2018
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Queicon.png

Tämän artikkelin nimi on pelkkä otaksuma.

Vaikka tämä artikkeli perustuukin viralliseen tietoon Star Wars Legends -jatkumosta, artikkelin nimi on puhtaasti otaksuttu.

[+/–]
Perääntyä, sinun pitää. Kuulla alapuolellani, tehtävä on. Sinne, pitää minun mennä.
―Yoda kapteeni Zakille[lähde]

Tehtävä Rugosaan oli operaatio, joka tapahtui vuonna 22 eYt kloonisotien aikana. Galaktinen Tasavalta ja Jedien korkein neuvosto halusi rakentaa tukikohdan Ulkokehän alueille taistellakseen Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatiota vastaan, ja jedien suurmestari Yoda sai tehtävän matkustaa Rugosan korallikuuhun ottamaan osaa diplomaattisiin neuvotteluihin Toydarian kuninkaan, Katuunkon kanssa, mukanaan vain pieni saattue kloonisotilaita. Kuitenkin yksi Konfederaation agentti, pimeysakolyytti Asajj Ventress saapui ennen Yodaa paikalle neuvottelemaan Konfederaation ja heidän johtajansa, sithlordi kreivi Dookun puolesta. Tasavallan saattue joutui väijytykseen, mutta Yoda kykeni laskeutumaan kuun pinnalle pelastuskapselissa kolmen kloonisotilaan kanssa kahdesta Konfederaation fregatista huolimatta.

Ventress ehdotti haastetta jedille: Hän lähettäisi parhaat taisteludroidijoukkonsa vangitsemaan Yodan, ja jos suurmestari kykenisi tuhoamaan droidit, Toydaria antaisi Tasavallan rakentaa tukikohdan Toydariaan. Jos Yoda sattuisi häviämään, Toydaria antaisi tukensa Konfederaatiolle. Yoda hyväksyi haasteen, ja hän sekä kloonisotilaat CC-4477, lempinimeltään "Thire", Rys ja Jek taistelivat yksitellen droidijoukkoja vastaan. Kloonisotilaat onnistuivat tuhoamaan joukon B1-taisteludroideja, mutta Yoda saapui ajoissa pelastamaan joukon hyökkääviltä B2-supertaisteludroideilta. Paon jälkeen he suojautuivat luolassa, jossa jedimestari jakoi heille viisauttaan inspiroidakseen heidän suorituksiaan tulevassa koetteluksessa.

Yoda tuhosi useita joukkoja, jotka koostuivat taistelu- sekä supertaisteludroideista, ja hän onnistui myös tuhoamaan kolme panssaroitua hyökkäystankkia itse. Ventress rikkoi haasteen säännöt lähettämällä droidekoita eliminoimaan Yodan. Thire ampui ohjuksen, joka aiheutti droidekat tuhonneen maanvyöryn. Konfederaation suunnitelma sopimuksesta oli mennyttä, ja kreivi Dooku antoi Ventressille käskyn tappaa Katuunkon, joka oli valinnut Tasavallan liitolaiseksi. Yoda ja kloonisotilaat saapuivat ajoissa estääkseen murhayrityksen, ja Ventressin oli pakko räjäyttää räjäytteitä kukkulalla saadakseen aikaan häiriön ja saada mahdollisuuden paeta. Yoda käytti Voimaa estääkseen maavyöryn, ja Katuunko lupasi jedimestarille planeettansa luottamuksen. Kaksi LAAT/i-tykkialusta saapui noutamaan pois koko joukon.

Tausta[muokkaa]

Katuunko: ”Lähetä jedi. Olen aina halunnut tavata yhden.
Palpatine: ”Maailmasi on lähellä vihollista, kuningas. Haluaisitteko minun vaarantavan jedin ilman joukkoja?
Katuunko: ”Ei, ei, ei. Anna minun ehdottaa puolueetonta tapaamispaikkaa, sanotaanko...Rugosaa, kyllä? Kolme päivää aikaa. Korallikuu saa kelvata.
―Kuningas Katuunko ja ylikansleri Palpatine[lähde]
Katuunko keskustelee Palpatinen kanssa tapauspaikasta

Vuonna 22 eYt,[8] kun kloonisotien yltyminen jatkui ympäri galaksia, Galaktinen Tasavalta etsi paikkaa rakentaa tukikohta Ulkokehän alueille taistellakseen lisää Itsenäisten aurinkokuntien konfederaatiota vastaan. Tasavallan ylikansleri Palpatine otti yhteyttä Toydarian kuninkaaseen, Katuunkoon,[13] joka oli yksityisellä huvijahdillaan, Varkaan silmällä.[14] Palpatine pyysi kuninkaalta lupaa rakentaa Tasavallalle tukikohta Toydariaan, ja Katuunko lupasi järjestää neuvottelut.[13]

Toydarialainen kuningas pyysi ylikanslerin lähettämään Jedin, koska hän oli aina halunnut tavata yhden, ja pyynnön takia neuvottelupaikaksi valittiin neutraali korallikuu Rugosa Toydarian lähistöllä, sillä Palpatine ei halunnut riskeerata jediä Toydarian läheisen sijainnin viholliseen takia. Tasavalta pyysi jedien suurmestaria Yodaa toimimaan lähettiläänä dimplomaattisissa neuvotteluissa. Saadessaan tehtävän Yoda lähti Tasavallan pääkaupungilta Coruscantilta matkaan klooniluutnantti Thiren, Rysin ja Jekin kanssa.[13] Konfederaatio käytti äskettäin rakennettua salaista kuunteluasemaa, Skytop-asemaa siepatakseen ylös viestinnän Palpatinen ja Katuunkon välillä, sillä he halusivat estää Tasavallan aikeet ja itse liittoutua Toydarian kanssa, joten he lähettivät kaksi Munficent-luokan tähtifregattia odottamaan Yodaa ja hänen sattuettaan. Konfederaatio lähetti myös agentin, Asajj Ventressin Rugosalle nneuvottelemaan Konfederaation puolesta.[14]

Tehtävä[muokkaa]

Konfederaation väijytys[muokkaa]

Minä kysyn, miten jedit voivat suojella teitä jos he eivät voi suojella edes itseään?
―Kreivi Dooku Katuunkolle[lähde]

Katuunko ja hänen vartijansa saapui ensimmäiseksi korallikuuhun ja yllättyivät, kun paikalle ilmestyi kaksi B1-taisteludroidia ja agentti Asajj Ventress, jotaa Katuunko ei tunnistanut. Pimeysakolyytti väitti olevansa Konfederaation lähetti, ja paljasti holoprojektorin, joka salli holokeskustelun Ventressin mestarin, Konfederaation johtajan sithlordi kreivi Dookun ja kuningas Katuunkon välillä. Kreivi oli tietoinen Tasavallan aikeista rakentaa tukikohta huttien hallitsemalle alueelle, ja esitti kuninkaalle kysymyksen: Miten jedit voisivat suojella Toydariaa ja Katuunkon kansaa, jos jediritarikunta ei voinut edes suojella itseään.[9]

Yodan saattue väijytetään

Tasavallan Consular-luokan fregatti saapui kuun yläpuolelle, kantaen Yodaa ja useita kloonisotilaita. Aluksen kapteeni Zak yritti ottaa yhteyttä Toydarian kuninkaalliseen delegaatioon, muta heidän tietämättään Konfederaatio häiritsi heidän lähetyksiään. Yhtäkkiä kaksi Konfederaation Munificent-luokan tähtifregattia saapui hyperavaruudesta, ja avasi tulen Tasavallan alusta kohti.[9] Laivastoupseeri Zak[10] oli valmis lopettamaan tehtävän pelastaakseen Yodan viemällä hänet takaisin Coruscantiin. Mutta suurmestari oli toista mieltä, ja sanoi tehtävänsä olevan kuulla ja että saattueen pitäsi vetäytyä Yodan ottaessa kolme kloonisotilasta mukaan koraallikuulle pelastuskapselissa. Lisätäkseen Yodan mahdollisuutta selvitä Zak lähetti kaikki kapselit matkaan harhautukseksi.[9]

Kuun pinnalla heidän alapuolellaan kreivi Dookun sanoi tarjoavansa parempaa suojausta, koska droidiarmeija oli sata kertaa suurempi kun Tasavallan klooniarmeija, mutta Katuunko sanoi kuulleensa yhden jedin olevan sadan taisteludroidin arvoinen. Samaan aikaan Tasavallan saattue jätti järjestelmän, laukaistuaan kaikki kapselit. Droidit fregateissa ampui pelastuskapseleita, mutta eivät osuneet Yodan kapseliin.[9]

Haaste[muokkaa]

Ventress: ”Jos mestari Yoda on se jedi jonka hän väittää olevansa, antakaa hänen näyttää se. Antakaa minun lähettää parhaat joukkoni vangitsemaan hänet. Jos Yoda tuhoaa joukkoni, liitytte Tasavaltaan. Mutta jos joukkoni voittavat hänet, harkitsette liittoa separatistien kanssa.
Katuunko: ”En pyytänyt Yodaa tänne kokeillakseni häntä taistelussa.
Yoda: ”Haasteen hyväksyn, teidän Korkeutenne. Illan kupeessa, minä saavun.
―Asajj Ventress ehdottaa haasteen Yodalle[lähde]

Kuningas Katuunko näki Tasavallan aluksen pakenevan järjestelmästä kiikareillaan, ja Ventress käytti pakenemista näyttääkseen Tasavallan heikkouden. Sillä välin koralliviidakossa luutnantti CC-4477—lempinimetty Thireksi—onnistui pääsemään kuninkaan kommunikaatiokanavalle, joka antoi Yodalle mahdollisuuden puhua kuninkaan kanssa. Kuningas oli iloinen nähdessään Yodan, koska hän oli aiemmin luullut Dookun säikyttäneen jedimestarin pois. Yoda sai tietää Ventressin läsnäolosta pimeän akolyytin ehdottaessaan Yodalle haasteen, joka näyttäisi mikä puoli olisi vahvempi. Ventress suunnitteli lähettävänsä parhaat joukkonsa vangitsemaan jedimestarin; jos Yoda tuhoisi Ventressin taisteludroidit, kuningas ja Toydaria liittyisi Tasavaltaan, mutta jos droidit onnistuisivat vangitsemaan Yodan, kuningas harkitsisi liittoa Konfederaation kanssa. Katuunko ei tykännyt ehdotuksesta, sillä hän ei ollut pyytänyt jedimestaria Rugosalle kokeillakseen hänen taitojaan ja voimiaan taistelussa. Mutta, Yoda hyväksyi haasteem, ja ilmoitti että hän saapuisi illan kupeessa tapaamispaikalle, ja Ventress hyväksyi kuninkaan ehdon että Yodaa vastaan taisteltaisi reilusti.[9]

Ventressin palattuaan tukikohtaan hän otti yhteyttä mestariinsa, Dookuun ja ilmoitti että hänen joukkonsa järjestettiin juuri. Ventress ei aikonut antaa Yodalle reilua taistelua,[9] ja antoi juuri ylennetylle droidikomentaja 224[7] tehtävän johtaa droideja, taisteludroidit valmistuivat väijyttämään Yodan ja kloonisotilaat. Pääryhmä Konfederaation joukkoja edistyi viidakossa 224:n johdolla, joka oli panssaroidussa hyökkäystankissa. Yoda ja hänen miehensä aloittivat vaelluksen kohti tapaamispaikka, mutta eri teillä, koska jedimestari oli varma että droidijoukot olivat jo liikkeellä. Droidien jalkaväki aloittivat Yodan etsimisen, sillä tankit eivät mahtuneet viidakon tiheitten korallimuodostumisien läpi.[9]

Yoda tuhoaa Konfederaation tankin

Yoda ja kloonisotilaat hajaantuivat etsiessään ympäristön käyttömahdollisuuksia taistelussa.[15] Kloonit taistelivat kokonaista B1-taisteludroidiryhmää vastaan etelässä, mutta joukko B2 supertaiateludroideja pakotti heidät vetäytymään. Sillä aikaa Yoda onnistui myös tuhoamaan joukon taisteludroideja ilman valomiekan käyttöä. CC-4477 haavottui supertaisteludroidikomentajan ammuttua ohjus Thiren jalan viereen. Yoda ilmestyi ja auttoi kloonisotilaita nostamalla yhden droidin ilmaan ja käyttämällä sitä toisia vastaan. Droidien tuhon jälkeen droidekoita ilmestyi, ja Tasavallan saattueen oli pakko perääntyä. Yoda hyppäsi CC-4477:n selkään, ja torjui droidekoiden ammuksia läheiseen korallimuodostumaan, joka kaatui, murskaten droidekat, ja saattue perääntyi luolaan levätäkseen. Kloonit huomasivat ammuksien olevan lopussa, mutta Yoda jakoi viisauttaan heille, inspiroidakseen heitä tulevaan taisteluun.[9]

Tasavallan joukkojen kuullessa droidijoukkojen lähestyvän Yoda ja kloonisotilaat menivät ulos luolasta. Jedi ja hänen miehensä tarkkailivat droideja läheiseltä kukkulalta, jotka kulkivat kapeassa käytävässä kanjonin pohjalla. Yoda jätti kloonit yksin kohtaakseen droidit ja tankit yksin, ja hän onnistuikin tuhoamaan ne, mukaan lukien 224:n, jättäen Ventressin vihaiseksi ja Katuunkon iloiseksi. Mutta Ventress ei halunnut luovuttaa näin helposti vaan hän rikkoi sopimusta lähettämällä salaa droidekoita tappamaan Yodan. Yodan tuhoessa viimeisen tankin droidekat saapuivat ja suurmestari alkoi torjua sädeammuksia. CC-4477 ampui viimeisen raketin toiseen kukkulaan, joka aiheutti maavyöryn, tuhoen droidekat. Yoda johti sitten kloonit tapaamispaikalle, sillä myöhästyminen ei ollut kohteliasta.[9]

Seuraukset[muokkaa]

Lopussa, pelkureita ovat ne, jotka seuraavat pimeää puolta.
―Yoda[lähde]

Katuunko oli hyvin huvittunut droidien häviämisestä. Hologrammikeskustelun avulla kuningas ilmoitti Dookulle että yksi jedi ei vastannut sataa taisteludroidia, enemmän tuhatta, ja sanoi Toydaria liittyvän Tasavaltaan. Kreivi kehotti häntä harkita uudelleen päätöstä, mutta Katuunko oli jo tehnyt valintansa. Hän sanoi myös että ei kävisi kauppaa pettureiden kanssa, sillä Ventress oli sopimuksen vastaisesti lähettänyt droidekoita Yodaa kohtamaan. Suunnitelma epäonnistuneena kreivi antoi Ventressille käskyn tappaa Katuunko, toivoen että neuvottelut menisivät paremmin Katuunkon seuraajan kanssa. Katuunkon vartijat yrittivät estää Asajjn, mutta akolyytti työnsi heidät Voimalla. Ventress aktivoi valomiekkansa, mutta Yoda saapui ajoissa estämään kuninkaan murhayrityksen Voimalla.[9]

Yoda estää murhayrityksen

Yoda käytti Voimaa estämään valomiekkojen tappavaa rataa, ja kloonisotilaat tappoivat Ventressin taisteludroidivartijat. Yoda riisui Ventressin aseista Voimalla, vetäen parivalomiekat itselleen. Sen jälkeen Yoda palautti valomiekat Ventressille[9] näyttäen että hänen aseet olivat turhia Yodan telekinesistä vastaan,[15] kommentoiden että hänellä oli vielä paljon opittavaa. Ventress oli alivoimalla, ja Yoda kehotti antautumista, mutta Ventressillä oli vielä ässä hihassaan. Hän räjäytti asennetut pommit läheisellä kukkulalla, ja räjähdys aiheutti maayöryn. Ventress pakeni, mutta Yoda pakotettiin estämään vyöry Voimalla pelastakseen kuninkaan ja Yodan saattueen. Yodan heittäessä kivet sivuun hän kääntyi, vain nähdäkseen Dookulta lainatun aurinkopursen pakenevan. Dooku katsoi tapahtumien kulkua hologrammista, ja kreivi harmitteli että hän itse ei ollut paikalla.[9]

Konfederaation uhka oli loppu, ja Yoda ehdotti neuvottelujen alkamista, mutta Katuunkon sanoi Yodan vakuuttaneen hänet,[9] ja esitti perinteisen miekkansa Yodalle.[15] Jedimestari otti vastaan lahjan, ja Venator-luokan tähtituhoaja saapui, lähettäen Low Altitude Assault Transport/i-tykkiveneen hakemaan heidät. He lähtivät kuulta,[9] ja Katuunkon jätti planeetan Tasavallan hoiviin.[15]

Kulissien takana[muokkaa]

Tehtävä esiintyi 3. lokakuuta 2008 esitetyn Star Wars: The Clone Wars TV-sarjan jaksossa, "Ansassa". Jakso, joka oli ensimmäisen tuotantokauden avausjakso, esitettiin Cartoon Networkilla.[7] Tehtävään johtaneet tapahtumat esitettiin verkkosarjakuva Preludessa, joka johti jaksoon. Sarjan ensi-ilta keräsi 3.96 miljoonaa katsojaa ja televisiosarjojen ennätyksen ensi-illan katsojamäärissä. Jakso esiintyi myöhemmin lastenkirja Star Wars: The Clone Wars: Ambushissa.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]