Kotiplaneetta

Paina tästä lukeaksesi artikkelin kaanonversiota.  Tämä on artikkelin Legends-versio. 
TPM-CGYoda.jpg

Mestari Qui-Gon, vielä muuta sanottavaa onko teillä?

Tämä artikkeli käsittelee tärkeää aihetta, ja se vaatii laajennusta.

Lisätietoa saatat löytää artikkelin keskustelusivulta. Kun olet mielestäsi laajentanut artikkelia tarpeeksi, voit poistaa tämän mallineen.

[+/–]
Jos joku planeetta olisi oikeasti kotiplaneettani, en antaisi sitä pois. Haluaisin pystyä palaamaan takaisin milloin tahtoisin.
―Nuori Anakin Skywalker[lähde]
Tatooine, Luke Skywalkerin kotiplaneetta

Kotiplaneetta, jota toisinaan kutsuttiin "kotimaailmaksi," oli nimitys, jota käytettiin planeetasta jossa henkilö syntyi tai kasvoi, tai jonne hän muutti,[1][2] ja droidien tapauksessa planeetta, jossa se rakennettiin. Useat merkittävät henkilöt, kuten Luke Skywalker[3] ja Leia Organa Solo[4], kutsuivat planeettaa, jossa he viettivät lapsuutensa, kotiplaneetakseen, vaikka he olivatkin syntyneet muualla. Natasi Daala kutsui synnyinplaneettaansa kotiplaneetakseen, vaikka hän kasvoikin muualla.[5] Yoda, jediritarikunnan suurmestari, ei koskaan kertonut kotiplaneettaansa.[6]

Kotiplaneetalla tarkoitettiin myös lajin kotimaailmaa. Useimmilla lajeilla oli kotiplaneetta tai kotiaurinkokunta. Jotkut olivat useissa aurinkokunnassa, ja toiset, kuten huttit, olivat siirtäneet itsensä uuteen kotiin.[7] Tällaisia kotiplaneettoja oli tuhansittain galaksissa. Useimmilla näistä planeetoista oli nykyaikainen avaruussatama, hienostunut kauppaverkosto ja korkeatasoista teknologiaa.[8] Nimitystä käytettiin myös kulttuurien kotiplaneetoista, kuten planeetta Mandaloresta, kotiplaneetasta mandalorialaisille,[9][10] muinaiselle soturipohjaiselle kulttuurille.[10]

Eräiden lajien jäsenet, kuten falleenit[11] ja kaminolaiset,[12] lähtivät harvoin kotiplaneetaltaan. Useimmat ithorialaiset eivät koskaan astuneet kotiplaneettansa pinnalle, ja sen sijaan viettivät suurimman osan ajastaan leijuvissa kaupungeissa Ithorin yllä. Tämän seurauksena useimmat heistä viihtyivät vain tähtialuksissa tai muissa keinotekoisissa rakennelmissa.[13] Flakaxeista, jotka lähtivät kotiplaneetaltaan, tuli yleensä psykopaatteja.[14]

Yevethojen vastaava nimitys oli luomaplaneetta.[15]

Esiintymiset[muokkaa]

Seuraavassa listassa on media, joissa kotiplaneettoihin viitataan suoraan:

Lähteet[muokkaa]

Wiki.png

Tämä artikkeli tarvitsee lisää lähteitä ja/tai esiintymisiä.

Ole hyvä ja päivitä lähteet ja esiintymiset, ja poista sitten tämä huomautus.

Viitteet[muokkaa]

Katso myös[muokkaa]