C-3PO

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 15. joulukuuta 2018
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

[+/–]
Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]
C-3PO TLJ Card Trader Award Card.png
C-3PO
Tuotannolliset tiedot
Kotiplaneetta

Tatooine[1]

Luotu

Ennen vuotta 32 eYt[2]

Tuhottu

3 jYt, Bespin, rakennettu pian uudelleen[3]

Luoja

Anakin Skywalker[2]

Valmistaja

Cybot Galactica[4]

Malli

3PO-yksikkö[5]

Luokka

Protokolladroidi[4]

Tekniset tiedot

Korkeus

1,71 metriä[1]

Massa

75 kilogrammaa[6]

Sukupuoli

Maskuliininen ohjelmointi[7]

Sensorien väri

Keltainen[7]

Kuoren väri

Harmaa,[8] myöhemmin enimmäkseen kultainen[7]

Varusteet

TranLang III viestintämoduuli[9]

Kronologiset tiedot
Liittoutuma
Olen C-3PO, ihmis-kyborgisuhteet.
―C-3PO[lähde]

C-3PO, joskus kirjoitettu See-Threepio ja yleensä tunnettu vain nimellä Threepio, oli 3PO-yksikön protokolladroidi, joka suunniteltiin toimimaan orgaanisten kanssa ja ohjelmoitiin enimmäkseen etikettiä ja protokollaa varten. Hän hallitsi yli seitsemän miljoonaa viestinnän muotoa, ja hän kehitti turhantarkan ja huolestuvaisen luonteen useiden vuosikymmenten toimintanta aikana. Yhdessä kumppaninsa astromekaniikkadroidi R2-D2:n kanssa C-3PO huomasi jatkuvasti olevansa mukana galaksin historian käännekohdissa ja hän auttoi pelastaamaan galaksin useita kertoja.

C-3PO:n rakensi varaosista Anakin Skywalker, ihmisorja, joka asui Mos Espan kaupungissa, planeetta Tatooinessa Ulkokehälllä. C-3PO:n muisti pyyhittiin, mutta R2-D2:n muistia ei. C-3PO ja R2-D2 sijoitettiin alderaanilaiselle risteilijälle Tantive IV:lle, jossa he palvelivat senaattori Bail Organaa yhdeksäntoista vuotta. Jossain vaiheessa tähän aikaan 3PO:n oikeaan jalkaan asennettiin poikkeava kuori.

He joutuivat mukaan galaktiseen sisällissotaan, kun Kapinaliiton Leia Organa antoi heidän tehtäväkseen viedä Kuolemantähden suunnitelmat jedimestari Obi-Wan Kenobille Tatooineen. Tavattuaan Skywalkerin pojan Luken sekä salakuljettaja Han Solon droidit auttoivat pelastamaan prinsessa Leian Imperiumin Kuolemantähdeltä. He tulivat toimimaan yhdessä näiden kolmen ihmisen kanssa, auttaen heitä ja heidän kapinaansa voittamaan Imperiumin ja tuomaan rauhan galaksiin, erityisesti kun hän suostutteli ewokit auttamaan kapinallisia Endorin taistelussa.

Endorin taistelun jälkeen C-3PO jatkoi Skywalkerien ja Han Solon palvelemista Uuden tasavallan aikaan. Noin kolmekymmentä vuotta Endorin tapahtumista C-3PO toimi edelleen avustajana Leia Organalle, josta oli tullut kenraali Vastarinnassa, vanhaa Imperiumia kopioivaa Ensimmäistä ritarikuntaa vastustavassa sotilasjärjestössä. Tuohon aikaan C-3PO:lla oli punainen vasen käsi ja hänen käännöstietokantaansa oli päivitetty niin, että hän osasi nyt seitsemän miljoonaa viestinnän muotoa.

Esiintymiset[muokkaa]

Kaanonittomat esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

Aiheesta muualla[muokkaa]