Solo: A Star Wars Story

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 19. tammikuuta 2018
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Obiwanarchives.jpg

Ehkä arkistot ovat epätäydelliset.

Tämä artikkeli, käännös tai niiden osa on vasta keskeneräinen, ja sitä ei ole saatettu loppuun.

Koska artikkeli on kesken, kaikenlainen apu sen parantamiseksi on tervetullutta.

[+/–]
YodaPrognosticating-ESBHD.jpg

Vaikea nähdä. Aina liikkeessä on tulevaisuus.

Tämä sivu sisältää tietoa vahvistetusta tulevasta elokuvasta.

Sivun sisältö voi muuttua suuresti julkaisun lähestyessä ja uuden tiedon tullessa saataville.

[+/–]
SoloLogo.png
Solo: A Star Wars Story
Tekijöiden tiedot
Ohjaaja(t)
Tuottaja(t)
Käsikirjoittaja(t)
Pääosissa
Musiikki
Tuotannolliset tiedot
Esittäjä

Walt Disney Studios Motion Pictures

Ilmestymispäivä

25. toukokuuta 2018[2]

Kronologiset tiedot
Aikajana

Kun Han Solo on 18–24-vuotias[10]

Edeltäjä

Tähtien sota: Episodi III – Sithin kosto

Seuraaja

Rogue One: A Star Wars Story

Elokuvassa hän tulee olemaan nuorempi, ja hänet on kuviteltava 10 vuotta aiemmin parikymppisenä. Millainen hän oli ennen kuin hän kovettui? Ennen kuin hän kohtasi vastoinkäymisiä? Ennen kuin hänestä tuli tuntemamme kyynikko? Miten hän päätyi siihen?
Lawrence Kasdan[lähde]

Solo: A Star Wars Story on tuleva toinen erillinen Tähtien sota -elokuva ja kymmenes näytelty elokuva sarjassa. Ron Howardin ohjaaman sekä Lawrence Kasdanin ja Jon Kasdanin käsikirjoittaman elokuvan pääosassa on Alden Ehrenreich, joka esittää Han Soloa Tähtien sota: Episodi IV – Uutta toivoa edeltävinä vuosina. Donald Glover esittää Lando Calrissiania ja Joonas Suotamo esittää Chewbaccaa. Woody Harrelson, Emilia Clarke, Thandie Newton ja Phoebe Waller-Bridge ovat myös rooleissa.

Han Solosta kertovasta elokuvasta tiedotettiin ensimmäisen kerran 2015. Samalla Christopher Millerin ja Phil Lordin ilmoitettiin ohjaavan elokuvan. Pääkuvaukset alkoivat tammikuussa 2017, minkä jälkeen ohjaajilla ja studiolla alkoi olla luovia erimielisyyksiä. Monet mediat uutisoivat, että Millerin ja Lordin improvisoiva tyyli oli ristiriidassa Tähtien sodan veteraanin Lawrence Kasdanin näkemyksen kanssa, ja että elokuvan tuottaja, Lucasfilmin johtaja Kathleen Kennedy, lopulta päätyi Kasdanin kannalle. 20. kesäkuuta 2017 ilmoitettiin, että Miller ja Lord oli siirretty syrjään projektista. Ron Howardin kerrottiin olevan elokuvan uusi ohjaaja 22. kesäkuuta ja hän sai tehtäväkseen suorittaa pääkuvaukset loppuun sekä tehdä tiettävästi mittavia uudelleenkuvauksia.

Ohjaajien vaihdosta huolimatta Lucasfilm on ilmoittanut, että elokuvan suunniteltu julkaisu on edelleen 25. toukokuuta 2018.

Kehitys[muokkaa]

Suunnittelu[muokkaa]

Atticon.png

Tätä osiota ei vielä ole aloitettu. Voit auttaa Jedipediaa aloittamalla sen.

Esituotanto[muokkaa]

…George oli tavallaan suunnitellut monta elokuvaa—ei pelkästään uutta trilogiaa vaan muutakin, spinoffeja ja sellaista. En ollut varma haluaisinko tehdä mitään, mutta sanoin "Voisin tehdä Han Solo -elokuvan"—koska hän on suosikkihahmoni.
―Lawrence Kasdan[lähde]

Ajatukset nuoresta Han Solosta kertovasta elokuvasta alkoivat muodostua ennen Lucasfilmin myyntiä The Walt Disney Companylle. Lokakuussa 2012 Lucasin valmistellessa yhtiönsä myyntiä Lucasfilmin johtaja Kathleen Kennedy kutsui Lawrence Kasdanin keskustelemaan hänen ja Lucasin kanssa uusista Tähtien sota -elokuvista. Kasdan muisteli, että Lucas oli jo saanut muutamia ideoita jatkotrilogiaan sekä keksinyt erilliset elokuvat. Eräs elokuvista kertoi nuoresta Han Solosta ennen Uutta toivoa. Kasdan ei aluksi halunnut olla mukana uusissa elokuvissa, mutta hän päätti tehdä Han Solo -elokuvan, koska Solo oli hänen suosikkihahmonsa. Häntä pyydettiin myös mukaan konsultoimaan Tähtien sota: Episodi VII – The Force Awakens -elokuvaprojektiin, jonka hän lopulta päätyi käsikirjoittamaan yhdessä J.J. Abramsin ja Michael Arndtin kanssa.[11]

Kasdanin elokuvasta ilmoitettiin ensi kerran 5. helmikuuta 2013. Tiedotteessa kerrottiin, että Kasdan käsikirjoittaa yhden elokuvan ja Simon Kinberg on mukana tekemässä toista. Sijoittajille Disneyn puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Bob Iger kertoi, että Lucasfilmin alkuperäinen painopiste oli jatkotrilogia, mutta he olivat tekemässä myös erillisiä, varsinaiseen Tähtien sodan saagaan kuulumattomia elokuvia.[12] Vasta 7. heinäkuuta 2015 paljastettiin elokuvan julkaisupäivä 25. toukokuuta 2018 ja sen aihe nuoresta Han Solosta. Lisäksi kerrottiin, että elokuvan ohjaavat Christopher Miller ja Phil Lord. Jon Kasdanin, Lawrence Kasdanin pojan, kerrottiin olevan mukana käsikirjoittamassa.[2] 8. maaliskuuta 2016 Iger vahvisti, että elokuva "kertoo Han Solon ja Chewien taustatarinan".[13]

Useita tuhansia näyttelijöitä kävi koe-esiintymisissä Han Solon roolia varten,[14] kunnes Celebration Europessa 2016 vahvistettiin virallisesti, että pääroolia esittää Alden Ehrenreich.[4] Myöhemmissä tiedotteissa kerrottiin, että Donald Glover esittää Lando Calrissiania[7] ja Emilia Clarke nimeämätöntä roolia.[6]

Tuotanto[muokkaa]

Elokuvan pääosien esittäjät ja alkuperäinen ohjaajakaksikko.

Elokuvan kuvaukset alkoivat tammikuussa 2017[8] työnimellä "Star Wars: Red Cup".[15] Maaliskuun aikana kuvausryhmä oli Fuerteventurassa, Espanjassa.[16] Yksi vuoden 2017 Force for Change -kampanjan pääpalkinnoista oli rooli elokuvassa.[17]

20. kesäkuuta 2017 Lucasfilm tiedotti, että ohjaajakaksikko Phil Lord ja Christopher Miller olivat lähteneet projektista luovien erimielisyyksien takia ja uuden ohjaajan valinnasta tiedotettaisi pian.[18] Entertainment Weeklyn mukaan Lordin ja Millerin tyyli oli hyvin improvisoiva, ja Lucasfilmin päättäjien mielestä elokuva alkoi sen takia poiketa Kasdanien käsikirjoittamasta tarinasta liikaa. Lucasfilmissä uskottiin, että ongelmaan saataisi ratkaisu uudelleenotoksilla, mutta Lord ja Miller olivat kuulemma vastahakoisia luopumaan omasta näkemyksestään elokuvan suhteen. Sen seurauksena Kennedy päätti erottaa Lordin ja Millerin tuotantotiimistä.[19]

22. kesäkuuta Lucasfilm tiedotti, että Ron Howard tulisi ohjaamaan elokuvan loppuun.[1] Howard oli aiemmin ollut mukana kahdessa Lucasfilmin projektissa, näyttelijänä vuonna 1973 julkaistussa elokuvassa Svengijengi ’62 ja ohjaajana vuoden 1988 elokuvassa Willow – suuri seikkailu (jossa pääosassa oli Tähtien sota -veteraani Warwick Davis, jolla on cameo myös Solo: A Star Wars Storyssa[20]). Ilmoituksen jälkeen Howard kertoi, että oli ollut Tähtien sota -fani alusta lähtien ja kertoi olevansa "kiitollinen, että minun ääntäni pyydettiin mukaan [Tähtien sota] universumiin".[19] Michael Kenneth Williamsilla oli alun perin rooli elokuvassa, mutta hän ei päässyt uudelleenotoksiin,[3] joten Paul Bettany sai hänen roolinsa.[21]

14. lokakuuta kerrottiin, että käsikirjoittaja Jon Kasdan ja ensimmäinen avustava ohjaaja Toby Hefferman näyttelisivät elokuvassa Tagia ja Binkiä, jotka esiintyivät alun perin Dark Horse Comicsin julkaisemissa Tähtien sota -sarjakuvissa.[22]

17. lokakuuta Ron Howard vahvisti, että elokuvan tuotanto oli saatu valmiiksi, ja hän kertoi elokuvan virallisen nimen olevan Solo: A Star Wars Story.[23]

Julkaisu[muokkaa]

Solo: A Star Wars Story on suunniteltu julkaistavaksi 25. toukokuuta 2018, 41 vuotta Uuden toivon julkaisusta, jossa Harrison Ford esiintyi ensimmäisen kerran Han Solona.[2] Lordin ja Millerin potkuista huolimatta Lucasfilm on ilmoittanut, että elokuva on edelleen aikataulussa suunniteltuun julkaisupäivään.[18]

Tekijät[muokkaa]

Esiintymiset[muokkaa]

Lähteet[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]

  1. 1,0 1,1 1,2 StarWars.com Ron Howard to Assume Directorial Duties on the Untitled Han Solo Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 2,14 2,15 2,16 2,17 StarWars.com Christopher Miller and Phil Lord to Helm Han Solo Anthology Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 StarWars.com Michael Kenneth Williams Joins Young Han Solo Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  4. 4,0 4,1 4,2 StarWars.com Aldren Ehrenreich Is Han Solo StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  5. 5,0 5,1 StarWars.com Woody Harrelson Signs On for Young Han Solo Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  6. 6,0 6,1 6,2 StarWars.com Emilia Clarke Joins the Han Solo Stand-Alone Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 StarWars.com Donald Glover Cast as Young Lando Calrissian in Upcoming Han Solo Star Wars Stand-Alone Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  8. 8,00 8,01 8,02 8,03 8,04 8,05 8,06 8,07 8,08 8,09 8,10 8,11 StarWars.com Han Solo – Smuggler. Scoundrel. Hero. A New Star Wars Story Begins StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  9. 9,0 9,1 SWYTlogo.png Han Solo Movie Composer REVEALED, New Star Wars: The Last Jedi Books, and SDCC! virallisella Tähtien sodan YouTube-kanavalla
  10. Maddaus, Gene (March 23, 2017). Bob Iger Reveals 'Star Wars' Han Solo Spinoff Details, Talks Plans After 'Episode IX'. Variety. Haettu 21. kesäkuuta 2017.
  11. Rottenberg, Josh (December 3, 2015). Star Wars screenwriter Lawrence Kasdan on the past, present and future of 'Star Wars'. Los Angeles Times. Haettu 14. joulukuuta 2015.
  12. StarWars.com New Spinoff Films Set to Expand the Star Wars Galaxy StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  13. 13,0 13,1 13,2 Heine, Rachel (March 8, 2016). The STAR WARS Prequel is a Chewbacca and Han Origin Story (Report). Nerdist. Haettu 8. maaliskuuta 2016.
  14. Kroll, Justin (January 11, 2016). 'Star Wars' Han Solo Spinoff: Actor Shortlist Revealed (EXCLUSIVE). Variety. Haettu 11. tammikuuta 2016.
  15. Roberts, Dustin (January 30, 2017). The Han Solo Film Has Begun Filming!. TheForce.net. Haettu 30. tammikuuta 2017.
  16. Carera, Antonio (March 11, 2017). Disney inicia el montaje de la zona de rodaje para la película 'Star Wars'. laprovincia.es. Haettu 13. maaliskuuta 2017.
  17. McMillan, Graeme (April 11, 2017). 'Star Wars' Charity Campaign Offers 'Last Jedi' Premiere Trip and Han Solo Movie Role. The Hollywood Reporter. Haettu 11. huhtikuuta 2017.
  18. 18,0 18,1 StarWars.com A Message from Lucasfilm Regarding the Untitled Han Solo Film StarWars.comissa (linkki varmuuskopioon)
  19. 19,0 19,1 Breznican, Anthony (June 22, 2017). How the Han Solo film broke apart — with Ron Howard picking up the pieces. Entertainment Weekly. Haettu 26. kesäkuuta 2017. Viittausvirhe: Virheellinen <ref>-elementti; nimi "EW_Howard" on määritetty usean kerran eri sisällöillä
  20. 20,0 20,1 Twitter favicon.png @RealRonHoward (Ron Howard) Twitterissä. “Glad you are asking for one! I directed @WarwickADavis for the 1st time in 30 years today. It made me happy”
  21. Michael Kenneth Williams' Role Cut From Star Wars Han Solo Movie Amid Reshoots. Deadline Hollywood. Haettu 2. syyskuuta 2017.
  22. Ramos, Dino-Ray (2017-10-14). 'Star Wars': Ron Howard Teases Fan Favorite Characters For Han Solo Spinoff. Deadline Hollywood. Haettu 15. lokakuuta 2017.
  23. Breznican, Anthony (2017-10-17). The Han Solo movie has a title — Solo. Entertainment Weekly. Haettu 17. lokakuuta 2017.
  24. 24,0 24,1 Ridgely, Charlie (March 23, 2017). Star Wars: Woody Harrelson Reveals Who He's Playing In Han Solo Movie. ComicBook. Haettu 23. maaliskuuta 2017.
  25. 25,0 25,1 Miller, Julie (August 22, 2017). Michael K. Williams Has a Story You Need to Read to Believe. Vanity Fair. Arkistoitu alkuperäisestä 23. elokuuta 2017. Haettu 22. elokuuta 2017.
  26. Twitter favicon.png @RealRonHoward (Ron Howard) Twitterissä. “The Outer Rim just got a little bit wilder #PaulBettany #ForceFriday”
  27. Twitter favicon.png @RealRonHoward (Ron Howard) Twitterissä. “It's my third opportunity to work with Paul. He's a blast & so talented”
  28. 28,0 28,1 28,2 28,3 Twitter favicon.png @JonKasdan (Jon Kasdan) Twitterissä. “Thank You, Kevin. I'm a huge fan and I had to get 'em in there, and then had to play it myself (with Toby Hefferman) to do it justice”
  29. Chitwood, Adam (October 31, 2016). Cinematographer Bradford Young Teases "Unexpected" and "Dramatic" Young Han Solo Movie. collider.com. Haettu 1. marraskuuta 2016.
  30. 30,0 30,1 30,2 Twitter favicon.png @RealRonHoward (Ron Howard) Twitterissä. “Those #Corellian nights get a little chilly. Screenwriter @JonKasdan and I try to keep warm #UntitledHanSoloMovie”

Aiheesta muualla[muokkaa]

StarWarsOpeningLogo.svg
Episodit
I: Pimeä uhka · II: Kloonien hyökkäys · III: Sithin kosto
IV: Uusi toivo · V: Imperiumin vastaisku · VI: Jedin paluu
VII: The Force Awakens · VIII: The Last Jedi · IX
Spinoff-elokuvat
Kaanon:
The Clone Wars · Rogue One · Solo · Nimeämätön elokuva · Nimeämätön trilogia
Legends:
Holiday Special · Ewokien taistelu · Taistelu Endorista
Televisiosarjat
Kaanon:
The Clone Wars · Rebels · Forces of Destiny · Nimeämätön televisiosarja
Legends:
Droids · Ewoks · Clone Wars
Muut:
Underworld
Muu media
Audio dramas · Kirjat · Sarjakuvat · Pelit
Multimediaprojektit · Parodiat · Roolipelit
[+/–] [muokkaa]