Balahteez

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 17. syyskuuta 2019
Balahteez
Elämäkerralliset tiedot

Kuollut

0 eYt (oletettavasti Despayrella)

Ruumiilliset tiedot
Laji

Phoph'eahilainen

Sukupuoli

Mies

Kronologiset ja poliittiset tiedot
Aikakaudet

Imperiumin nousun aikakausi

Balahteez oli phoph'eahilainen mausteen salakuljettaja, joka joutui Despayren vankiplaneetalle Imperiumin vankina. Balahteezilla oli paljon tiedonantajia, joista monet kuitenkin päätyivät yhdessä hänen kanssaan Despayreen. Hän asui Slashtownin vankilasiirtokunnassa.

Elämäkerta[muokkaa]

Paetessaan keisarillisten partiota Gallin lähellä Balahteez heitti laittoman lastinsa avaruuteen suunnilleen matkalaukun kokoiseen karboniittimöhkäleeseen pakattuna. Gallin painovoima veti möhkäleen alas ja se osui sattumalta parakkiin, jossa asui suurehko ryhmä TIE -hävittäjämekaanikkoja. Törmäys repi parakin suojakuoreen suuren reiän ja tappoi välittömästi viisikymmentä mekaanikkoa, minkä lisäksi kolmekymmentä muuta menehtyi, kun he joutuivat alttiiksi avaruuden tyhjiölle. Reikä oli niin suuri, että kaksitoista törmäyksestä ja nopeasta paineen putoamisesta selviytynyttä ehtivät kuolla ilman puutteeseen ennen kuin korjausdroidi ehtivät paikata vaurioita.

Balahteez todennäköisesti kuoli, kun ensimmäinen Kuolemantähti tuhosi Despayren.

Esiintymiset[muokkaa]