5000 eYt

Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
5000 eYt
Yavin 4 Temple.png
Galaktinen aikakausi
Päivämäärät muissa järjestelmissä

Vuosi 31 453[3] Tho Yorien saapumisen jälkeen

Vuosi 1 347[4] ennen Coruscantin sopimusta

Vuosi 4 000[5] ennen Ruusanin reformaatiota

Vuosi 4 965:3–4 964:2[6] ennen Suurta ReSynkronisaatiota

Tiedot ja tilastot
Tapahtumat

Massassit rakentavat suuren temppelin Yavin 4:ään.[7]

Aikakausi

Vanhan Tasavallan aikakausi[8]

Seuraavat tapahtumat sijoittuvat vuoteen 5000 eYt,[9] noin -1723 Lv Lothalin kalenterin mukaan.[10]

Tapahtumat[muokkaa]

Esiintymiset[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,0 1,1 The Essential Atlasin mukaan tämä aikakausi oli 7000 eYt5000 eYt.
  2. 2,0 2,1 The Essential Atlasin mukaan Manderonin aikakausi päättyi 5000 eYt, kun taas The Complete Star Wars Encyclopedian mukaan vanhat sithsodat alkoivat suuren sithsodan alkaessa 4000 eYt.
  3. Star Wars: Dawn of the Jedi Book Two—Prisoner of Boganin mukaan Tho Yorien saapuminen tapahtui vuonna 36453 eYt, joka on Tho Yorien saapumiseen perustuvan järjestelmän nollakohta, joten Yavinin taisteluun ja Tho Yorien saapumiseen perustuvien kalenterien ero on 36453 vuotta. Tämä päivämäärä on laskettu käyttäen muihin varmistettuihin päivämääriin perustuvia laskuja.
  4. The New Essential Chronologyn mukaan suuri hyperavaruussota alkoi 5000 eYt, joka on 1347 eCs Star Wars: The Old Republicin galaktisessa aikajanassa, joten Yavinin taisteluun ja Coruscantin sopimukseen perustuvien kalenterien ero on 3653 vuotta. Tämä päivämäärä on laskettu käyttäen muihin varmistettuihin päivämääriin perustuvia laskuja.
  5. The New Essential Chronologyn mukaan Ruusanin reformaatio tapahtui 1000 eYt, joka on Ruusanin reformaatioon perustuvan kalenterin nollakohta, joten Yavinin taisteluun ja Ruusanin reformaatioon perustuvien järjestelmien ero on 1000 vuotta. Tämä päivämäärä on laskettu käyttäen muihin varmistettuihin päivämääriin perustuvia laskuja.
  6. The Essential Atlas sijoittaa Yavinin taistelun, galaktisen peruskalenterin nollakohdan, vuoteen 35:3 Suureen ReSynkronisaatioon perustuvassa järjestelmässä. The Essential Atlas sijoittaa myös Selaggisin taistelun vuoteen 43:2:28 ja Dathomirin taistelun vuoteen 43:3:21. The Essential Guide to Warfare ja The Essential Atlas molemmat sijoittavat Dathomirin taistelun vuoteen 8 jYt. The Essential Guide to Warfare sijoittaa myös Selaggisin taistelun vuoteen 7 jYt, joten galaktisen peruskalenterin vuosi vaihtuu Suuren ReSynkronisaation vuoden kolmantena kuukautena. Näin ollen järjestelmien välillä on kahden kuukauden ero, ja GrS-vuoden ensimmäiset kaksi kuukautta ovat edeltävän galaktisen peruskalenterin vuoden kaksi viimeistä kuukautta. Suuri ReSynkronisaatio tapahtui 35 eYt, joten järjestelmien kokonaisero on 35 vuotta ja 2 kuukautta. Tämän artikkelin päivämäärä on laskettu tämän selityksen perusteella.
  7. 7,0 7,1 Journey Through Space
  8. 8,0 8,1 8,2 StarWarsDotComBlogsLogoStacked.png ”Star Wars Eras” – Keeper of the Holocron's Blog, Leland Cheen StarWars.com-blogi (sisältö ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)
  9. Star Wars: Galactic Atlas
  10. Star Wars Rebels: The Visual Guide