Jakkun taistelu

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 22. toukokuuta 2019
Fighters in formation.jpg

Sisältöä näkyvissä! Lost Stars–luokkaa.

On huomattu, että osa tästä artikkelista ei enää ole ajan tasalla, ja se tarvitsee uutta tietoa.

Kun artikkeli on mielestäsi päivitetty, voit poistaa tämän viestin.

[+/–]
Me suuntaamme kohti laajaa pattitilannetta kapinallisia vastaan. Me sitoutamme suuren osan laivastoa, ja jos kirottu Kapinaliitto haluaa pitää sektorin, heidän on tehtävä sama. Tämä tulee olemaan suurin taistelu sitten Endorin.
Suurmoffi Randd[lähde]

Jakkun taistelu tapahtui hieman yli vuosi Endorin taistelun jälkeen Uuden tasavallan ja Galaktisen Imperiumin joukkojen välillä.

Ennen taistelua[muokkaa]

Tässä meillä on Jakkun aavikkoplaneetta—arvoton itsessään, mutta kohta ikuista historiaa paikkana, jossa Imperiumi voitti kapinalliset lopullisesti.
―Randd Jakkun taistelua suunnitellessa[lähde]

Endorin taistelussa Galaktinen Imperiumi heikkeni merkittävästi kun Kapinaliitto onnistui tuhoamaan sen pelätyn taisteluaseman, Kuolemantähti II:n. Ennen sen tuhoamista Luke Skywalkergalaksin viimeinen jediritari—käänsi isänsä, sihtlordi Darth Vaderin, pois Voiman pimeältä puolelta. Vader, joka oli taas jedi Anakin Skywalker, heitti Darth Sidiousin, entisen sithmestarinsa ja Uuden järjestyksen galaktisen keisarin, alas Kuolemantähden reaktoriytimeen, jossa hän kuoli. Kapinalliset juhlivat voittoaan Endorin kuussa, uskoen sodan olevan ohi. Siltikin Kapinaliitto, jaka oli nyt kilpaileva galaktinen hallitus Uusi tasavalta, jouti edelleen verisiin taisteluihin Imperiumin viimeisiä joukkoja vastaan aseman tuhoutumista seuranneena vuotena.[6]

Taistelu[muokkaa]

Törmännyt tähtituhoaja Jakkussa

Jakkun taistelu tapahtui vuoden ja neljä päivää Endorin taistelun jälkeen Uuden tasavallan ja Galaktisen Imperiumin välillä. Kapinallisten yrittäessä vallata galaktisen sodan kriittistä sektoria, Imperiumi oli valmiina ja suuren osan nyt heikosta laivastostaan taistelemaan kapinallisia vastaan planeetan hallinnasta. Koska Imperiumi hallitsi monia galaksin suuria telakoita, Tasavallan joukot suunnittelivat rohkean liikkeen Imperial-luokan tähtituhoaja Inflictorin valtaamiseksi, lähettäen Thane Kyrellin ja muita entisiä keisarillisia alukseen tuhoamaan sen hyperajon ja itsetuhomekanismin, koska he tunsivat tähtituhoajat. Taistelun taktinen etu oli alusta asti Imperiumilla, mutta se kääntyi pian murskatappioksi, kun Uuden tasavallan sotilaat rynnäköivät Imperiumin keskitettyihin sijanteihin useista suunnista samanaikaisesti sekä maassa että avaruudessa. Koska Imperiumilla ei enä ollut samanlaista sotaetua kuin Endoria edeltävinä vuosina, huonot taktiikat ja johtajuus söivät Imperiumin voittoa. Lopulta Uuden tasavallan sotilaiden noustessa tähtituhoaja Inflictoriin kiertoradalla, kapteeni Ciena Ree, aluksen komentaja, yritti aktivoida aluksen itsetuhon, vain huomatakseen, että viholliset olivat hajottaneet sen. Koska muutakaan vaihtoehtoa ei ollut, ja hän huomasi tavan jättää Imperiumi valaansa noudattaen, Ree määräsi miehistönsä evakuoinnin ja romutti alkuksen törmäämällä tähtituhoajalla Jakkun pintaan, aiheuttaen paineaaltoja ympäri planeettaa. Kuitenkin ennen törmäystä kapinallinen Thane Kyrell tyrmäsi Reen ja onnistui kantamaan hänet pakokapseliin ennen Inflictorin törmäystä, tuoden kapteenin, ja ihmeellisesti entisern rakastajansa, Tasavallan vangiksi. Taistelu päättyi Imperiumin selvään tappioon.[3]

Seuraukset[muokkaa]

Jakkun taistelun jälkeisenä kuukautena Imperiumi ei ole yrittänyt enää laajamittaisia hyökkäyksiä. Lähteiden mukaan kaikki Keskusmaailmojen ja Sisäkehän alueilla olevat keisarilliset alukset pysyvät sopimuksen mukaisten rajojen sisällä. Muutama väliaikaisen senaatin merkittävä jäsen on spekuloinut, että Uuden tasavallan sota Imperiumin jäänteitä vastaan on viimeinkin lopussa ja pysyvä antautuminen voi olla välitön. Kuitenkin tämänpäiväisessä puheessaan kansleri varoitti, että kaikkien planeettojen tulee pysyä korkeassa hälytysvalmiudessa, ja että Uuden tasavallan tähtilaivaston tulee pysyä sotakannalla tulevaisuutta varten.
―Uuden tasavallan uutishologrammi[lähde]
Tuhoutunut tähtituhoja Inflictor noin 30 vuotta taistelun jälkeen

Kuukausi taistelun jälkeen Imperiumi ei yrittänyt aloittaa suuria hyökkäyksiä Uutta tasavaltaa vastaan. Lopulta uupunut Imperiumi neuvotteli sopimuksen Uuden tasavallan kanssa, pakottaen Imperiumin alukset Keskusmaailmojen ja Sisäkehän alueilla pysyttelemään määritettyjen rajojen sisällä. Kun sopimus oli neuvoteltu, muutamat jälleenperustetun Galaktisen senaatin jäsenet uskoivat, että Uuden tasavallan sota Imperiumia vastaan läheni loppuaan ja että Imperiumin antautuminen oli tapahtumassa.[3]

Noin kolmekymmentä vuotta myöhemmin Jakkun aavikko oli edelleen täynnä taistelun romua, pudonnut tähtihtuhoaja Inflictor ja ainakin yksi X-siipinen olivat melkein kokonaisia. Rey, naispuolinen ihmiskeräilijä, ajoi vanhan taistelukentän läpi kiituripyörällään. Jonkin aikaa myöhemmin Millennium Falcon ja useat Ensimmäisen ritarikunnan TIE-hävittäjät olivat osallisina yhteenotossa romujen yläpuolella.[2]

Kulissien takana[muokkaa]

Jakkun taistelu esiintyi ensimmäisen kerran romaanissa Lost Stars, mutta se nähdään myös pelissä Star Wars Battlefront ilmaisena ladattavana kenttänä, joka julkaistaan 8. joulukuuta 2015, kaksi viikkoa ennen Tähtien sota: Episodi VII – The Force Awakensin julkaisua. Pelin ennakkotilaajat saavat DLC:n viikkoa aiemmin 1. joulukuuta 2015.

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

Galaktinen sisällissota
Galaktinen aikajana

Edellinen: Lothalin kansannousu · Jedipuhdistus

Seuraava: Amaxinen soturikriisi

Galaktisen sisällissodan taistelut
0 eYt Scarif · Tatooine (I) · Kuolemantähti · Yavin
0 jYt Taanab · Alderaanin selviytyjät · Giju · Llanic · Denon · Pasher
Devaron · Cymoon 1 · Tatooine (II) · Monsua Nebula · Nar Shaddaa
Vrogas Vas · Coruscant (I) · Vankila Sunspot · Haamukuu
Harbinger · Tureen VII
1 jYt Vetäytyminen Keskikehällä (Haidoral Prime · Coyerti · Chonsettan aurinkokunta) · Redhurnen aurinkokunta
3 jYt Kapinallislaivasto · Hoth (I) · Pilvikaupunki (I) · Pilvikaupunki (II) · Operaatio Ringbreaker (Mardoma III · Obumubo · Najan-Rovi · Nakaia · Naator
Xagobah · Kuliquon vyöhyke) · Inyusu Tor · Operaatio Keltainen kuu
4 jYt Hudallan aurinkokunta · Tatooine (III) · Endor (I) · Coruscant (II) · Coruscant (III) · Endor (II) · Cawa City · Operaatio Kekäle (Naboo) · Tayron
Rautasaarto (Anoat (I) · The Crypt · Mataou · Hoth (II) · Anoat (II))
Malastare · Akiva (I) · Naalol · Geonosis · Uyter · Sevarcos · Akiva (II) · Bespin
5 jYt Vetine · Hyborean kuu · Nag Ubdur · Arkanis · Kuat · Kashyyyk
Chandrila · Naboon piiritykset · Jakku
Liittyvät aiheet ja artikkelit
Dragon Void Run · Galaktinen Imperiumi · Hutt Clan · Jedit · Kapina · Pidätykset Zeitooinessa
Kapinaliitto · Sithit · Uusi tasavalta · Kuolemantähti · Kuolemantähti II
Imperiumin senaatin hajottaminen · Alderaanin tuho · Kuninkaallinen palkintojenjakoseremonia · Anakin Skywalkerin hautajaiset · Vapaudenpäivä · Imperiumin ja Tasavallan rauhanneuvottelut · Galaktinen rauhansopimus
  [Lähde]