Maul

Loikkaa:valikkoon, hakuun
Tämä on artikkelin kaanonversio.  Paina tästä lukeaksesi artikkelin Legends-versiota. 
Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]
Tämä artikkeli kertoo sithlordista. Saatat olla etsimässä muita merkityksiä.
Maul SASWS Forbes Promo HS.png
Maul
Elämäkerralliset tiedot
Kotiplaneetta

Dathomir[1]

Kuollut

2 eYt,[2] Tatooine[3]

Ruumiilliset tiedot
Laji

Dathomirilainen[1] zabrak[4]

Silmien väri

Keltainen ja punainen[5]

Ihon väri

Punainen (mustat tatuoinnit)[5]

Kyborgiset muutokset
  • Kuusijalkainen laite (aiemmin)[6]
  • Kaksi kyberneettistä jalkaa[7]
Kronologiset ja poliittiset tiedot

Liittoutuma(t)
Mestarit

Darth Sidious[5]

Oppilaat

Savage Opress[11]

Olin aikoinaan galaksin voimakkaimman olennon oppilas. Kohtaloni oli olla… jotain paljon suurempaa.
―Darth Maul[lähde]

Maul, joka tunnettiin aiemmin Darth Maulina, oli Voimalle herkkä miespuolinen dathomirilainen zabrak, joka eli Galaktisen Tasavallan viimeisinä vuosina ja seuranneena Galaktisen Imperiumin valtakaudella. Maul oli Yönsisarten äiti Talzinin poika, jonka sithlordi Darth Sidious otti nuorena ensimmäiseksi sithoppilaakseen ja nimesi Darth Mauliksi. Koulutuksensa aikana Maul kasvoi vahvaksi Voiman pimeällä puolella ja hänestä tuli taitava valosapelitaistelija sekä salamurhaaja, joka halusi innolla paljastaa sithien selviytymisen jediritarikunnalle. Vuonna 32 eYt Naboon kriisin aikaan Maul kohtasi jedimestari Qui-Gon Jinnin ja padawan Obi-Wan Kenobin. Vaikka hän onnistui tappamaan Jinnin, hänen oppilaansa voitti Maulin ja jätti sithlordin kuolemaan. Maulin tappion ja ilmeisen kuoleman seurauksena Sidious korvasi hänet kreivi Dookulla, Jinnin jedimestarilla, joka otti sithnimen Darth Tyranus.

Kenobia kohtaan tuntemansa vihan ruokkimana Maul selvisi ja rakensi itsensä kyborgiksi, mutta kokemus hänen tappiostaan sai hänet myös hulluksi. Häntä luultiin kuolleeksi vuosikymmenen ajan, kunnes hänen veljensä Savage Opress löysi Maulin ja vakautti hänen mielensä äiti Talzinin avustuksella. Tuohon aikaan galaksissa käytin kloonisotia, joissa jedien johtama Tasavallan klooniarmeija taisteli Itsenäisten aurinkokuntien konfederaation droidiarmeijaa vastaan, kuten Maulin entinen sithmestari oli suunnitellut. Maul ajatteli, että hänet oli petoksella poistettu paikaltaan galaksin historiassa ja ryhtyi henkilökohtaiselle kostoretkelle Kenobia vastaan, jota hän syytti kohtalostaan. Hän myös käytti galaktista konfliktia mahdollisuutena muodostaa oma rikollisimperiuminsa, Varjokollektiivi, useilla liittoutumilla, joihin kuuluivat Pyke-syndikaatti, Musta aurinko ja Kuolonkaarti. Heidän yhteiset resurssinsa antoivat Maulille mahdollisuuden syrjäyttää uudet mandalorialaiset ja asettaa nukkehallitus Mandaloreen. Kuitenkin valtansa kasvaessa Maulista tuli uhka Sidiousin omille tulevaisuuden suunnitelmille. Musta valtias kohtasi Maulin henkilökohtaisesti ja tapettuaan Opressin, Sidious ilmoitti entiselle oppilaalleen, että hän ei enää ollut sith Kahden säännön vuoksi. Huolimatta Maulin yrityksestä kostaa veljensä kuolema Sidious päihitti hänet Voiman hallinnallaan.

Kloonisotien viimeisinä päivänä Maul pakeni Sidiousilta ja palasi lopulta Mandaloreeen, jossa entinen padawan Ahsoka Tano ja kloonisotilaiden armeija syrjäyttivät hänet. Maul kuitenkin selvisi sodasta ja jatkoi oman imperiuminsa rakentamista rikoslordina sekä Crimson Dawnin salaisena johtajana. Hän päätyi myöhemmin planeetta Malachoriin, jossa hän toivoi tuhoavansa sithit sithtemppelissä olevalla superaseella. Maulin suunnitelman estivät jedit Kanan Jarrus ja Ezra Bridger, joista jälkimmäisen Maul toivoi muokkaavansa omaksi oppilaakseen. Paettuaan Malachorista Maul yritti houkutella Bridgeriä pimeälle puolelle, kunnes hän sai lopulta tietää, että Kenobi oli edelleen hengissä käskystä 66 ja jedipuhdistuksesta huolimatta. Toivoa ja tarkoitusta hakiessaan Maul etsi Kenobia Tatooinesta, jossa hän oli ensimmäisen kerran esittäytynyt jedeille. Kenobi voitti hänet lyhyessä valosapelitaistelussa, leikaten Maulin valosapelin kahtia. Tämä päätti lopulta Maulin kymmenvuotisen kostoretken, sillä hän tajusi ettei pystyisi voittamaan. Maul kuoli vuonna 2 eYt—pari vuotta ennen Galaktisen sisällissodan alkua—tietäen, että Kenobi suojasi Luke Skywalker, saaden hieman rauhaa ajatuksesta, että sithien loppu oli lähellä, ja siten hänen kostonsa toteutuisi.

Esiintymiset[muokkaa]

Kaanonittomat esiintymiset[muokkaa]

Lähte[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,0 1,1 1,2 Encyclopedia-Logo.jpg Darth Maul Encyclopediassa (linkki ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)
  2. Jakso "Twin Suns" tapahtuu jakson Star Wars Rebels: Askelia varjoihin jälkeen, joka on ensimmäinen tunnettu jakso toisena vuotena ennen Yavinin taistelua. Siten voidaan päätellä, että tämä tapahtuma on toisena vuotena ennen Yavinin taistelua.
  3. Rebels-mini-logo.png Star Wars Rebels – ”Twin Suns
  4. Encyclopedia-Logo.jpg Dathomir Encyclopediassa (linkki ei enää käytössä; linkki varmuuskopioon)
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 5,4 5,5 5,6 Tähtien sota: Episodi I – Pimeä uhka
  6. TCW mini logo.jpg Star Wars: The Clone Wars – ”Brothers
  7. TCW mini logo.jpg Star Wars: The Clone Wars – ”Revenge
  8. Darth Maul, Part II
  9. 9,0 9,1 TCW mini logo.jpg Star Wars: The Clone Wars – ”Eminence
  10. Solo: A Star Wars Story
  11. TCW mini logo.jpg Star Wars: The Clone Wars – ”Revival
  12. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä maul-marvel-mini-1 ei löytynyt
  13. Tähtien sota: Episodi II – Kloonien hyökkäys
  14. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä AEYNTK ei löytynyt
  15. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä Episode III ei löytynyt
  16. 16,0 16,1 Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä Monster ei löytynyt
  17. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; viitettä The Lawless ei löytynyt

Aiheesta muualla[muokkaa]