Starkiller-tukikohta

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 16. tammikuuta 2019
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tämä artikkeli kertoo Ensimmäisen ritarikunnan tukikohdasta. Saatat olla etsimässä sanan Starkiller muita merkityksiä.
FirstOrder.png
Starkiller-tukikohta
Astrograafiset tiedot
Alue

Tuntemattomat lohkot[1]

Aurinkokunta

Starkiller-tukikohdan aurinkokunta[2]

Fyysiset tiedot

Maasto yleisesti

Jäätä[3]

Tärkeimmät kohteet ja paikat

Superase, joka voi tuhota kokonaisia aurinkokuntia[3]

Yhteiskunnalliset tiedot

Liittoutuma

Ensimmäinen ritarikunta[3]

Tämä hurja kone, jonka olette rakentaneet, jolle olette omistaneet elämänne ja työnne, ja jonka edessä me nyt seisomme, tuo lopullisen päätöksen arvottomalle senaatille ja sen vatuloiville jäsenille. Heidän vaalitulle laivastolleen. Kun tämä päivä on ohi, kaikki muut aurinkokunnat heidän alaisuudessaan kumartavat Ensimmäisen ritarikunnan määräyksille. Ja kaikki muistavat tämän viimeisen Tasavallan viimeisenä päivänä!
―Kenraali Hux[lähde]

Starkiller-tukikohta oli Tuntemattomien lohkojen Starkiller-tukikohdan aurinkokunnassa sijainnut jääplaneetta, joka toimi Ensimmäisen ritarikunnan tukikohtana 30 vuotta Endorin taistelun jälkeen. Tukikohdan komentaja oli kenraali Hux, ja se oli aseistettu superaseella, joka pystyi tuhoamaan kokonaisia aurinkokuntia, mitä Ensimmäinen ritarikunta piti Galaktisen Imperiumin planeettoja tuhoavan Kuolemantähden kehityksenä. Se tuhoutui Vastarinnan hyökkäyksessä johtuen heikosta kohdasta, jota vahingoitti Poe Dameron, mikä aiheutti koko planeetan räjähtämisen.[4]

Kuvaus[muokkaa]

Starkiller-tukikohta oli jääplaneetta[3], joka sijaitsi Tuntemattomissa lohkoissa.[1] Ensimmäinen ritarikunta, Galaktisen Imperiumin seuraajana itseään pitävä juntta,[5] muutti planeetan tukikohdakseen ja aseisti sen superaseella, joka pystyi tuhoamaan kokonaisia aurinkokuntia.[3] Aluksessa oli sanitaatiolaitos, jossa entinen iskusotilas Finn työskenteli.

Historia[muokkaa]

Ensimmäinen ritarikunta ja Vastarinta aloittavat taistelun Starkiller-tukikohdassa.

Jääplaneetta nimeltään Starkiller-tukikohta muutettiin tukikohdaksi Ensimmäiselle ritarikunnalle,[3] joka käytti sitä päämajanaan kolme vuosikymmentä Endorin taistelun jälkeen. Tukikohdan superase muistutti osittain Kuolemantähteä ja Kuolemantähti II:ta, Galaktisen Imperiumin rakentamia planeettoja tuhoavia taisteluasemia, mutta se oli paljon edeltäjiään voimakkaampi ja yli kaksi kertaa isompi, koska se oli rakennettu planeettaan. Starkiller-tukikohta edusti teknologista askelta eteenpäin, koska Ensimmäinen ritarikunta ajatteli, että sen tulisi olla voimakkaampi kuin kaatunut Galaktinen Imperiumi onnistuakseen tavoitteissaan. Starkiller-tukikohta sai voimansa läheisistä tähdistä, mikä saattoi olla syy sen nimeen.[5]

Starkiller-tukikohta oli huipennus Galaktisen Imperiumin tutkimuksiin pimeän energian muuntamisesta ja hyperavaruustunneloinnista.[6] Erityisesti suunnitellut valtavat kerääjät käyttivät auringon voimaa lähettämään pimeää energiaa säilytysyksikköön planeetan ytimessä, jossa sitä säilytettiin kunnes planeetta on valmis tulittamaan. Kyky keskittää pimeää energiaa tähän tapaan antoi Starkiller-tukikohdalle lähes rajattoman energianlähteen.[2]

Tukikohdan aseen ensimmäinen koe tapahtui juuri ennen Takodanan taistelua. Saatuaan ylijohtaja Snoken hyväksynnän kenraali Hux määräsi tukikohtaa ampumaan Uuden tasavallan pääkaupunkiin, Hosnian Primeen, ja neljään muuhun planeettaan Hosnianin aurinkokunnassa, tuhoten täysin planeetat ja Uuden tasavallan laivaston.[4]

Takodanan taistelun aikana romunkerääjä ja Vastarinnan liittolainen Rey joutui Kylo Renin vangiksi ja tuotiin Starkiller-tukikohtaan, jossa Ren yritti kuulustella häntä. Hän pystyi vastustamaan ja tajusi olevansa Voimalle herkkä.[4]

Tuhoutuminen[muokkaa]

Poe Dameron iskee tukikohtaan.

Kun Starkiller-tukikohta valmistautui tuhoamaan D'Qarin planeetan, Vastarinnan tukikohdan sijainnin, Vastarinta suunnitteli omaa hyökkäystään. Finn, loikannut iskusotilas, oli antanut heille tukikohdan kaaviot, joissa näkyi kriittinen heikko kohta, lämpöoskillaattori, joka hajotessaan tuhoaisi tukikohdan.

X-siipisten lentueet hyökkäsivät asemaa puolustaneita TIE-hävittäjiä vastaan samalla, kun Millennium Falcon ohitti tukikohdan kilvet ja lähetti maaryhmän hajottamaan aseman kilpigeneraattorit. Kun X-siipiset yrittivät tuhota lämpöoskillaattoria siinä onnistumatta, Han Solo ja hänen ryhmänsä menivät syvemmälle tukikohdan maanalaisiin tiloihin, päästäkseen heikkoon kohtaan itse. Matkalla he kohtasivat Reyn, joka oli vapauttanut itsensä. Chewbacca laukaisi räjähteet pylväissä, jotka tukivat lämpöoskillaattoriin johtavaa huoltotunnelia. Kun tunneli oli avattu, Musta johtaja Poe Dameron meni sinne ja tuhosi oskillaattorin, mikä aiheutti tukikohdan tuhonneen ketjureaktion.[4] Tukikohdan tuhoutuessa auringosta kerätty materiaali laajeni luodakseen uuden tähden planeetan paikalle.

Kulissien takana[muokkaa]

Se on hyvin paljon — ja sellaiseksi sanottu elokuvassa — toinen Kuolemantähti. Mutta se mihin se pystyy, kuinka se toimii, ja mikä uhka on, on paljon suurempi kuin Kuolemantähden aikaansaama. Starkiller-tukikohta on askel eteenpäin, teknologisesti sanoen, voiman suhteen.
―J.J. Abrams, Kuolemantähtien ja Starkiller-tukikohdan samankaltaisuuksista ja eroavaisuuksista[lähde]

Starkiller-tukikohta luotiin vuoden 2015 elokuvaan Tähtien sota: Episodi VII – The Force Awakens. Elokuvan ohjaaja J.J. Abrams sanoi, että superaseen samankaltaisuudet alkuperäisen trilogian Kuolemantähtiin olivat tarkoituksellisia, koska keisarillisten uusi sukupolvi Ensimmäisessä ritarikunnassa halusi osoittaa olevansa vahvempi ja kehittyneempi kuin edeltäjänsä Galaktisessa Imperiumissa. Tukikohdan nimi viittaa Luke Skywalkeriin, jonka nimeksi George Lucas antoi alun perin Luke Starkiller.[5]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]