Theed

TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

[+/–]

Theed oli Naboo -planeetan pääkaupunki ja siellä sijaitsi Theedin kuninkaallinen palatsi.

Historia[muokkaa]

Theed auringon laskettua vuonna 19 eYt.

Theedin varhaishistoriassa se oli vain yksi kaupunki Naboon monista kaupunkivaltioista. Vuoden 1000 eYt tienoilla Theed muiden hajaantuneiden ympäri planeettaa sijoittuvien kaupunkien rinnalla joutuivat pitkään vaikeaan sisällissotaan. Sota loppui kun kuningas Jafan otti Theedin hallintoonsa ja yhdisti Naboon alaisuuteensa ja teki Theedistä planeetan pääkaupungin.

Kaupungin suosittu yhdistynyt ja harmoniallinen arkkitehtuurityyli oli tulos tiukoista suunnittelurajoista ja uudelleenrakennuksista muinaisten menneisyyden mullistuksien jälkeen. Sen hienostunut kulttuuri oli tuottanut galaksiin monia kykeneviä ja ihailtuja poliitikkoja, kuten senaattori Palpatinen, jonka varhainen vakaa ura sijoittui Theediin ja senaattori Padmé Amidalan

Naboon kriisi[muokkaa]

Kaupungin saartoi ja valtasi lyhyeksi aikaa Kauppaliitto droidiarmeijoineen vuonna 32 eYt kostoksi Tasavallan uusista veroista. Naboon invaasion jälkeen se kuitenkin vapautettiin muun Naboon rinnalla. Kauppaliiton valtauksen aikana kaupungissa aiheutettiin paljon vahinkoa, jonka johdosta kaupungin vapauduttua alettiin jälleenrakentaa sitä ja myös rakentaa vaihtelevia uusia rakennuksia.

Imperiumin aikakausi[muokkaa]

Theedin asukkaat juhlistavat keisari Palpatinen kuolemaa.

Vuonna 18 eYt kaupungissa käytiin taistelu kun Naboon kuninkaalliset turvajoukot sekä useat gunganit hyökkäsivät keisarillisten valtausjoukkojen kimppuun kaupungin sisällä suostuneena pysäyttämään inkvisiittori Malorumia saamasta käsiinsä tietoa Luke Skywalkerin ja Leia Amidala Skywalkerin syntymästä. Yllättäen entinen jedi Ferus Olin kohtasi ja tappoi Malorumin, joka johti Imperiumin valtaajien tuhoon ja perääntymiseen. Jälkeenpäin Theedin hangaaria, jota käytettiin Imperiumin joukkojen toimesta laittomien räjähteiden varastointiin tuhoutui Olinin toimesta. Naboo pääsi välttämään Imperiumin ankaran rangaistuksen, joka ei halunnut kiinnittää huomiota siihen, että he itse olivat rikkoneet lakia.

Toinen taistelu puhkesi tuona vuonna kun keisarillinen 501. legioona valtasi kaupungin tarkoituksenaan eliminoida kuningatar Apailana ja useita paenneita jedejä, jotka tuomioistuin oli ottanut turvaansa. Kuningatar ja kaikki jedit saivat surmansa ja Kylanthasta tuli uusi monarkia, joka tarkoitettiin palvelemaan paremmin Imperiumia.

Theed pysyi Naboon pääkaupunkina galaktisen sisällissodan aikana ja se riistettiin Imperiumin hallinnosta Endorin taistelun jälkeen vuonna 4 jYt.

Theedin sijainteja[muokkaa]

Theedin poikkileikkaus.

Kulissien takaa[muokkaa]

Theedin eksoottinen esiintyminen on otettu Venicestä, Byzantiinien kreikkalaisten kirkkojen arkkitehtuurista Istanbulista.

Esiintymiset[muokkaa]

Tämä luettelo on epätäydellinen. Voit auttaa Jedipediaa täydentämällä sitä.

Lähteet[muokkaa]