Luke Skywalker

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 18. tammikuuta 2019
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

[+/–]
LukeSkywalkerRe.jpg
Luke Skywalker
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Tatooine

Syntynyt

19 vuotta ennen Yavinin taistelua, Polis Massa [1]

Ruumiilliset tiedot
Laji

Ihminen

Sukupuoli

Mies

Pituus

172 cm

Hiusten väri

Ruskeat

Silmien väri

Siniset

Kyborgiset muutokset

Proteesinen oikea käsi

Kronologiset ja poliittiset tiedot

Liittoutuma(t)
Mestarit
Oppilaat

Ben Solo[2]

Olen jedi, kuten isäni ennen minua.
―Luke Skywalker Palpatinelle.[lähde]

Luke Skywalker oli Imperiumin ajalla ja Imperiumin jälkeisellä ajalla vaikuttanut kapinallissankari ja myöhemmin jedimestari. Skywalker oli pimeälle puolelle langenneen jediritari Anakin Skywalkerin ja naboolaisen senaattori Padmé Amidalan poika.

Elämänkerta[muokkaa]

Syntymä ja piilossa Tatooinella[muokkaa]

Skywalker syntyi Polis Massalla pian Galaktisen Imperiumin julistamisen jälkeen.[1] Jedimestari Obi-Wan Kenobi, joka oli selviytynyt nipin napin käskystä 66, vei Skywalkerin turvaan Tatooinelle, piiloon tämän isältä Darth Vaderilta. Siellä Kenobi piiloutui tarkkailemaan Luken kehitystä yhdeksäntoista vuoden ajan.

Galaktinen sisällissota[muokkaa]

Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]

Lähtö Tatooinesta[muokkaa]

Minä haluan tulla kanssasi Alderaaniin. Täällä ei ole enää mitään minulle. Haluan oppia Voiman tavoille ja alkaa jediksi kuten isäni.
―Luke Skywalker Obi-Wan Kenobille.[lähde]

Hieman ennen Yavinin taistelua Alderaanin prinsessa Leia Organa lähetti astromekaanikkodroidi R2-D2:een piilotetut Kuolemantähden suunnitelmat Tatooinelle pakokapselilla turvaan Organaa jahtaavalta Imperiumin tähtituhoajalta, jota komensi suunnitelmat takaisin haluava Darth Vader. R2-D2 ja protokolladroidi C-3PO laskeutuivat Tatooineen mutta joutuivat jawojen vangeiksi. Myöhemmin jawat myivät droidit Skywalkerin adoptiovanhempien Larsien tilalle. Puhdistaessaan R2:ta Skywalker aktivoi vahingossa osan Organan viestiä Obi-Wan Kenobille. Seuraavana päivänä, Skywalkerin ja C-3PO:n lähdettyä etsimään kadonnutta R2:ta, iskusotilaat jäljittivät droidit Larsien tilalle ja tappoivat Skywalkerin adoptiovanhemmat.

Samaan aikaan Skywalker ja C-3PO olivat löytäneet R2:n, sekä heidät hiekkakansan hyökkäykseltä pelastaneen Kenobin. Kenobi antoi Skywalkerille tämän isän valosapelin ja kertoi Skywalkerille (tavallaan valheellisen) tarinan tämän isän kuolemasta. Nähtyään R2:n näyttämän hologrammin Kenobi päätti lähteä Alderaaniin viemään droidissa olevat suunnitelmat perille. Skywalkerin huomattua adoptiovanhempiensa kuolemat hän päätti lähteä droidien kanssa mukaan oppiakseen jediksi. Mos Eisleyssä Skywalker ja Kenobi ostivat kyydin Han Sololta tämän aluksella, Millennium Falconilla.

Kuolemantähti[muokkaa]

Atticon.png

Tätä osiota ei vielä ole aloitettu. Voit auttaa Jedipediaa aloittamalla sen.

Luonne ja tyylit[muokkaa]

Atticon.png

Kulissien takana[muokkaa]

Luke Skywalkeria esittää Mark Hamill Tähtien sodan episodeissa IV-VIII ja Aidan Burton episodin III loppukohtauksessa.

Esiintymiset[muokkaa]

Tämä luettelo on epätäydellinen. Voit auttaa Jedipediaa täydentämällä sitä.

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]