The Mandalorian

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 13. joulukuuta 2018
Loikkaa:valikkoon, hakuun
YodaPrognosticating-ESBHD.jpg

Vaikea nähdä. Aina liikkeessä on tulevaisuus.

Tämä sivu sisältää tietoa vahvistetusta tulevasta televisiosarjasta.

Sivun sisältö voi muuttua suuresti julkaisun lähestyessä ja uuden tiedon tullessa saataville.

[+/–]
The Mandalorian First Look.jpg
The Mandalorian
Tuotantotiedot
Formaatti

Näytelty[1]

Kanava(t)

Disney+[1]

Tekijöiden tiedot
Käsikirjoittaja(t)

Jon Favreau[2]

Ohjaaja(t)
Vastaava(t) tuottaja(t)
Kronologiset tiedot
Aikajana

7 jYt[4]

'Tähtien sota' on suuri maailma, ja Disneyn uusi suoratoistopalvelu antaa mahdollisuuden kertoa tarinoita, jotka jatkuvat usean jakson ajan.
―Jon Favreau sähköpostissa The New York Timesille[lähde]

The Mandalorian[5] on näytelty Tähtien sota -televisiosarja, jota Lucasfilm kehittää parhaillaan. Se on määrä lähettää Disney+:ssa, jonka on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2019 loppuun mennessä. Jon Favreau on sarjan käsikirjoittaja ja vastaava tuottaja.[2] Tuotanto alkoi lokakuussa 2018. Ohjaajia ovat Dave Filoni, joka ohjaa ensimmäisen jakson, sekä Deborah Chow, Rick Famuyiwa, Bryce Dallas Howard ja Taika Waititi.[3]

Juonitiivistelmä[muokkaa]

Jango ja Boba Fettin tarinoiden jälkeen uusi soturi ilmaantuu Tähtien sodan universumiin. The Mandalorian tapahtuu Imperiumin tuhon jälkeen ja ennen Ensimmäisen ritarikunnan nousua. Seuraamme yksinäisen asemiehen koettelemuksia galaksin syrjäseuduilla kaukana Uuden tasavallan määräysvallasta....[5]

Kehitys[muokkaa]

Disneyn toimitusjohtaja Robert Iger kertoi sarjasta ensimmäistä kertaa Disneyn puhelinosavuosikatsauksessa 9. marraskuuta 2017.[1] 10. toukokuuta 2018 Anthony Carboni haastatteli Jon Favreauta Solo: A Star Wars Storyn ensi-illassa ja Favreau kertoi, hän oli kirjoittanut puolet tulevan näytellyn Tähtien sota -televisiosarjan tuotantokaudesta.[6] Haastattelussa Nerdistin Dan Caseyn kanssa ensi-illassa Favreau vahvisti, että sarja tapahtuu seitsemän vuotta Yavinin taistelun jälkeen ja siinä esiintyy täysin uudet hahmot. Favreau paljasti myös, että ennen työn saamista hän oli tehnyt neljä käsikirjoitusta näyttääkseen Lucasfilmille, millainen sarjasta tulisi.[4]

6. elokuuta 2018 The New York Times raportoi Disney+:sta, Disneyn uudesta suoratoistopalvelusta, ja ilmoitti, että Favreaun tuottama Tähtien sota -televisiosarja maksaa noin 100 miljoonaa dollaria kymmeneltä jaksolta. Sähköpostissaan The New York Timesille Favreau kertoi, että Disneyn suoratoistopalvelu antaa mahdollisuuden kertoa tarinoita, jotka jatkuvat useamman jakson ajan.[7]

Tuotannon aikana Favreau jakoi tuotantokuvia Instagram-tilillään.[8] Tähtien sodan luoja George Lucas vieraili lavasteissa tuotannon aikana osana Favreaun syntymäpäiväyllätystä.[9] Sarjaa kuvatessa Manhattan Beachissa Kaliforniassa tarvikkeita varastettiin, mikä johti poliisin tutkintaan.[10][11]

26. lokakuuta 2018 kerrottiin, että huhuttu Boba Fettiin keskittyvä elokuva oli peruttu ja Lucasfilm keskittyy sen sijaan The Mandalorianiin.[12]

ILM avasi Lontooseen uuden osaston, ILM TV:n, työskentelemään The Mandalorianin sekä muiden projektien parissa.[13]

13. marraskuuta 2018 Pedro Pascalin kerrottiin neuvottelevan sarjan pääosan esittämisestä.[14] Seuraavana päivänä Gina Caranon ilmoitettiin liittyneen näyttelijäryhmään.[15]

Esiintymiset[muokkaa]

Tyypin mukaan [+/–]

Näyttelijät Tuotantoryhmä

Tuotantoryhmä

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,0 1,1 1,2 Littleton, Cynthia (2017-11-09). New ‘Star Wars’ Trilogy in Works With Rian Johnson, TV Series Also Coming to Disney Streaming Service. Variety. Arkistoitu alkuperäisestä 9. marraskuuta 2017. Haettu 9. marraskuuta 2017.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 StarWars.com Jon Favreau to Executive Produce and Write Live-Action Star Wars Series StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 3,13 3,14 3,15 3,16 3,17 3,18 3,19 3,20 3,21 3,22 StarWars.com The Mandalorian First Image, Directors Revealed StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  4. 4,0 4,1 4,2 Marnell, Blair (May 11, 2018). Exclusive Details on Jon Favreau's STAR WARS TV Series. nerdist.com.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 FacebookIcon.png Jon Favreau announces "The Mandalorian". Jon Favreau (3. lokakuuta 2018, 4:17 pm). "#StarWars #TheMandalorian" (kuvakaappaus)
  6. SWYTlogo.png Live From the Red Carpet of Solo: A Star Wars Story! virallisella Tähtien sodan YouTube-kanavalla
  7. Barnes, Brooks. Disney’s Streaming Service Starts to Come Into Focus. The New York Times. Arkistoitu alkuperäisestä 6. elokuuta 2018. Haettu 6. elokuuta 2018.
  8. StarWars.com Jon Favreau's Behind-The-Scenes Photos from the Set of The Mandalorian StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  9. InstagramIcon.png The Mandalorian. Jon Favreau (19. lokakuuta 2018). Haettu 20. lokakuuta 2018.
  10. Walters, Mike; Steiner, Erica (October 24, 2018). Police Investigating Theft on Set of 'Star Wars' New Series 'The Mandalorian'. theblast.com.
  11. Parker, Ryan (October 25, 2018). Grand Theft Investigated at Studio Hosting Star Wars TV Show 'The Mandalorian'. The Hollywood Reporter. hollywoodreporter.com.
  12. Holmes, Adam (October 26, 2018). The Boba Fett Movie Isn't Happening Anymore. Haettu 26. lokakuuta 2018.
  13. INDUSTRIAL LIGHT & MAGIC LAUNCHES ‘ILM TV’. ilm.com. Haettu 7. marraskuuta 2018.
  14. Lussier, Germain (November 13, 2018). The Mandalorian Picks Up Game of Thrones' Pedro Pascal as Its Lead. Haettu 13. marraskuuta 2018.
  15. Otterson, Joe (2018-11-14). Gina Carano Joins ‘Star Wars’ Series ‘The Mandalorian’. Variety. Haettu 14. marraskuuta 2018.

Aiheesta muualla[muokkaa]

StarWarsOpeningLogo.svg
Episodit
I: Pimeä uhka · II: Kloonien hyökkäys · III: Sithin kosto
IV: Uusi toivo · V: Imperiumin vastaisku · VI: Jedin paluu
VII: The Force Awakens · VIII: The Last Jedi · IX
Spinoff-elokuvat
Kaanon:
The Clone Wars · Rogue One · Solo · Nimeämätön elokuva
Nimeämätön trilogia · Nimeämätön elokuvasarja
Legends:
Holiday Special · Ewokien taistelu · Taistelu Endorista
Televisiosarjat
Kaanon:
The Clone Wars · Rebels · Forces of Destiny · Resistance
The Mandalorian
Legends:
Droids · Ewoks · Clone Wars
Muut:
Underworld
Muu media
Audio dramas · Kirjat · Sarjakuvat · Pelit
Multimediaprojektit · Parodiat · Roolipelit
[+/–] [muokkaa]