Tämän artikkelin aihe kuuluu kaanoniin.Tämä artikkeli kertoo todellisesta asiasta tai henkilöstä.

Tähtien sota: Episodi IX

Jedipediasta, vapaasta Tähtien sota-tietosanakirjasta tänään, 23. helmikuuta 2017
Loikkaa: valikkoon, hakuun
YodaPrognosticating-ESBHD.jpg

Vaikea nähdä. Aina liikkeessä on tulevaisuus.

Tämä sivu sisältää tietoa vahvistetusta tulevasta elokuvasta.

Sivun sisältö voi muuttua suuresti julkaisun lähestyessä ja uuden tiedon tullessa saataville.

[+/–]
Tähtien sota: Episodi IX
Tekijöiden tiedot
Ohjaaja(t)

Colin Trevorrow[1]

Tuottaja(t)
Käsikirjoittaja(t)
Tuotannolliset tiedot
Esittäjä
Ilmestymispäivä

2019[6]

Kieli

Englanti[2]

Kronologiset tiedot

Edeltäjä

Tähtien sota: Episodi VIII – The Last Jedi

Tähtien sota: Episodi IX on tuleva yhdeksäs Tähtien sota -elokuva ja uuden jatkotrilogian viimeinen elokuva. Tuotantotiimi tulee koostumaan sekä The Walt Disney Companyn että Lucasfilm Ltd.:n väestä. Elokuva on suunniteltu julkaistavaksi vuonna 2019.

Suunnittelu[muokkaa]

Marraskuussa 2012 liikkeellä oli epävirallisia tietoja, joiden mukaan Lawrence Kasdan—joka kirjoitti sekä Imperiumin vastaiskun että Jedin paluun käsikirjoituksen—ja Simon Kinberg jakaisivat käsikirjoitusvastuun Tähtien sodan episodeissa VIII ja IX, ja kaksikko tuottaisi kaikki jatkotrilogian elokuvat yhdessä Kathleen Kennedyn kanssa.[7] Maaliskuussa 2013 Disney paljasti, että Kasdan ja Kinberg työskentelevät omien Tähtien sota -elokuvaprojektiensa kanssa eivätkä osallistu pääepisodien tekemiseen.[8]

9. helmikuuta 2013 Nuorten muusikkojen säätiön orkesterin konsertin aikana säveltäjä John Williams ilmaisi halunsa säveltää musiikin kaikkiin Tähtien sota -jatko-osatrilogian elokuviin.[9] Star Wars Insider 144:ssä veikattiin, että hän säveltäisi "koko uuden Tähtien sota -trilogian musiikin",[10] mutta Lucasfilm on toistaiseksi vahvistanut hänet ainoastaan Episodi VII:n musiikin säveltäjäksi.[11]

Kesäkuussa 2014 vahvistettiin, että ohjaaja Rian Johnson, joka tulee ohjaamaan Episodi VIII:n, tulee osallistumaan myös Episodi IX:n käsikirjoitusprojektiin.[4]

7. elokuuta 2014 ilmaantui raportteja, joiden mukaan Daisy Ridley, joka on yksi pääosan näyttelijöistä Episodi VII:ssä, saattaa uusia roolinsa sekä episodissa VIII että IX.[12]

Tekijät[muokkaa]

Näyttelijät[muokkaa]

Kuvausryhmä[muokkaa]

Viitteet[muokkaa]