Hothin taistelu

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 17. joulukuuta 2018
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
Edellinen

Toinen Yavinin taistelu[1]

Seuraava
Hothin taistelu
Battle of Hoth.jpg
Sota

Galaktinen sisällissota[3]

Päivämäärä

3 vuotta Yavinin taistelun jälkeen[2]

Paikka

Hoth[4]

Lopputulos

Imperiumin voitto[2]

Osanottajat

Galaktinen Imperiumi[4]

Kapinaliitto[4]

Komentajat
Joukot
Menetykset
  • Amiraali Ozzel (Vaderin kuristama)
  • 1 Imperial-luokan tähtituhoaja (toimintakelvoton)[2]
  • 3 AT-AT:ta (neljäs vahingoittui vakavasti)[8]
  • Kymmeniä TIE-hävittäjiä[8]
  • Satoja lumisotilaita[8]
  • Ainakin 3 lumikiituria[2]
  • Useita puolustustykkejä[2]
  • Raskaita kapinallissotilastappioita[2]
  • Kuljetusaluksia
    • Foxin vaimon kuljetusalus[5]
Veers: ”Laivue on poistunut valonnopeudesta, sir. Skannerit ovat havainneet energiakentän suojelevan Hothin aurinkokunnan kuudennella planeetalla olevaa aluetta. Kenttä on tarpeeksi vahva torjuakseen pommitukset.
Vader: ”Kapinalliset ovat tietoisia saapumisestamme. Amiraali Ozzel poistui valonnopeudesta liian lähellä aurinkokuntaa.
Veers: ”Hä…hänen mielestään yllättäminen oli viisaampaa—
Vader: ”Hän on kömpelö ja typerä. Kenraali, valmistelkaa joukkonne maahyökkäystä varten.
Veers: ”Kyllä, sir.
―Kenraali Veers ja Darth Vader[lähde]

Hothin taistelu oli Kapinaliiton ja Galaktisen Imperiumin galaktisen sisällissodan aikana käyty historiallinen taistelu, jossa sithlordi Darth Vaderin johtamat keisarilliset joukot valtasivat jääplaneetta Hothissa sijainneen kapinallistukikohdan. Ylivoimaisen hyökkäyksen edessä kapinalliset joutuivat jättämään Hothin.

Tausta[muokkaa]

Kapinaliiton saavutettua suuren voiton Yavinilla Imperiumin joukot pakottivat kapinalliset lopulta luopumaan tukikohdastaan Yavin 4:llä. Kapinaliitto löysi lopulta turvapaikan asumattomalta Hothin planeetalta, jonne he perustivat uuuden tukikohdan toivoen välttävänsä Imperiumin seurannan.[4]

Kapinallisten hengähdystauko ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä Imperiumi levitti useita luotaindroideja ympäri galaksia etsimään kapinallisten tukikohtia, ja yksi niistä laskeutui Hothiin. Komentaja Luke Skywalker näki droidin laskeutuvan ollessaan tiedustelemassa tukikohdan lähimaastoa tauntaunillaan luullen sitä meteoriitiksi ja hän lähti tutkimaan asiaa, mutta joutui matkalla wampan hyökkäyksen kohteeksi ja hänet raahattiin tämän luolaan ennen kuin hän ehti tutkia törmääjää tarkemmin. Han Solo onnistui lopulta pelastamaan Luken huolimatta tovereidensa huolesta.[2]

Myöhemmin Solo ja Chewbacca lähtivät tutkimaan Skywalkerin löytämää johtolankaa ja he pääsivät selville Imperiumin luotaindroidista. Kun se huomasi heidät Solo yritti tuhota sen, mutta se käynnisti itsetuhon. Droidin löytöjen perusteella Executorin miehistö pääsi selville kapinallistukikohdasta Hothissa ja vaikka amiraali Kendel Ozzel luuli sen asukkaita vain salakuljettajiksi, Darth Vader määräsi laivaston hyökkäämään planeetalle.[2]

Taistelu[muokkaa]

Valmistelu[muokkaa]

Valmistautukaa laskemaan maajoukkomme heidän energiakenttänsä sisäpuolelle ja aseta laivue sitten niin, ettei mikään poistu aurinkokunnasta. Te olette nyt komennossa, amiraali Piett.
―Darth Vader Firmus Piettille teloittaessaan Kendel Ozzelin[lähde]

Kenraali Carlist Rieekan ymmärsi oikein, että droidi oli Imperiumin lähettämä ja määräsi Echo-tukikohdan evakuoitavaksi välittömästi. Hän määräsi teknikkoja nostamaan suojakilvet maksimiteholle minimoidakseen kiertoratapommituksien vahingot. Prinsessa Leia Organa ohjeisti kapinallisia pakenemaan ryhmittäin Imperiumin saarron välttääkseen, ja kohtaamaan sitten uudelleen sovitussa kohtaamispaikassa. Välittömästi kapinallistukikohta täyttyi liikkeestä taistelutoimintaan osallistumattoman väen pakkautuessa rahtialuksiin ja kapinallisten käyttämät tauntaunit vapautettiin takaisin luontoon. Yleishälytys pärähti päälle merkiksi Imperiumin hyökkäyksessä samalla kun aliavaruushälytys lähetettiin aurinkokuntaan saapuville uusia värvättyjä kuljettaville aluksille kehoituksena välttää aurinkokuntaa.[2][8]

Kun Darth Vaderin laivue saapui aurinkokuntaan hän sai selville, että kapinalliset olivat tietoisia hänen suunnittelemastaan väijytyksestä, eikä tilannetta auttanut se, että Ozzelin tähtituhoaja poistui valonnopeudesta liian lähellä aurinkokuntaa. Vader teloitti typerästi toimineen Ozzelin kuristusvoimalla, ylensi kapteeni Firmus Piettin amiraaliksi ja antoi vastuun hyökkäyksestä hänelle.[2]

Imperiumin hyökkäys[muokkaa]

Kapinaliiton T-47:t viivyttävät AT-AT -talsijoita.

Echo-tukikohdan ionikanuunan ammuksen osuma aiheutti sen, että ensimmäinen tähtituhoaja meni toimintakelvottomaksi ja ensimmäinen kuljetusalus hävittäjäsaattueineen pääsi turvallisesti pakoon. Imperiumi onnistui kuitenkin suorittamaan maihinnousun Hothiin Moorshin moreenikentän alueelle. Kenraali Maximillian Veersin johtamat Imperiumin AT-AT:ista, AT-ST:istä sekä kylmähyökkäyssotilaista koostuneet joukot kukistivat nopeasti Echo-tukikohta 3-T-8:ssa olleet kapinallistiedustelijat jatkaen marssiaan kohti päätukikohtaa.[13]

Kapinallisjoukot yrittivät pitää linjan Imperiumin talsijoita vastaan vasta kaivetuissa juoksuhaudoissa DF.9-jalkaväentorjuntatykkien sekä 1.4 FD P-Tower -lasertykkien keskitetyllä tulella, mutta onnistuminen oli heikkoa talsijoiden lähes läpäisemättömän panssarin takia. Luke Skywalkerin ja Wedge Antillesin johtama Konnalentue onnistui kuitenkin viivyttämään Imperiumin joukkojen etenemistä T-47 -ilmakiitureillaan. Antilles, ampujansa Wes Jansonin avulla, onnistui kaatamaan AT-AT:n kiiturinsa hinauskaapelilla. Eräs talsija sai kuitenkin osuman Skywalkerin kiituriin tappaen hänen ampujansa Dak Ralterin jättäen hänet jumiin maahan hänen aluksensa tehtyä pakkolaskun ja jäätyä talsijan jalan alle. Skywalker onnistui nousemaan läheiseen AT-AT -talsijaan vetokaapelinsa avulla ja onnistui tuhoamaan sen valosapeliaan ja lämpöräjähdettä käyttäen.[2]

Yrityksestä huolimatta kapinalliset eivät saaneet keisarillisten etenemistä kuitenkaan pysäytettyä. Monet kapinallisten kiinteistä tykkitorneista tuhottiin nopeasti ja sotilaat joutuivat vetäytymään nopeasti takaisin Echo-tukikohtaan. Päästyään tulitusetäisyydelle Veers onnistui tuhoamaan sen ja tukikohta jäi kiertoratapommituksen armoille.[2]

Rynnäkkö tukikohtaan[muokkaa]

Imperiumin joukot ovat tunkeutuneet tukikohtaan! Imperiumin joukot ovat tunk—
―Kapinallissotilas[lähde]

Solo ja Chewbacca olivat kumpikin suunnittelemassa lähtöä ennen Imperiumin hyökkäystä päästäkseen maksamaan velkansa rikollisherra Jabballe, mutta he jäivät jumiin prinsessa Organan, C-3PO:n sekä R2-D2:n kanssa pommitusten alettua. Suojakilpien tuhouduttua lumisotilaat onnistuivat helposti murtautumaan tukikohtaan ja Organa määräsi tukikohdan lopunkin väen evakuoitavaksi välittömästi. Monet selviytyjät pääsivät turvallisesti pakoon, vaikka useita TIE/LN-tähtihävittäjiä olikin jo saapunut planeetan ilmakehään. Samaan aikaan keisarilliset joukot valtasivat tukikohdan. Osa tunkeutujista sai surmansa huoneessa, missä kapinalliset olivat pitäneet planeetan alkuperäiskansaa, wampoja.[2][12]

Darth Vader, joka oli myös saapunut Echo-tukikohtaan suojakilpien romahdettua haluten henkilökohtaisesti huolehtia Organasta ja muista ongelmien aiheuttajista ja hän suuntasi hangaariin, missä Millennium Falcon oli yhä huollettavana. Vaikka vahinkojen korjaaminen oli vielä kesken eikä alus voinut käynnistyä välittömästi, Solo viivytti lähestyvien sotilaiden lähestymistä aluksen lasertykeillä. Falcon onnistui lähtemään juuri, kun Vader saapui hangaariin.[2]

Kapinallisten vetäytyminen[muokkaa]

Vastoin odotuksia suurin osa Hothissa selviytyneistä kapinallissotilaista onnistui pääsemään turvallisesti pakoon, vaikka Kapinaliitto hajaantuikin väliaikaisesti monien johtajien joutuessa eroon joukoistaan. Luke Skywalker onnistui pääsemään takaisin Echo-tukikohtaan ennen sen tuhoutumista ja hän jätti planeetan X-siipisellään. Hän päätti olla menemättä kohtaamispaikkaan, vaan Obi-Wan Kenobin pyynnöstä lähti etsimään Yodaa. Samaan aikaan Solon mukana ollut seurue ei päässyt siirtymään valonnopeuteen moottorivian vuoksi, vaan he joutuivat väistelemään Imperiumin hyökkäystä muilla keinoilla.[2]

Seuraukset[muokkaa]

Tappio Hothissa oli raskas isku Kapinaliitolle. Jäljelle jääneet joukot hajaantuivat ja taistelumoraali laski merkittävästi. Kuitenkin murskatappiosta huolimatta kapinaliike jatkoi edelleen taisteluaan Imperiumin joukkoja vastaan. Vaikka Solo myöhemmin jäikin Boba Fettin vangiksi Skywalker, Organa, Chewbacca, R2-D2 ja C-3PO onnistuivat lopulta pääsemään takaisin yhteen kapinallislaivueen kanssa uuden liittolaisen, Lando Calrissianin, kanssa.[2] Imperiumin taktikot tutkivat, miten kapinalliset onnistuivat pakenemaan kärsien niin vähäisillä vahingolla aiheuttaen kuitenkin paljon tuhoa. Kapinalliset joutuivat myös jättämään paljon materiaalia ja lumikiitureita pikaisen paon takia. Vaikka kapinallisten aseet olivatkin lähes yhtä tehokkaita Imperiumin käyttämien taisteluvälineiden kanssa, jalkamiesten heikko panssarointi oli kapinallisten suuri ongelma. Kapinaliitto perusti lopulta uuden tukikohdan vielä kaukaisemmalle planeetta 5251977:lle galaktisen sisällissodan jatkuessa edelleen.[8]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

Galaktinen sisällissota
Galaktinen aikajana

Edellinen: Lothalin kansannousu · Jedipuhdistus

Seuraava: Amaxinen soturikriisi

Galaktisen sisällissodan taistelut
0 eYt Scarif · Tatooine (I) · Kuolemantähti · Yavin
0 jYt Taanab · Alderaanin selviytyjät · Giju · Llanic · Denon · Pasher
Devaron · Cymoon 1 · Tatooine (II) · Monsua Nebula · Nar Shaddaa
Vrogas Vas · Coruscant (I) · Vankila Sunspot · Haamukuu
Harbinger · Tureen VII
1 jYt Vetäytyminen Keskikehällä (Haidoral Prime · Coyerti · Chonsettan aurinkokunta) · Redhurnen aurinkokunta
3 jYt Kapinallislaivasto · Hoth (I) · Pilvikaupunki (I) · Pilvikaupunki (II) · Operaatio Ringbreaker (Mardoma III · Obumubo · Najan-Rovi · Nakaia · Naator
Xagobah · Kuliquon vyöhyke) · Inyusu Tor · Operaatio Keltainen kuu
4 jYt Hudallan aurinkokunta · Tatooine (III) · Endor (I) · Coruscant (II) · Coruscant (III) · Endor (II) · Cawa City · Operaatio Kekäle (Naboo) · Tayron
Rautasaarto (Anoat (I) · The Crypt · Mataou · Hoth (II) · Anoat (II))
Malastare · Akiva (I) · Naalol · Geonosis · Uyter · Sevarcos · Akiva (II) · Bespin
5 jYt Vetine · Hyborean kuu · Nag Ubdur · Arkanis · Kuat · Kashyyyk
Chandrila · Naboon piiritykset · Jakku
Liittyvät aiheet ja artikkelit
Dragon Void Run · Galaktinen Imperiumi · Hutt Clan · Jedit · Kapina · Pidätykset Zeitooinessa
Kapinaliitto · Sithit · Uusi tasavalta · Kuolemantähti · Kuolemantähti II
Imperiumin senaatin hajottaminen · Alderaanin tuho · Kuninkaallinen palkintojenjakoseremonia · Anakin Skywalkerin hautajaiset · Vapaudenpäivä · Imperiumin ja Tasavallan rauhanneuvottelut · Galaktinen rauhansopimus
  [Lähde]